Dízelmentés

Egy évvel ígéretükhöz megkésve, befejeződött a német autógyártók által az 5,3 millió régebbi dízelgépjárművekre ígért szoftverfrissítés. A KBA mérései szerint a nitrogén-oxid-kibocsátás (NOx ) akár 60%-kal is csökkenhet a valós üzemeltetés során, átlagosan 30%-ot céloztak meg.

A politikusok és az autóipar első „dízelcsúcstalálkozóján” a német autógyártók 2017-ben 5,3 millió jármű számára ígértek szoftverfrissítéseket a NOx csökkentésére, teljesítésként 2018 végét jelölték meg. A Volkswagen Csoportnál ez 2,5 millió csalószoftveres járművet érintett, ahol gyakorlatilag új programot kellett telepíteni, hogy az illegális vezérlőszoftver írmagját is eltávolítsák. A KBA mérései szerint a kötelező termékvisszavonásokból származó autók nitrogén-oxid-kibocsátása a tényleges működés során körülbelül 40 százalékkal csökkent.

A szoftverfrissítési munka 2019 második félévében felgyorsult, miután az ipar augusztusban 4,5 millió autót, decemberben pedig körülbelül 5,1 millió autót korszerűsített. A költségeket a gyártó viseli.

Ezenkívül a gépjárműgyártók 2018 nyarán bejelentették, hogy további millió dízeljárműnek kell új szoftvert kapnia, így összesen 6,3 millió kisebb NOx -kibocsátású járművel számolnak. A kibővítés háttere többek között a közeljövőben várható városi kitiltások voltak, azokra az autókra, melyek meghaladták a NOx -határértékeket. A német illetékes minisztérium nem adott pontos adatokat ezekre az autókra. A KBA és az iparág most „nagy nyomással” dolgozik a kiegészítő frissítések kiadásakor.

Ezen felül a szövetségi kormány megállapodott az emissziótechnikai hardver utólagos felszerelésének lehetőségéről is, azaz a kipufogógáz-tisztító rendszer módosításáról közvetlenül a motoron. A KBA számos általános működési engedélyt adott ki.

A Volvo és a Daimler után a Volkswagen dízelmotoros autóira is kiadta a KBA az utólagos NOx -csökkentő retrofit emissziótechnika felszerelésére az átalakítási engedélyt (ABE). Ez magában foglalja a VW-csoport több mint 60 járműmodelljének utólagos felszerelését, ideértve a Volkswagen-, az Audi-, a Skoda- és a Seat-rendszert is.

Az utólagos felszerelések célja, hogy az eredetileg Euro 5 kibocsátási szabványnak megfelelő járművek mentesüljenek a tilalmak alól. A motorkonverziók a jobb levegő érdekében a kormánycsomag részét képezik. A KBA iránymutatásai szerint az átalakított autók kilométerenként 270 mg nitrogén-oxidot bocsáthatnak ki, ha mentesülni akarnak a behajtási tilalmak alól.

A KBA által kiadott üzemeltetési engedély körülbelül 1,3 millió érintett autót foglal magában a Volkswagen Csoportnál. A Mercedes, a Volvo és a VW után hamarosan várható a BMW járművek jóváhagyása is.

Hosszú vita után a német gyártók támogatásokat fogadtak el a hardverek utólagos felszerelésére. A Daimlerhez hasonlóan a VW is megígérte, hogy pénzügyi támogatást nyújt ügyfeleinek bizonyos régiókban. A szövetségi kormány által meghatározott „intenzív városokban" akár 3000 euró is lehetséges a KBA által jóváhagyott rendszerek utólagos felszerelésére.