Óriási eredmény!

A 2009. év a közlekedési balesetek számának csökkenése tekintetében az utóbbi évtizedek legsikeresebb esztendeje volt. Túlszárnyalta a 2008. év kitűnő eredményeit. Országos szinten a személyi sérüléses balesetek száma 19 174-ről 17 808-ra, a halálos baleseteké 890-ről 747-re csökkent. A balesetekben 817-en vesztették életüket, 179-cel kevesebben, mint az ezt megelőző évben.

Az ittasan vezetők száma országos szinten nem csökkent lényegesen (2342-ről 2149-re), a balesetek 12,07%-át ők okozták. Arra nincs adatom, hogy országosan hányan estek áldozatul az ittas vezetőknek.

A baleseti okok közül változatlanul a gyorshajtás és az elsőbbségi jog meg nem adása játssza a vezető szerepet. Számuk eléri a kilencezret.

A balesetet okozók 63%-a személygépkocsi-, 9%-a tehergépkocsi-, 1%-a autóbusz-, 4% motorkerékpár-, 5% segédmotorkerékpár-vezető volt. A kerékpárosok a balesetek 10%-át (!), a gyalogosok 6%-át okozták.

2001. év végén az EU akkori tagállamai elfogadtak egy ajánlást, melynek a lényege, hogy 2010 végére 50%-kal kell csökkenteni a halálos balesetek számát. Hazánk később csatlakozott az EU-hoz, így mérsékeltebb vállalást tett a kormányzat, és 30%-ban határozta meg a csökkenés arányát.

Az EU tagállamai 2008-ig 27,7%-os csökkenést értek el. Hazánk 2009. év végéig 34%-ot, a mi régiónkban 33,6%-ot, ezen belül Tolna 37,1%-ot, Baranya 32,6 és Somogy 30,4%-ot! Óriási eredmény!

A balesetek számának kedvező alakulásához a törvény szigora, a rendőrség következetes munkája, a járművek korszerűsége, a passzív biztonsági elemek növekvő száma és az állampolgárok jogkövető magatartása nagymértékben hozzájárult. A kedvező eredmények szinten tartása vagy a balesetek számának további csökkentése hatalmas feladatot ró a közlekedésben részt vevő vezetőkre, az ellenőrzést végzőkre, az oktatókra, a sajtó képviselőire.

Csak közös erőfeszítések hozhatnak tartós eredményt.

A jövőre nézve mély balesetelemzés nélkül nem tudunk érdemi szakmai következtetéseket levonni. Sajnos ilyen elemzés még mindig várat magára. Megvalósulásához társadalmi összefogásra lenne szükség.

Mobil videokamerákat kellene működtetni a szabálytalankodók kiszűrésére és a gyakori vezetési hibák feltárására.

Az OBB az MBB apparátusaival együttműködve, a szponzorok áldozatos hozzájárulásával a Magyar Autóklub évekkel ezelőtt elindított egy országos mozgalmat „Biztonságosan közlekedni egy életúton” jelmondattal. Ebben az évben is folytatjuk az oktatást. A Magyar Autóklub a közlekedési balesetek számának csökkentése érdekében, jelentős feladatokat vállal. A program szakmapolitikai pillérei között is kiemelkedő jelentőségű az emberi tényező, ami a nevelés, oktatás és képzés feladatait fogja át, elsődleges célként a közlekedők felelősségtudatának és szabálykövetésének fokozásával.

Programunk a következőket tartalmazza: a várandósság ideje alatti közlekedés; a gyermekek bölcsődébe, óvodába, iskolába kísérésének tudnivalói; a közlekedésbiztonsági oktatás az általános iskolában; jogosítvánnyal rendelkezők vezetéstechnikai továbbképzése.

A gépjárművezetők vezetéstechnikai továbbképzését is fontos feladatunknak tekintjük. A tréningen a KRESZ néhány kiemelten fontos szabályának a felelevenítése, a vezető és az utasok elhelyezkedése a gépjárműben, üléspozíció, biztonsági öv fontossága, gyermekülések, vezetési gyakorlatok elméletben; fékezés, követési távolság, takarékos vezetés.

Az elméleti oktatást követően az országban egyedülálló mobil vezetéstechnikai pályán gyakorolhatják a veszélyes közúti közlekedési szituációk elhárításának fortélyait: vészfékezés száraz és vizes pályán; imitált frontális ütközés elkerülése; blokkoló fékezés 40 km/h sebességről csúszós felületen; féktávolságon belüli akadály kikerülése; üzemi fék meghibásodása esetén a jármű fékezése, kézifék mint vészfék használatával.

A közlekedésbiztonság terén az eredmények megtartása, illetve továbbfejlesztése további munkát, és valamennyi közlekedőtől összefogást igényel.