Off-road terepjárók
A járművek világában az „off-road” irányzat világszerte növekvő népszerűségnek örvend. Azért is fontos tisztázni, mert sokan egyenlőségjelet tesznek a „terepjáró” megnevezéssel, mely önmagában téves, hisz maga a szakirodalom, sőt a jogrendszer is megkülönböztet pl. terepjárót (ORV), különleges rendeltetésű járművet (SPV), sőt ezek kombinációjaként különleges rendeltetésű terepjárókat (ORV-SPV). Ezen felül számos különféle járműtípust foglal magába az off-road fogalma, hisz az Amerikában népszerű termetes pick-upokat, az átalakított, tetőtől talpig csatakos terepjárókat, a nagy kerekű haszonjárműveket, a terepmotorokat, a quadokat mind ide sorolhatjuk. „Ezernyi irányzat, melyekben egy közös cél van: a fizikai akadályok munkafeladatként vagy hobbiból való leküzdése.”
Aki kilátogatott a 2019-es AMTS-re, annak egy „csemege volt” e járműkört látni nemcsak kiállítva, hanem berendezett terepviszonyok között is, sőt akár utasként ki is lehetett próbálni a különböző kategóriájú, kivitelű járműveket a próbapályákon.
Jól mutatja a járműfejlesztés ez irányú kihívását, hogy a tesztek során ezen járműkonstrukcióknak a különböző képességeit – legyen az kapaszkodóképesség, momentán centrum változásból adódó átterhelődés stb. – vizsgálni kell tudni, melyhez a világ minden táján különböző természetes és/vagy mesterséges pályákat építenek. Mivel egyes teszteken volt szerencsém részt venni, így a fényképeken látható oroszországi pályán való vezetésről személyes élmény alapján egyrészt elmondható, hogy mind jármű-, mind sofőrpróbáló, de önmagában demonstratívan szemlélteti is, hogy minden körülmény között a kerekek adta fizikai kapcsolatnak nemcsak meg kell lenni, hanem a biztonságot is fenn kell folyamatosan tartani.