Éjjellátó berendezések és kalibrálásuk

Az éjjellátó segédberendezések növelik a biztonságot, javítják a vezetés kényelmét éjszaka és korlátozott látási viszonyok között. Léteznek hőkamera segítségével működő megoldások és infratechnológiára épülők is. A rendszerek tökéletes működése érdekében elengedhetetlen a kalibrálás, ennek elvégzésére két megoldást mutatunk be.

Nem megfelelő látási viszonyok esetén, például: éjszakai vezetés, rossz fényviszonyok, erős köd, intenzív havazás, illetve egyéb szélsőséges időjárási körülmények esetén segíti a rendszer a vezetőt, javítja a környezet láthatóságát.

Éjjellátó kamera

A rendszer a sötétben haladó emberek vagy állatok korai észlelését teszi lehetővé, még azelőtt, hogy az autó fényszórói megvilágítanák őket. Az éjjellátó rendszer akkor is segíti a gyalogosok időben történő észlelését, amikor a vezetőt a szembejövő autó fényszórói elvakítják. A berendezés sötétedéskor jobb látást tesz lehetővé, a szembe jövő jármű nem vakítja el a rendszert, láthatóvá válnak a kivilágítatlan, hőt kibocsátó tárgyak. A normál világítás körülbelül 150 m-re, a hőkamerás berendezés 300 m-re „lát”.

Az éjjellátó rendszerek megvalósíthatóak hőkamerával vagy infrakamerával. A hőérzékelő kamera passzív rendszer, nem bocsát ki infravörös fényt, a hősugárzást érzékeli. Ezt elektromos jellé, majd a kijelzőn látható képpé alakítja. Minél magasabb a hőmérséklet, annál világosabb lesz a képpont. A berendezés a 8–15 µm hosszúhullámú infravörös sugárzást érzékeli. Az infravörös kamera megvilágítást igényel, azaz szükség van fényforrásra. Az autóiparban mindkét megoldásra találunk példát, a BMW a Night Vision rendszerében hőkamerát alkalmaz, míg a Mercedes Night View Assist rendszere infrakamera segítségével működik.

A BMW megoldása nagy hatótávolságú infravörös érzékelőt tartalmaz, a Mercedes rendszerének érzékelője kis hatótávolságú, és a képet tisztábban jeleníti meg. Hátránya, hogy infrasugárzók általi megvilágítást igényel, és hatótávolsága kb. 175 méter. A megvilágításhoz szükséges fényforrásról a fényszóróba integrált infraledek gondoskodnak.

Ezzel szemben a BMW más megközelítést választott, és a nagy hatótávolságú infravörös technológia alkalmazása mellett döntött. Ez a technológia az embereket és állatokat rosszabb minőségben, de korábban, kb. 300 méterről érzékeli.

A BMW kalibrálási megoldása

Az éjjellátó kamerák kalibrálása a gyár elhagyását követően csak akkor szükséges, ha a jármű eleje, ahol a kamera található, megsérül, deformálódik, vagy vezérlőegység-csere történik a járművön.

A BMW hőkamerájának beszerelése után mechanikai kalibrációt nem kell elvégezni, a kamerát a beépítési környezet irányba állítja, így az közvetlenül azt a területet látja, amely a megfelelő működéséhez szükséges. A kameraegységet beszerelés után installálni kell, azaz összepárosítani a vezérlőegységgel, ezt diagnosztikai berendezés segítségével végezzük. A rendszer öntanuló, beszerelés után csupán egy 30–40 perc időtartamú tesztvezetés szükséges sötétben, amikor a rendszer elvégzi az önkalibrálást a látott valós képek segítségével.


Hőkamera elhelyezése a járművön


Mercedes Night View működés közben


BMW Night Vision működés közben

 

A Mercedes kalibrálási technológiája

A Mercedes berendezését beépítés után szoftveresen kalibrálni kell, ezt a fényszóró-beállító berendezés és egy speciálisan erre a célra készült tábla segítségével végezzük el. A táblán két fekete karika és egy kereszt található. Álljunk be az autóval úgy, hogy előtte legalább 1,5 méter szabad hely maradjon. Tisztítsuk meg a szélvédőt, ott ahol a kamera található. Csatlakoztassuk a diagnosztikai számítógépet és töltsük be a kalibrálóprogramot. Szükségünk lesz egy fényszóró-ellenőrző berendezésre is, erre fogjuk felhelyezni a táblát.

A táblát a fényszóró ellenőrző/beállító készülék segítségével az autó előtt kell elhelyezni úgy, hogy a tábla síkja merőleges legyen a jármű menettengelyére. Ez futómű-ellenőrző pad és kerékre szerelhető mérőfejek segítségével valósítható meg, hasonlóan az ACC kalibrálásához (Autótechnika 2009/10). A táblát 1378 mm
magasságban, a hátoldalon található mágnessel kell rögzíteni, vízszintesen. Ezután a diagnosztikai készüléken a kalibrálóprogram elindítása szükséges, amely a táblán látható jelek segítségével beállítja a rendszert úgy, hogy a tábla közepén található kereszt kerüljön a kijelző közepére.

​​​​​​​