A dízel befecskendező rendszerek tüzelőanyag követelményei

A tüzelőanyag felépítése, összetétele, fizikai, kémiai tulajdonságai meghatározóak egy motor üzeme során, amelyben azt felhasználásra tervezik. Egy motor teljesítménye és károsanyag-kibocsátása, tüzelőanyag-felhasználása prioritás, amelynek eléréséhez egyik legfontosabb részegység a tüzelőanyag-ellátó rendszer. A tüzelőanyag-ellátó rendszer megfelelő, tervezett működéséhez önmagában is követelmények merülnek fel a tüzelőanyagot illetően. Cikkünkben röviden összefoglaljuk, milyen kérdések merülnek fel egy dízelmotor tüzelőanyag-ellátó rendszere és a gázolaj kapcsán, ha a motorhajtó anyag tartalmaz bioeredetű komponenst is.

HÁTTÉR

A világviszonylatban folytonosan jelentkező tendencia a motorok teljesítményének növelésére és károsanyag- kibocsátásának csökkentésére szükségszerűvé tette az újgenerációs dízel befecskendező berendezések fejlesztését, amivel egyben a szigorúbb károsanyag-kibocsátási törvényi célok elérését támogatják. A befecskendezési nyomások növelése, a többszörös befecskendezés nagyobb működési hőmérsékletet eredményez, továbbá megnövekedtek a felületi nyomások a kisebb méretek, távolságok miatt. A tüzelőanyag-szabványokban megtalálható minimális minőségi követelmények alapvetőek ahhoz, hogy fenn lehessen tartani egy motor tartóssági és az emissziós szintjét hosszú távon.

Nemzetközi szabványokat alkalmaznak a tüzelőanyag minőségének meghatározására, amelyeket szükségszerűen, bizonyos időközönként felülvizsgálnak. Módosítások a tüzelőanyag minőségében folyamatosan jelen vannak, jelen lehetnek a tüzelőanyag-gyártó részéről pl. növekedő finomító hidrokezelési eljárás, amelyeket a kén eltávolítása, az aromástartalom csökkentése és a felületaktív komponensek, antioxidánsok megsemmisítése miatt vezettek be. E – más szempontból hasznos – alkotók eltávolítása hatással van a kenőképességre és az oxidációs stabilitásra. Ezeket valamilyen más módon kompenzálni kell.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.