A Knorr-Bremse magyarországi Haszonjármű Üzletága hármas évfordulót ünnepel

– 1969: licencszerződés aláírása a haszonjárművek fékrendszer-elemeinek gyártására,

– 1989: német–magyar vegyes vállalat megalakulása Kecskeméten,

– 1999: a budapesti Kutatási és Fejlesztési Központ megalapítása.

A Knorr-Bremse cégcsoport Haszonjármű Üzletága magyarországi gyártótevékenységének évfordulóját ünnepelte Bajnai Gordon miniszterelnök, Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, Heinz Hermann Thiele, a Knorr-Bremse AG tulajdonosa és felügyelőbizottságának elnöke, a vállalatcsoport tulajdonosa és dr. Raimund Klinkner, az igazgatótanács elnöke részvételével.

A Knorr-Bremse Haszonjármű Üzletága egyike volt a Magyarországon elsők között megjelenő ipari befektetőknek. 1969-ben Budapesten a vállalatcsoport licencszerződést kötött a MOGÜRT külkereskedelmi céggel és a közúti haszonjárművek fékberendezéseinek hazai gyártását irányító Szerszámgépipari Művekkel (SZIM). Ebben a korai időszakban Heinz Hermann Thiele úr a Knorr-Bremse jogi ügyeinek felelős vezetőjeként meghatározó szerepet töltött be a megállapodás előkészítésében. Akkoriban a keleti blokk legnagyobb buszgyártója, az Ikarus számított a legjelentősebb vevőnek.

A volt szocialista országok közül Magyarország teremtette meg először a jogi hátterét és lehetőségét nyugati cégek bevonásával vegyes vállalatok létrehozásának. 1989. november 24-én a Knorr-Bremse vegyes vállalatot alapított haszonjárműfékek gyártására. Az azóta teljes egészében német tulajdonú leányvállalat Magyarország két városában van jelen. Kecskeméten csaknem 750 munkatárs pneumatikus és elektronikus fékvezérlő- és levegő-előkészítő rendszereket gyárt, főként az európai haszonjárműipar számára. Kecskemét mindezen kívül közép-kelet-európai értékesítési felelősséggel is bír. Az itt készülő magas technológiai színvonalú termékek minden szempontból helytállnak a nemzetközi versenyben. 1999-ben a multinacionális vállalatok között elsőként hozott létre a Knorr-Bremse Magyarországon kutató-fejlesztési központot, amely egyike a vállalatcsoport há- rom K+F intézetének.

A budapesti központban 150 mérnök foglalkozik fékrendszerek hard- és szoftverfejlesztésével. Magyarország vállalatcsoporton belüli jelentősége nemcsak a kivételesen jól képzett mérnököknek köszönhető. Magyarország mindig is a kelet kapujának számított, és Kelet-Európa nyitásával stratégiai szerepre tett szert. A Knorr-Bremse esetében ez például a vállalatcsoport oroszországi tevékenységében tükröződik, ahol a legnagyobb orosz teherautó-gyártóval, a KAMAZ-zal létrehozott vegyes vállalatot Magyarország menedzseli. A Knorr-Bremse a haszonjármű-üzletágán kívül a vasúti járműrendszerek üzletágával is jelen van Magyarországon. Budapesten a vasúti üzletágnak fejlesztőközpontja van, és az új gyártóbázisa jövő tavaszra készül el. A vasúti járműrendszerek üzletág magyarországi előzményei még régebbre nyúlnak vissza. Az üzleti kapcsolat 1923-ban kezdődött a vasúti fékekre vonatkozó licencszerző- déssel, amelyet a Knorr-Bremse Berlin és az egykori budapesti telefongyár írt alá.

www.knorr-bremse.com