A "zaj": barát vagy ellenség?

Tegyünk egy próbát! Hány járműves szakember tekinti fokozott közlekedésbiztonsági tényezőnek akár a közeltéri, akár az elhaladási gépjármű zaj határértékeket? Legyünk őszinték: a gépjárművek által gerjesztett, kibocsátott zajjal/hanggal – legyen az utastéri, vagy kültéri – a szakma legjobb esetben is csak mintegy másodlagos környezetterhelésként, adott esetben veszélyforrásként foglalkozik. Pedig gondoljunk csak bele, hogy az érzékszerveink közül a szemünk után a fülünk a legtöbb információt befogadó, feldolgozó, majd az „agyunknak utasítást adó” a közúti közlekedés közben.

A szakemberek felmérései, statisztikái alapján egy forgalmas út mellett állva a kellemetlen szmog után a hangos zaj a második leginkább zavaró tényező. Ha egy villanyautóst megkérdezünk, miért szereti a villanyautót, egész biztosan benne lesz az 5 legfontosabb érvben a csendesség.

Az elektromos gépekkel hajtott járművek azzal az előnnyel járnak, hogy csendesebbek, mint a belső égésű motorral felszerelt járművek. Egyrészt a csökkentett zajszint lehetővé teszi a belvárosi zajszennyezés javítását. Másrészt a csendes járművek azzal a kockázattal járnak, hogy az alacsonyabb sebességtartományban lévő környező gyalogosok és kerékpárosok nem akusztikusan észlelik azokat. A kibocsátott zajt könnyen elfedheti a városi háttérzaj. Ezért az ENSZ-EGB informális munkacsoportot hozott létre, amely jelenleg is iránymutatásokat dolgoz ki a csendes közúti járművek észleléséhez szükséges külső zaj tekintetében (QRTV). Az akusztikus járműriasztó rendszer (AVAS) bevezetésével nemcsak a külső zajt, hanem az érzékelt belső zajt is figyelembe lehet venni a fokozott vezetési élmény érdekében. Ennek ellenére az autógyártók nagy érdeklődéssel bírnak az érzékelt márkaidentitás fenntartása iránt. Ennek a feladatnak a megoldására szintetikus hanggeneráló rendszert fejlesztettek ki.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.