Hőmérséklet-jeladók az emissziótechnikában

Ez a cikk akár lehetne az első lapszámainkból való, tehát 30 évvel ezelőtti. A motorvezérlőknek szükségük van hőmérséklet-információra: első volt a szívólevegő hőmérséklet jeladó, majd jöttek a többiek. Akkor tanultuk meg például, hogy mi is az NTC-karakterisztika. A kipufogógáz-tisztító rendszerek alkalmazásával, a finomodó motorirányítással azonban a hőmérők száma alaposan megsokszorozódott. A hőmérsékleti értéktartománynak megfelelően külön csoport alakult, ezek a kipufogórendszeri kipufogógáz-hőmérők, melyet mi is az angol rövidítésükkel ismerünk, ez az EGT (Exhaust Gas Temperature Sensor), azaz kipufogógáz hőmérséklet jeladók.
A hőmérők szerepének elemzése a motorirányítási funkcióikban tankönyvnyi terjedelmet venne igénybe, ezért most eltekintünk tőle, nem szólva arról, hogy ezt a kedves szakember olvasó többnyire ismeri is. Például alapvető információt szolgáltat az optimális DPF-regeneráláshoz, az EGR-optimalizáláshoz, az AdBlue befecskendezés megkezdéséhez, mert a kipufogógáznak el kell érnie egy küszöb hőmérsékletértéket, a kerámiák (a washcoat réteg) fokozott hőterhelésének elkerüléséhez stb.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
MS005 Gépjárműgenerátor és - indítómotor diagnosztikai próbapad
A címben szereplő feladatokat ellátó próbapad az autóvillamossági szakma régi szereplője.
Renault Trucks Optifleet - Új "Health" és "Safety" modulokkal
A Renault Trucks Optifleet flottakezelési megoldásának segítségével a fuvarozó cégek az üzemeltetési költségek csökkentésével és az ügyfelek elégedettség&e...
Rendelet
A Kormány 577/2022. (XII. 23.) Korm. rendelete a közlekedési hatósági jogalkalmazással összefüggő egyes közlekedési tárgyú jogszabályok eltérő alkalmazásáról.