A mobilitás tiszta, biztonságos és megfizethető kell hogy legyen

Az EU új politikai ciklusának kezdetén az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) sürgősen átfogó tervet készít, amely lehetővé teszi a nulla kibocsátású mobilitásra való áttérést Európában. Ennek magában kell foglalnia a töltési és üzemanyag-feltöltési infrastruktúra jelentős kiépítését, valamint az értékesítés ösztönzését célzó, értékes vásárlási ösztönzőket, amelyek elősegítik az EU által kitűzött célok elérését.

Az OMV 2017. decemberében helyezte üzembe az első Tesla-töltőt – áramkutat – az M1-es autópálya Győr melletti Arrabona pihenőjében, a Budapest felé vezető oldalon. A Tesla az OMV-vel 2015-ben szerződött. A Tesla fedezte a költségeket, üzemelteti és tartja karban a töltőt, az OMV csak a helyet adja. A villámtöltő (supercharger) csak Teslákhoz alkalmas. A szupertöltő nem közvetlenül a hálózatról veszi a töltőáramot, hanem transzformátor közbeiktatásával akkuból tölti fel az autó akkumulátorát. Hűtött kábeleken megy az áram. A 350 kW-os töltőkészülék 10 perc alatt tud annyi energiát átadni a gépjárműnek, ami kb. 300 kilométer megtételéhez szükséges. Ma még ténylegesen ennél jóval kisebb a töltésre rendelkezésre álló teljesítmény, de az e-autók sem képesek nagyobbat fogadni (csak max. 200 kW alatt). Gyorstöltésnél az általában 20%-ról 80%-ra való feltöltés 30–40 percet vesz igénybe. Nyolcvan százalékig nagy sebességű a töltés, a maradék 20 százalékra lelassul, a gépjárműakku védelme miatt. Más szempont is vezérelte a 80%-ra való töltéskorlátozást, az, hogy nagyobb legyen az áramkút átbocsátó kapacitása. A Tesla elkészült a supercharger v3, a jelenleginél nagyobb teljesítményű változatával is. (Azt mondják, hogy a Bécs – Velence közötti vasúti pályát – a semmeringi vasutat – akkor építették meg, amikor a távolság megtételére még nem volt meg a megfelelő mozdony…)

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.