Csökkenő CO2-kibocsátás az EU-ban

Átlagosan 6,2%-kal csökkent a top 25 márka körében a JATO Dynamics által vizsgált 21 EU-tagállamban eladott új autók átlagos CO2-kibocsátása. Az eredményből az derül ki, hogy a nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány g/km-es csökkenései nagyobb arányban befolyásolják az európai összképet, mint a piacokon elérhető alternatív üzemanyaggal futó, illetve hibridüzemű kuriózumok. David Di Girolamo, a JATO consult vezetője a következőképpen kommentálta: „Az újautó-eladási számokkal súlyozott CO2-kibocsátási értékek jelentősen csökkentek az idei év első félévében a 2008 első félévi számokhoz képest.

Ez az eredmény egyrészt a gyártók sikeres erőfeszítéseit tükrözi, másrészt itt is érzékelhető a roncsautó-prémium programok, valamint az államilag támogatott „zöld akciók” hatása, melyek következményeként a vásárlók belátták, hogy több szempontból is kifizetődőbb kisebb, hatékonyabb és kevésbé környezetszennyező új autót venni. Ezen tényezők együttes hatása az új autók átlag CO2-kibocsátási értékeire számottevő”.

A JATO elemzése rámutat, hogy két márka, a Fiat és a Mini 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott CO2-kibocsátási értékei már most 130 g/km alá mentek, tehát már most megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A Fiat erőfeszítései a legfigyelemreméltóbbak, ha megnézzük az általuk teljesített összvolument, valamint modellválasztékukat. A legnagyobb fejlődést azonban az Alfa Romeo érte el, ugyanis a márka 2008 első félévéhez viszonyított, eladásokkal súlyozott átlagkibocsátása 2009 első félévében 19,9 g/km-rel csökkent. Természetesen az eladási eredmények nagyban befolyásolják a súlyozott átlagos CO2-kibocsátási értékeket. A magas volument produkáló márkák közül a Chevrolet került ki abszolút győztesként, mivel 15,2 g/km-es csökkenést ért el a tavalyi év első félévéhez képest. Di Girolamo így folytatja: „Néhány esetben meglepőek a CO2-kibocsátás csökkenését mutató eredmények, azonban ha a nagy darabszámot produkáló márkákat nézzük, még mindig a Fiat az abszolút győztes az összkibocsátást illetően.”

Érdekes részleteiben megvizsgálni az egyes országok által elért CO2-kibocsátás-csökkentési törekvéseket. A piacokon alkalmazott roncsbeszámítási akciók bizonyultak egyértelműen a legerőteljesebb hajtóerőnek a károsanyag-kibocsátás csökkentése terén. Ezen akciók nemcsak az eladott darabszám növelésében segítettek, hanem a környezettudatosabb gondolkodást is elősegítették az európai újautó-vásárlók körében a hatékonyabb, alacsonyabb CO2-kibocsátású járművek népszerűsítésével. Az idei első félévben Németország, a legjelentősebb európai piac, átlag 11,3 g/km-rel csökkentette az eladott új autóinak CO2-kibocsátását, míg Nagy-Britannia esetén ez átlag 8,4 g/km volt. Olaszországnak 6,5 g/km, míg Franciaországnak 5,7 g/km-es csökkentést sikerült elérnie. Utóbbi ország érte el a legjobb eredményt az unióban, 134,5 g/km-rel. A legjelentősebb CO2-csökkenést Írország produkálta az idei év első félévében, ahol a csökkenés 17,1 g/km volt.

OG

Forrás: JATO Dynamics