Az akkuhasználat e-autók maradványértékére gyakorolt hatása

A TÜV Rheinland, az Autovista Csoport és a TWAICE fehér könyvben vizsgálta meg, hogy az ún. akkumulátorállapot-jelentések hogyan hatnak az akkumulátoros elektromos járművek továbbértékesítésére. Ennek oka az, hogy a járművezető vezetési profilja döntő hatással bír az akkumulátor élettartamára a jármű kora és futásteljesítménye mellett. Ha nincs dokumentálva, hogy a járművezető hogyan használta az akkumulátort, nem értékelhető reálisan, pontosan eladáskor az autó maradványértéke.

Minden akkumulátor öregszik, de egyesek gyorsabban, mint a többi, így az anyagi következmények is súlyosabbak. Az akkumulátorok a járművek legdrágább alkatrészei. Ha öregednek, kapacitásuk és teljesítményük romlik. A romlás sebessége attól függ, hogyan bánnak az akkumulátorral. Sokszor azonban nem nyilvánvaló, hogy a járművezető magatartása különösen kíméletes volt-e. Ezidáig a használt akkumulátoros elektromos járművek vásárlóinak ez az információ nem állt rendelkezésre.

Dr. Matthias Schubert, a TÜV Rheinland Mobilitási ügyvezető alelnöke: „A különféle hosszú távú vizsgálatok megmutatták, hogy az elektromos járművek akkumulátorai a konkrét felhasználói profiltól függően egyedileg – tehát nagyon különbözően – öregedhetnek. A maradékkapacitás és a várható használati élettartam értékelése döntő a maradványérték meghatározásában.”

A piacokon az információs aszimmetria az egyik legnagyobb pénzégető. A szakemberek hozzájárulása nélkül nehéz, ha nem lehetetlen a tényleges minőséget meghatározni. A használtautó-kereskedelem elsőrangú példa az ilyen piacra. A jelölésekkel és címkékkel tanúsított információk hiányában a használtautók vevői sötétben tapogatóznak a jármű tényleges minőségét illetően. A vevők alacsonyabbra helyezik a minőséget, és ezáltal kevesebbet fizetnek a járműért. Ami az eladó kára.

„A használtautó-programok és a kiterjesztett garanciák már olyan hozzájárulást jelentenek, hogy kiegyenlítik a vevők és az eladók közötti információs aszimmetriát. Az akkumulátoros elektromos jármű azonban a piac számára új kihívást jelent”, magyarázza Christof Engelskirchen, az Autovista Csoport vezető közgazdásza. „Tudjuk, hogy az akkumulátorral való bánásmód az élettartama során jelentős hatással van a hatótávolságra, és ezáltal a mindennapi használatra. A piacon azonban még hiányzik az akkumulátorminőségre és akkumulátorhasználatra vonatkozó szisztematikus transzparencia.”

A TWAICE szállítja a technológiát, amely az akkumulátor ténylegesen hátramaradó minőségét értékeli az addigi bánásmód alapján. „Létrehozzuk az akkumulátor digitális ikerpéldányát, és szimuláljuk az üzemi körülmények, a vezetési stílus és a töltési viselkedés hatásait” meséli Jonas Keil, a TWAICE akkumulátor-főmérnöke. „Sokan alábecsülik az akkumulátorüzem hatását. A mi szcenáriónkban egy korábban helytelenül használt akkumulátor három év és 45 000 km futásteljesítmény után 5%-kal kisebb hatótávolságot biztosít – és ez a rés csak növekedni fog, mert az egyszer már elveszített akkumulátorkapacitás sose állítható vissza.”

Az Autovista Csoport szimulációja megmutatja, hogy az akkumulátorállapot-jelentések formájában a javított és bizonyítható akkumulátorminőségnek Németországban egy hároméves akkumulátoros elektromos jármű esetében a Golf-osztályban akár 450 euróval magasabb továbbértékesítési eredménye van. Ez 4,5 milliós hozzáadott gazdasági értéket jelent minden 10 000 eladott használt akkumulátoros elektromos járműre – valamennyi piaci résztvevő javára”, magyarázza Christof Engelskirchen.

Lennart Hinrichs, a TWAICE kereskedelmi igazgatója szerint viszont ami még továbbra is kihívás marad: „Most azon dolgozunk, hogy az akkumulátoranalitikánk használata révén az akkumulátorállapot-jelentések szabvánnyá váljanak az iparágban.” A jelentésekben rejlő lehetőségeket csak akkor lehet teljesen kiaknázni, ha az akkumulátorhasználati információk a használt akkumulátoros elektromos járművek valamennyi tranzakciójánál normál adatokként állnak rendelkezésre csakúgy, mint a jármű életkora, futásteljesítménye és felszereltsége. „Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a fontos, maradványértéket befolyásoló tényezők köre egyre jobban le legyen fedve. Az akkumulátorhasználatra és -minőségre vonatkozó adatok hatásosan gazdagítanák adatkészleteinket, ha az elektromos járművek maradványértékeit elemezzük”, állítja Andreas Geilenbrügge, a Schwacke GmbH, az Autovista Csoport egyik leányvállalatának Értékelési vezetője.

Forrás:
PresseBox, Hamburg, 2020. 06. 04.
https://twaice.com/
a részletes vizsgálati eredmények letölthetők a go.tuv.com/batteriezustand címről