Fellendülő német és szlovák autópiac
2009 I–III. negyedévében 6,6%-kal csökkent az újautó-értékesítés az Európai Unió 25 tagállamában (Málta és Ciprus kivételével) és a 3 EFTA-tagországban (Svájc, Norvégia, Izland). Ez 10,9 millió eladott új személyautót jelentett. A roncsautó-programok nem tudták kellőképpen kompenzálni a gazdasági válság negatív hatásait, így mindössze 6 országban adtak el több új személyautót, mint a megelőző év azonos időszakában – derül ki az ACEA, az európai autógyártók szövetségének kimutatásából.
A kontinensen a Volkswagen maradt a legkeresettebb márka, sőt még 2,9%-kal növelni is tudta értékesítését. Hasonlóra az élmezőnyből csak az ötödik helyezett Fiat (+1,8%) és a 14. Hyundai (+23,5%) volt képes. Az első négy helyezett sorrendje nem változott, a Volkswagent a Ford, az Opel/Vauxhall páros és a Renault követi. A Fiat megelőzte a Peugeot-t, majd konszerntársa, a Citroën következik. A legsikeresebb japán márka, a Toyota nyolcadik. A német prémiumgyártók külön versenyében az Audi mindkét riválisát, vagyis a Mercedest és a BMW-t is megelőzte. A Toyotán kívül már csak a Nissan képviseli a japánokat a legjobbak között, a Hondát ugyanis kiszorította a rohamosan előretörő Hyundai.
A legkeresettebb személyautó a JATO Dynamics kimutatása szerint a Volkswagen Golf volt az első 9 hónapban, megelőzve a Ford Fiestát és a Peugeot 207-est. A harmadik helytől lefelé nagyon szoros a sorrend, a Peugeot-t az Opel/Vauxhall Corsa, a jelentősen előretörő Fiat Punto és a három helyet veszítő Ford Focus követik. Egy másik Fiat-modell, a Panda is jól szerepelt, három helyet javítva már a hetedik. Ezzel szemben a Renault Clio és az Opel/Vauxhall Astra ugyanennyit vesztett. Nem szerepel már a listán az Audi A4 és a Volkswagen Passat, a tizedik helyre így a Renault Mégane kapaszkodott fel.
Az Európai Unió legjelentősebb autópiaca Németország, ahol egyedülálló módon, 26,1%-kal bővült a piac, a rendkívül sikeres roncsautó-programnak köszönhetően (összesen majdnem 3 millió új autó talált gazdára). A program fő haszonélvezője az eddig is domináns Volkswagen volt, melyből 34%-kal több fogyott, mint tavaly ilyenkor. Az Opel visszavette a második helyet a Mercedestől. A Ford soha nem látott magasságokba emelkedett, és már dobogós. A hazai prémiumgyártók értékesítése csökkent, így pozíciókat vesztettek. Közülük még a Mercedes tartja viszonylag jól magát a BMW, Mini páros és az Audi előtt. A legsikeresebb importmárka a Renault, Dacia páros volt, csak kismértékben elmaradva az Auditól. A Skoda megtartotta nyolcadik helyét, míg a Fiat megelőzte a Toyota/Lexust és a Peugeot-t is. A típusok rangsora sajnos nem állt rendelkezésünkre.
Olaszország a harmadik legjelentősebb európai autópiac, Franciaország is megelőzi. 1 611 205 új személyautó talált itt gazdára az I–III. negyedévben, ami 5,9%-os csökkenést jelent. Németországhoz hasonlóan itt is van egy egyeduralkodó márka, a Fiat, melynek eladásai azonban csökkentek. Nem úgy a Fordé, a kék ovál közelebb került az olasz népautóhoz, de a különbség így is jelentős. Az Opel és a Volkswagen megtartotta helyezését, a Peugeot viszont megelőzte a Citroënt. A Fiat mögötti olasz márkák közül a Lancia a hetedik, az Alfa Romeo a 11. helyet szerezte meg. Két helyet veszített a Toyota/Lexus és a Renault. A tizedik helyen a Mercedest az Audi váltotta.
A típusoknál Fiat-belharc alakult ki, a Puntót megközelítette a Panda. Az 500-as iránti kereslet viszont visszaesett, így a dobogóra a Ford Fiesta fért még fel. Négy helyet javított a Volkswagen Golf, kettőt a Citroën C3, a hazai Lancia Ypsilon ellenben három pozíciót veszített. Nincs már japán típus a legjobb tízben, a Toyota Yaris ugyanis kikerült a legjobbak közül. Ez történt a Fiat Bravóval is, a Ford Focus és a Peugeot 207-es viszont újonnan kerültek be a top 10-be.
Ausztriában 247 675 új személyautót értékesítettek idén szeptember végéig, ami 6,7%-os növekedésnek felel meg. A Volkswagen a piacvezető az Opel és a Ford előtt, a legsikeresebb nem német márka a Renault. Érdekesség, hogy az első 6 helyen nem történt változás. A 7. helyen a Peugeot megelőzte a Fiatot, lejjebb a Seat pedig a BMW-t és a Mazdát is, amely már nincs is a legjobb tízben.
A típusoknál a Volkswagen Golf vezet, eladási eredményébe a Golf Plus-t is beleszámítottuk. Furcsa, hogy a típus egyik legnagyobb európai riválisa, az Opel Astra csak a tizedik helyet tudta megszerezni Ausztriában. A második helyre a tavaly ilyenkor a listán még csak nem is jegyzett Seat Ibiza lépett, harmadik a 2010-es Év Autója, a Volkswagen Polo lett. A tavalyi második Skoda Fabiát az Octavia is megelőzte, de az Audi A4 is teret veszített. Nincs már az első 10-ben a Peugeot 207-es, a Volkswagen Passat és a Ford Focus, tehát elég sok változás történt. Új belépők a már említett Seat Ibizán kívül a Ford Fiesta és az Audi A3.
Csehországot már csak Lengyelország előzi meg a kelet-közép-európai régióban az újautó-piac nagyságát tekintve. 117 748 új autót adtak el itt, 8 százalékkal többet, mint tavaly ilyenkor. Ezzel az eredménnyel az ország 13. a rangsorban. A hazai Skoda eladásai kissé csökkentek, de továbbra is egyeduralkodó a piacon. A második Ford csaknem megmásfélszerezte értékesítését, mögötte a Volkswagen megelőzte a Renault-t. Jól szerepelnek a dél-koreai márkák, a Hyundai ötödik, a Kia hatodik. A Citroën megelőzte konszerntársát, a Peugeot-t. A tizedik helyen a Fiatot a Chevrolet váltotta.
Tavaly még kétszer annyi Fabiát adtak el Csehországban, mint Octaviát, idén azonban megfordult a két Skoda-modell sorrendje. A harmadik helyet megtartotta a Ford Fusion, mögé a Kia Cee’d zárkózott fel. A Skoda Roomster két helyet veszített, a Renault Mégane is megelőzte. A Skoda Superb ismét bekerült a legjobbak közé, jelenleg a nyolcadik helyet foglalja el. Új típus a top 10-ben a Hyundai i30, míg nincs már a legkeresettebb modellek között a Renault Thalia, a Volkswagen Polo és a Toyota Yaris. 3 kisautó, 4 alsó-középkategóriás és 2 középkategóriás modell, továbbá 1 egyterű alkotja a legjobb 10 mezőnyét.
Romániában 61,2%-kal estek vissza az újszemélyautó-eladások, vagyis a gazdasági válság súlyosan érintette az autókereskedelmet az országban. A 88 604 eladott autó a 15. helyet eredményezte keleti szomszédunknak. A piacon – ahonnan csak a márkák eredményei állnak rendelkezésünkre – a Dacia a piacvezető, de mindössze feleannyi autót tudott értékesíteni, mint 2008 I–III. negyedévében. A követők azonban még rosszabb időszakot zártak. A Skoda a második helyről visszaesett az ötödikre, a Renault a harmadikról a negyedikre. A Hyundai is kevesebb autót adott el, ennek ellenére a hetedikről a második pozícióba ugrott. Az ugyancsak dél-koreai Kia is jól teljesített, már a hetedik, a Chevrolet viszont lekerült listánkról. A sort a Peugeot zárja, melyet megelőzött a Fiat.
Szlovákia autópiaca Németországhoz hasonló mértékű, 19,7%-os bővülést produkált az I–III. negyedévben. Ennek eredményeképpen a 19. helyet foglalja el a rangsorban, megelőzve hazánkat is. Magyarország ugyanis csak a 21. helyezett a listán, 49 089 darabos eladással (Szlovákia adata 62 354 db). Ez nagyjából az MGE által megadott forgalomba helyezési darabszámnak (49 024 db) felel meg, de messze elmarad a 64 672 darabos értékesített mennyiségtől, amivel megelőznénk Szlovákiát. Északi szomszédunknál a Skoda vezet továbbra is a hatalmasat fejlődő Renault és Kia előtt. A Suzuki a másodikról a kilencedik helyre esett vissza. Tarolnak a francia márkák, a már említett Renault mellett a Peugeot és a Citroën is jól szerepelt. Ezzel szemben a németek visszaestek: a Volkswagen négy helyet rontott, a Ford pedig már nem is található a listán. Helyét a Hyundai vette át.
A típusok között, Csehországgal ellentétben Szlovákiában megmaradt a Skoda-típusok közötti hierarchia. Fabiából csak kicsivel vettek kevesebbet, mint tavaly az év ezen időszakában, az Octavia iránti kereslet viszont jelentősen visszaesett, a típus két helyet is vesztett. A dobogóra a Fabia mellé a Renault Thalia és a Kia Cee’d fért fel. A Suzukik közül már csak a kelendőbb SX4-et találjuk a listán, azt is csak a tizedik helyen, a Swift teljesen eltűnt. Két Peugeot-modell is szerepel azonban a listán, az újabb 207-es az ötödik, a korosabb 206-os a nyolcadik helyen. Nincs már a legjobbak között a Citroën C3 és a Volkswagen Golf, új modellek viszont a listán a Toyota Yaris és a Renault Clio. A top 10-ben 6 kisautó és 4 alsó-középkategóriás modell található.
Bulgária az EU 24. legjelentősebb autópiaca, csak a balti államokat és Izlandot előzi meg. 18 192 új személyautót adtak el itt idén szeptember végéig, ami 47 százalékos csökkenést jelent tavalyhoz képest. A visszaesés az egyes márkák teljesítményére is nagy hatással volt természetesen, az első tízben mindegyikük keresletcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni. A korábbi éllovas Opel már csak a harmadik, az új listavezető Toyota és a Volkswagen is megelőzte. A 6–7. helyen a Citroën és a Dacia helyet cserélt egymással. A típusok rangsora nem állt rendelkezésünkre.