Iparági felmérés a magyar független autószervizek körében

 

Az Autós Nagykoalíció a magyarországi autós szakma területein működő vállalkozásokat összefogó, széles körű szakmai-és érdekképviseleti szervezet. 

Célja, hogy a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjármű bontás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzon meg a tagok számára és képviselje a szakma érdekeit a jogalkotás folyamatában. 

Tevékenysége révén az egyesület nagymértékben hozzájárul az autós iparág és gépjárműgyártás munkahely megőrző képességének erősítéséhez, a feketegazdaság visszaszorításához, valamint a megfelelő gazdasági és jogi környezet megteremtéséhez. 

2023-ban első alkalommal végeztünk felmérést a magyarországi független autószervizek körében, mely során arra voltunk kiváncsiak, hogy milyen aktuális kihívásokkal néznek szembe és hogyan látják a magyar gépjárműpiac jelenét és jövőjét. 

A felmérésben 52 független autószerviz képviselői válaszoltak a kérdésekre, melyeket a következő oldalakon értékelünk. Az értékelés során kizárólag az összesített eredményeket közöljük, az egyes szervizek válaszait nem. 

Tisztelettel,

Knezsik István
elnök
Autós Nagykoalíció 

 

Mi a legnagyobb kihívás a szerviz számára jelenleg? 

  • A válaszadók legnagyobb része a munkaerő hiányát jelölte meg, mint a szervizt érintő leginkább jelentős probléma, de az elsődlegesen másik problémát megjelölő válaszadók is gyakran említették. 
  • A szervizek számára jelentős probléma az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése is, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának. 
  • Emellett gyakori problémaként jelölték meg, hogy az engedély nélkül, illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni és az ügyfelek a kevésbé biztonságos, de olcsóbb megoldást választják a legális szervizek helyett. 

Mennyire nehéz helyettesíteni egy alkalmazottat, ha valaki kilép a cégből (10-es skálán)? 

  • Magyarországon régóta jelentős probléma az autószerelők hiánya. Jelenleg egy átlagos 25 fős osztályból mindössze hárman maradnak a szakmában. 
  • Ez a probléma egyre égetőbb, ezért is indította el az Autós Nagykoalíció az Autószerelők Országos Szövetségével együttműködve az Az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV). 
  • A felmérés válaszadói átlagosan 10-es skálán 8,36-ra értékelték a munkaerő pótlásának nehézséget. 

Hány autószerelő/az autók javításával foglalkozó alkalmazottjuk van? 

  • Természetesen a felmérés válaszadóinak száma nem elegendő ahhoz, hogy az egész országra általánosítható megfejtéseket kapjunk belőle. 
  • A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöb esetben 3 és 5 fő között van az autószerelők száma egy cégnél. 
  • A válaszok átlaga 4,55 - feltételezhetjük, hogy ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb is lehetne. 
  • Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz autószerelőt. 

Fektettek forrásokat az elektromos autók javítására való felkészülésre? (oktatások, eszközök, stb.) 

  • A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük egyelőre nem foglalkozik elektromos járművek javításával. 
  • Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig számos oka lehet. 
  • Az elektromos autók többsége aránylag új, néhány éves autó, amelyek a legtöbb esetben még rendelkeznek gyári garanciával, ezért tulajdonosaik inkább márkaszervizbe viszik azokat, ha szükséges. 
  • Szintén fontos szempont, hogy az elektromos autók fenntartása jelentősen egyszerűbb, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autóké. A mozgó alkatrészek száma sokkal alacsonyabb, nincs szükség olajcserére és egyéb általános karbantartási munkákra, ez pedig jelentős bevételi forrás a szervizeknek, így enélkül nem feltétlenül éri meg felkészülni az egyelőre eleve alacsony számú ügyfél kiszolgálására. 
  • Emellett azoknak is nehéz felkészülni az elektromos autók javítására, akik egyébként szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, ugyanis a felmérés résztvevőinek válaszai alapján különösen nehéz az elektromos autókhoz értő szakembert találni. 

Évente a nyereségük hány százalékát fordítják oktatásra? 

  • A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére. A válaszadók jelentős része egyáltalán nem költ oktatásra, a leggyakoribb válasz pedig az egy és két százalék közötti oktatásra fordított összeg volt. A legmagasabb összeg, amelyet válaszadóink közül néhányan oktatásra költöttek a profit tíz százalékát teszi ki. 
  • Az adatokból egyértelműen látszik, hogy az elektromos autók javításába fektető szervizek jelentősen többet fordítottak oktatásra, mint a többiek. 

Évente a nyereségük hány százalékát fordítják eszközök beszerzésére? 

  • A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 13,6 százalékát fordították eszközök beszerzésére. Ebben az esetben is egyértelmű az összefüggés az elektromos autók javítására való felkészüléssel. 
  • Fontos megjegyezni, hogy a válaszadók jelentős része szinte semennyit nem költött eszközökre. 

A fenti eredmények alapján is azt látjuk, hogy a független magánszervizek elsősorban az általuk ismert technológiával működő autókat javítják. 
Az oktatásra költött alacsony összegeknél kiemelendő, hogy válaszadóink jelentős része az alacsony összegek okaként említette, hogy a jelentős munkaerő fluktuáció miatt nem feltétlenül érdemes az alkalmazottak oktatására számottevő forrásokat fordítani. 
Az eszközök beszerzésére költött összegeknél nagy eltérések voltak a válaszok között. A válaszadók közel fele szinte semennyit sem költ ezen a téren, míg egyes szervizek jelentős összegeket fordítanak eszközök beszerzésére. Utóbbiak minden bizonnyal új technológiákkal felszerelt autók javítására készülnek ezekkel a befektetésekkel. 

A szerviz által javított autók hány százaléka ....... éves? 

  • A felmérés válaszadóinak többsége leginkább 4 évnél idősebb autókat javít. 
  • Meglepő adat, hogy 7 százalékban javítanak 2 évnél fiatalabb, és 11 százalékban 2 és 4 év közötti autókat. 
  • A leggyakoribb a 7 és 15 év közötti autók, de a 4-7 év közötti és a 15 évnél idősebb autók is jelentős részt tesznek ki. 
  • A feketén működő szervizek minden bizonnyal a 15 évnél idősebb autók tulajdonosainak körében igazán népszerűek, ugyanis a magyar autópark alapján ezeknek az autóknak nagyobb szeletet kellene kihasítaniuk a tortából. 

A szervizek által javított autók erőforrás szerinti megoszlása 

  • A válaszadók legnagyobb arányban dízelmotorral működő autókat javítanak, de szintén jelentős mennyiséget tesznek ki a benzines autók. 
  • Az alternatív meghajtású autók közül a full hibrid modellek fordulnak meg leggyakrabban a felmérésben résztvevő független autószervizeknél, de ezek is csak négy százalékot adnak. 
  • Természetes, hogy az újabb technológiák, mint a plug-in hibrid és teljesen elektromos modellek egyelőre alacsony számban kerülnek a független autószervizekhez, ugyanis a PHEV és elektromos autópark jelentős része még garanciás és a felmérések alapján ezen modellek tulajdonosai szívesebben választják a márkaszervizeket.