2024-ben is a Toyota volt a világ legnagyobb autógyártója
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte, főleg a hibridek iránti fokozódó keresletnek köszönhetően.
A Toyota Motor Corporation immár ötödik éve őrzi elsőségét a világ legnagyobb autógyártóinak listáján. Tavaly januártól decemberig az anyamárka a Lexusszal együtt 10.159.336 autót értékesített, ami 1,4%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest. Ha pedig a konszern összesített eredményébe a Daihatsu és a Hino leányvállalatokét is beleszámítjuk, akkor a globális összértékesítés 10.821.480 darabra emelkedik (-3,7%). A japán autógyártó azonban még ezzel az enyhe csökkenéssel együtt is kényelmes előnyt mondhat magáénak a globális toplistán, a második helyezett Volkswagen-konszern ugyanis alig több mint 9 millió járművet adott el (-2,3%, 9.03 m) 2024-ben.
Nagyrészt a japán belpiac gyengélkedésével magyarázható a Toyota enyhe globális visszaesése, a szigetországban ugyanis 19,7%-kal csökkentek a cég eladásai (ha csak a Toyota és a Lexus márkákat nézzük, 13,8%-kal). Ennek hátterében az áll, hogy 2024-ben szabálytalanságokat fedeztek fel több japán autógyártó, köztük a Toyota elmúlt tíz évben végzett homologizációs tesztjeiben, emiatt több modell, például a Prius gyártását is le kellett állítani (a japán állam által átvizsgált, több tízezer egyedi Toyota-mérés között mindössze hat szabálytalant találtak, és ezek többségében is az autógyártó az előírtnál szigorúbb teszteket alkalmazott – ezek azonban ugyanúgy „szabálytalannak” minősültek). A visszaesés másik oka Kína, ahol a Toyota eladásai 6,9%-kal csökkentek a helyi gyártók sosem látott modelloffenzívája és agresszív árazási stratégiája miatt. Egész Ázsiát tekintve a Toyota eladásai 3,1%-kal csökkentek (3.214.633 darabra), viszont a többi nagy régióban – Afrikát leszámítva – növekedést ért el a japán autógyártó: Észak-Amerikában 4,3%-kal (2.729.987 db), Dél-Amerikában 1,8%-kal (487.563 db), Ausztráliában és Óceániában 7,4%-kal (298.480 db), a Közel-Keleten 3,2%-kal (586.542 db), Európában 3,6%-kal (1.166.325 db) növelte eladásait.
Önmagában a Toyota márka tavaly az egész világon összesen 9.308.122 járművet értékesített, ami 1,85%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. Viszont a Lexus 851.214 darabos rekordot ért el, ami az az előző, szintén rekord évhez képest 3,3%-os növekedés.
2024-ben a Toyota Motor Corporation 4.532.721 elektrifikált (lágy, öntöltő és plug-in hibrid, tisztán elektromos és hidrogén üzemanyagcellás) hajtásláncú Toyotát és Lexust értékesített (+23,2%). Már a globális értékesítése 44,6%-át tették ki a részben vagy teljesen villanymotorral hajtott autók. Ezek túlnyomó többsége öntöltő hibrid volt (+21,1%, 4.142.412 db), őket a PHEV-ek (+23,4%, 153.829 db), a villanyautók (+34,5%, 139.892 db), a lágy hibridek (+253%, 94.810 db) és az üzemanyagcellás Miraik (-55,8%, 1.778 db) követték. Összességében az öntöltő hibridek a Toyota globális értékesítésének már a 40,8%-át adták 2024-ben.
Sajnos a Toyota nem osztotta meg az egyes modellekre vonatkozó globális értékesítési adatokat külön-külön, azt azonban tudjuk, hogy például az USA-ban a legnépszerűbb autó 2024-ben a RAV4 volt (475 ezres eladásával még a Ford F–150 pickupot is megelőzte), annak ellenére, hogy a modellváltása csak hónapok kérdése. Európában a Yaris Cross és a Yaris került be a top10-be.
Európa
Kontinensünkön a Toyota 2024-ben 1.166.325 Toyota és Lexus márkájú autót értékesített (+3,6%), amivel jelentősen felülmúlta a piac növekedését. Ha csak az Európai Unió tagországait (Málta és Luxemburg nélkül), valamint az Egyesült Királyságot, Norvégiát és Svájcot nézzük, akkor a JATO Dynamics adatai szerint összesen 993.417 Toyota és Lexus fogyott, ami 13 százalékos növekedést jelent. A Toyota márka 916.522 autót adott el (+12%), amivel biztosan őrzi a második helyet a minimálisan növekvő Volkswagen márka (+1%, 1.354.966 db) mögött. Önmagában a Lexus 76.895 autót (+28%) értékesített a 28 európai országban, amivel feljött a márkák között a 28. helyre, megelőzve a Hondát és a Mitsubishit is. A Lexus kimagasló növekedése elsősorban az LBX bevezetésének köszönhető.
Hosszú idő után először csökkent a 28 vizsgált európai országban a tisztán elektromos autók értékesítése (-12%, 1.985.996 db), a visszaesés hátterében többek között az állami ösztönzők hiánya vagy tisztázatlansága, a villanyautók magas ára és jelentős értékvesztése, valamint a töltési infrastruktúrával és az akkumulátorok élettartamával, degradációjával kapcsolatos aggodalmak állnak. Viszont az öntöltő és konnektoros hibridek aránya 21%-kal nőtt, ami önmagában is megdöbbentő, de annak fényében még inkább, hogy nem is kínál minden gyártó ilyen autókat. Amelyiknek viszont van a modellpalettáján HEV vagy PHEV modell, az kivétel nélkül növekedést ért el az európai piacon. A 28 európai országban 2024-ben regisztrált 1.529.806 darab hibridből (öntöltő és konnektoros) majdnem minden második Toyota vagy Lexus logóval volt ellátva. Ha pedig a Toyota és a Lexus együttes eladásait nézzük, akkor négyből három autó volt hibrid (a hibrid-arány Lexusnál 99% fölötti).
Az is hozzájárult a villanyautók iránti kereslet csökkenéséhez és a hibridek előretöréséhez, hogy az eurózónában 2024-ben kapható hibridek átlagos kiskereskedelmi ára 42.222 euró (17,154 millió forint), míg a BEV-eké 62.709 euró (25,479 millió forint) volt (JATO).
Forrás: https://news.smartermedia.hu/nemzetkozi-hirek/2024-ben-is-a-toyota-volt-a-vilag-legnagyobb-autogyartoja
Fotók: Toyota, The Japan Times, Business Standard, Lexus