Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Karambolos VW javítás kedvezménnyel

Szomorú esemény, ha a „családtagot” baj éri, karosszériajavításra szorul. Egy küszöbcsere, sárvédő kikalapálás, kihúzatás ugyan régen sem volt kis munkafeladat, de nem is volt „nagy ügy” a műhelynek.

Más a helyzet ma!

A karosszéria szerkezetében, anyagaiban, technológiai felépítésében nagyon megváltozott. A javítás a régi módon, a régi rutinnal nem megy. Ha így akarják megjavítani, gyári jellemzőit nem tudják visszaállítani, meg merem kockáztatni, egy újabb ütközésnél már nem ad kellő életvédelmet.

Nem szakembereknek is az elmondottak valóságáról a következő képek, melyek egy szakképzési kiállításon készültek – meggyőző bizonyítékként szolgálnak.

A példa a Golf 2013, a Golf hetedik generációja

Napjainkra a Golf VII. generáció tagjainak többsége már elérte azt a kort, elmúlt 4 éves, amikor bekerül a Karosszéria4+ kedvezményes karosszériajavítás körébe.

Ez a Volkswagen első járműve, amely az új, átfogó koncepció, a “moduláris keresztmotoros építőszekrény elv” (MQB) alapján készült. Mindezek eredményeként valóban alapjaiban újult meg, amely sok innovatív fejlesztést tartalmaz.

Karosszéria4+
Mi a lényeg?
Mi a javíttatók, a karambolos autótulajdonos haszna?

A javítást megrendelő autósoknál tegyük az első helyre a kedvező alkatrészárat. Második helyen, de vetekedve megfontolásban az elsővel, az alkatrészminőség áll az utángyártottakkal összevetve. Ismét hangsúlyozni kell, a kedvezményes árú alkatrészek gyári eredetiek. Az ügyfélnek megnyugtatóbb, a javító könnyebben dolgozik vele, például méretpontossága miatt, és mindkettőjüknek sokkal kisebb a garanciális ügyekbe való nem kívánt belekeveredés veszélye.

Ha márkaszervizben javíttat, biztos lehet a gyári előírásoknak, technológiának megfelelő munkában. Ne csak a karosszéria lemezmunkára gondoljunk. Karambolos esetben számtalan dolog, sok szerkezet, elektronika, vezetékezés sérül. Ma ezek életre keltése, van eset, hogy gyári kapcsolatot igénylő kompetencia. Egy, csak karosszériajavító műhely ezek helyreállítására nincs felkészülve.

Mi van akkor, ha a javítás biztosítós? Az alkatrész-árkedvezmény csak és kizárólag az ügyfélnél csapódik le. Az alkatrész kedvezményt a márkaszerviz az ügyfélnek adja tovább. Teszi ezt úgy, hogy például az önrészt csökkentik vele. Az árkedvezmény minden tárgykörbe tartozó alkatrészre 15%.

A karosszéria felépítésének fejlesztésénél fontos fejlesztési cél volt a nagyfokú védelem ütközéskor, és ezzel egyidejűleg a kis karosszéria tömeg. Ezért a Golf 2013-nál nagymértékben használták az ultranagy szilárdságú (melegen alakított) lemezből készült elemeket.

Ezen kívül innovatív gyártási technológiákat is használtak, mint pl. a „Tailor-Rolled-Blank- eljárás" és új kötési eljárások, mint pl. a „Wobbelvarratok" az oldalsó részen.

Ezzel a kötési technikával azonos felületen hosszabb lézervarrat hozható létre. Ez a varrat 3-4-szer jobban terhelhető, mint az egyes hegesztési pontok. Ezáltal megnőtt az utastér stabilitása.

hirdetés

A B-oszlop az ún. „Tailor- Rolled-Blank-eljárás"-sal készül.

Ennél az a cél, hogy a karosszériaelemnek csak azt a részét készítsék nagyobb falvastagsággal, ahol a terhelések ezt megkövetelik. Ily módon egy úgynevezett TailorRolled-Blank-nyerslemez keletkezik. A tailored Blank angol jelentése: méretre készült nyerslemez.

A karosszéria fenéklemez számos alkatrészből épül fel, a képek mutatják ezt a rendkívüli összetettséget. Gondolhatják, hogy ennek helyreállítása hányféle gyári elemből áll össze, mely elemeket a karosszéria utángyártóktól nem is lehet beszerezni.

Ma már a hátsó oldalfal, egy kerékjárati dob, padlólemezt keresztmerevítés sem kevésbé komplex kialakítású. Nézzük a képeket!

És végül a gépkocsi frontrészét, motorterét, hossznyúlványait nézzük meg.

A hossztartóban keletkező erőket az autó utascellájához profilosan csatlakozó módon adja át az alsó és a felső lábtéri kereszttartóhoz, és ezeket az erőket az egyrészes, szintén ultranagy szilárdságú alagút és küszöb vezeti tovább.

Úgy gondoljuk, ezek után nem kíván további indoklást, hogy ezek helyreállításához milyen tudás, alkatrész és eszközrendszer szükséges.

A poszt közzétételével bízunk benne, elértük célunkat: bemutatni milyen összetett, új technológiákat, új anyagokat igénylő munka ma a karosszériajavítás, melyre csak a minden feltételnek megfelelő szakműhely képes elvégezni.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés