Sekurit partnerszerviz

A szervizhálózat, ezek leggyakoribb formája a franchise, az autójavítók körében jól ismert. Sokan régi vagy új tagjai, sokan elvi okokból – lehet, hogy ez elhibázott – távol tartják magukat tőle. Az autóüveges vállalkozások körében a franchise még újdonságnak számít. Az, hogy egy beszállítóhoz erősebben kötődnek, napi általános gyakorlat, de a franchise jelentette előnyökkel és kötelmekkel még nem találkoztak, vagy ennek jelentőségét vállalkozásuk számára még nem ismerték fel.

A rendszergazda többnyire egy autóüveg-gyártó. Nála összpontosul a szakmai tudás, kiemelten fontos a (közel)jövőben szükségessé váló szakmai ismeretek és gyakorlat ös - szessége. Tisztában van a sikeres, nyereséges üzletvitel receptjével, ezt folyamatos támogatást és konzultációt nyújtva átadja.

Az autóüveges-szakma is eljutott oda, hogy a hajdani, ma már egyszerűnek mondható technológiáit felváltották a korszerű járműtechnikával – az as - szisztensrendszerekkel – kapcsolatban álló szerelvényezett és okosüvegekhez kapcsolódó technológiák. Az autóüvegeseknek is közük lett az autó „agyához”, elektronikus rendszerek méréstechnikájához.

Nem kuriózum! Gyorsuló ütemben jelennek meg az autókban és a legeslegújabbak is kopogtathatnak a műhelyajtón. Pár év gyorsan elszáll és a kamerások lesznek többségben. Ezt jól látják az autóüvegesek is, tudják, erre fel kell készülni. Ez új eszközöket és főleg tudást jelent. Itt van jelentősége a közvetlen gyártói támogató kapcsolatnak, célszerűen a franchise-tagságnak.

Meghívást kaptunk a Saint-Gobain Sekurit Partner franchise műhelyhálózat magyarországi első tagjának beiktató ünnepségére. A Sekurit-partnerségről, mely Európa több államában is működik, az Autótechnika 2019/1. számában „Pilis Autóüveg Kft. Az első magyarországi Sekurit partnerszerviz” címmel beszámolt. Egy protokollesemény önmagában nem tűnt túl csábítónak, de a program technológiai bemutatót, workshopot is ígért. Ez már jelenthet olyan tartalmat, mely olvasóinknak is szolgálhat új ismeretekkel. Nem csalódtunk!


Németh József Károly, a Saint-Gobain Autover magyarországi igazgatója

A köszöntő és bevezető előadások a szakma helyzetéről, napjaink kihívásairól, az autóüveg-fejlesztésről szóltak. Németh József Károly, a Saint-Gobain Autover magyarországi igazgatója az automobilizmus jövőképét, benne az autóüvegesek helyzetét vetítette előre ➊. A házigazda Pilis Autóüveg Kft. ügyvezetője, Szeness Zoltán köszöntötte a szép számban megjelenteket, felvázolta a cég eddig megtett útját, a vevőelégedettséget legfontosabb szempontként megfogalmazó cégfilozófiát ➋. A megnyitón részt vett Dagmar Trostmann, a Saint-Gobain Autover németországi és közép-európai igazgatója.


A Pilis Autóüveg Kft. ügyvezetője, Szeness Zoltán

A szakmai bemutatón egy személyautó és egy kamion szélvédőcseréjét és a kamerák újrakalibrálását mutatták be. Beszámolónkban a haszongépjármű-szélvédőcsere műveleteit kísérjük nyomon.

A SZÉLVÉDŐCSERE

A műhelyajtóban álló Volvo FH16 szélvédője „több sebből is vérzett”, nagyon indokolt volt a csere. A rendkívül jó hozzáférést biztosító szerelőállványon egyszerre ketten tudnak dolgozni ➌. Most elegendő volt a szikés és szélvédőkivágó húzókéses szerszám a kivágásához. A szélvédőragasztás „moderátora” Szabados Miklós, a Sika Hungária Kft. műszaki tanácsadója volt, aki a műveletekhez részletes magyarázatokat fűzött ➍.



Szabados Miklós, a Sika műszaki tanácsadója


Az ➎ ábrán a felhasználásra váró Sika segédanyagok és a ragasztó látható. A technológiai műveleteket fényképsorozaton mutatjuk be:

  • a szélvédő tisztítása Sika Cleaner G+P ipari üvegtisztító folyadékkal, illetve az esetleges szilikonszennyeződések eltávolítása Sika Cleaner PCA szivaccsal ➏,


  • a Sika Primer-207 alapozó folyadék felhordása primerfelhordó applikátorral a szélvédőn található fekete kerámiaszegélyre ➐,


  • a SikaTack Elite gyorskötésű szélvédőragasztó felhordása a szélvédőre a Sika PowerCure akkumulátoros kinyomó pisztollyal. Az üveg beragasztása után 60 perccel a szélvédőragasztó teljes keresztmetszetében átköt –10 °C-on is, így a kamion újra gyorsan forgalomba állhat ➑.


Ez volt tehát a szélvédőcsere első munkafázisa, az új üveg beragasztása.

A MÁSODIK MUNKAFÁZIS A KALIBRÁCIÓ

Mint látni fogjuk, esetünkben különösen fontos, de más esetben is nélkülözhetetlen ennek a műveletnek az elvégzése. A biztosítók is tudomásul vették ezt a számlatételt.

A Volvo/Renault esetében a gyártó lehetőséget ad dinamikus és statikus kalibrálásra is. Választhatunk, melyiket szeretnénk. Szakműhelyben végzett szélvédőcsere után nem célszerű, nem is életszerű, hogy a műhely dinamikus kalibrálást végezzen. Az oka, hogy bizonyos országokban nem egyszerű egy menet közbeni kalibrálást végezni, Magyarországon sem. Tachográfkártya, vezetési idő, útdíj stb., illetve a dinamikus kalibráláshoz jól felfestett, mindkét oldalon meglévő útburkolati vonalak kellenek, ami általában csak autóúton vagy autópályán van meg. Adott esetben előfordulhat, hogy nagyon sok km-t kell autózni ahhoz, hogy kiérjünk egy olyan útra, ahol jók az útburkolati jelek. Az időjárási körülményekről már nem is beszélve, amelyek szintén nehezítik vagy ellehetetlenítik a dinamikus kalibrálást.

Egyértelmű, hogy a műhelynek a statikus kalibrálásra kell felkészülnie. A Pilis Autóüveg Kft. a TEXA kalibráló rendszerét vette meg, mely haszongépjárművek kamerájának, például szélvédőcsere utáni újrakalibrálására is alkalmas.



Statikus kalibrálásnál először a kalibrálóállványt kell a gépjárműhöz, előírás szerint, nagy méretpontossággal, annak szimmetriasíkjára (hossztengelyére) merőlegesen elhelyezni. A merőlegességet fényvonalzókkal és mérőtáblákkal állítjuk be. A fényforrás az autó hátsótengely-kerekeire kerül fel ➒ ➓, majd az állványra kerül fel a márkafüggő kalibrációs tábla ⓫ ⓬. Mint azt az ábra is mutatja, az állványt addig mozgatjuk, amíg a kamerakalibrációs tábla (calibration panel) a vezetőfülke homlokfelülete előtt 200 cm-re helyezkedik el, magassági helyzete pedig a táblán található ábrasor alsó elemének középvonalától a talajig vett 200 cm lesz ⓭.




Majd megkezdjük a kalibrálást. A gépjármű diagnosztikai csatlakozójába helyezzük a TEXA Navigator TXT interfészt, mely az Axone Nemóval dolgozik együtt. Esetünkben: Menü – Diagnózis – Kamion – VOLVO TRUCKS-FH 16 (M.Y. 2013); ezen belül:

  • Advanced Driver Assistance System (ACC – LDW)
  • (FLS) előre tekintő érzékelő,
  • haladásisáv-, helyzet- és tárgy érzékelő (LPOS),
  • Vezetősegély-vezérlő egység.

Az ACC az adaptív tempomat, az LDW a sávelhagyás-figyelmeztetés, az FLS az útmegvilágító fényvető rendszer, LPOS…


A kalibrálási műveletre ráállva, a programot elindítva a szoftver a látott, rögzített kép alapján kérni fog minket, hogy állítsunk a kamera szögén az állítócsavar segítségével ⓮ ⓯. A workshopot vezető Kun Adriántól ⓰, a Garagent Autoteszt Hungary Kft. műszaki vezetőjétől kérünk tájékoztatást a mérésről.


„Az elfogadott tájolási szögérték a középsíkhoz képest jobbra és balra –0,5° és +0,5° között van. Azt látjuk a diagnosztikai műszer kijelzőjén, hogy a mért szögérték több mint +9°. Manuális beállítással elég sokat kell a csavaron állítani, hogy a ±0,5° tartományba kerüljön.”


Szabó József, a Saint-Gobain Autover magyarországi értékesítési vezetője és Kun Adrián, a Garagent műszaki vezetője

Mi okozhatja ezt a jelentős eltérést, hiszen a kamerát egyszerűen lecsatolták a kiszerelt szélvédőről és az új szélvédő eleve tartóaljzattal, tartókerettel szerelt, ide csak vissza kellett tenni. „A szögérték azért ilyen nagy, mert a csavar teljesen betekert állapotban kerül be az új szélvédőbe. Ennek logisztikai/csomagolási oka van. Ha a csavar nincs végkitérésig behajtva, akkor a szélvédő nem fér be a tároló rekeszébe, dobozába. A lényeg, hogy szállítási okok miatt van betekerve a csavar.” Azt látjuk, hogy a kamera vezetékén lógva „várja” a visszahelyezést. Mikor lehet szétcsatlakoztatni és ennek mi lesz a következménye? – kérdezzük Kun Adriánt.

„A Volvo azt mondja, hogy a kamerát csak akkor szabad széthúzni, ha a gyújtás le van véve és a negatív akkusaru el van távolítva. Őszintén szólva nem tudom, hogy ezt miért így írja elő. Az autóüveges-szakmában általános tévhit személy- és tehergépjárművek esetén egyaránt, hogy a csatlakozót tilos széthúzni, még akkor is, ha le van véve a gyújtás. Ennek a tévhitnek az alapja az, hogy ha széthúzzuk a csatlakozót, akkor egy aktív hiba íródik be. Ez a hiba aktív marad akkor is, ha visszadugják a csatlakozót és az összes, kamerához köthető rendszer működésképtelen lesz. A hibakód neve általában: „ECU – hiányzó kalibrálás”. A kalibrálás elvégzésével a legtöbb esetben a hibakód automatikusan törlődik és minden rendszer újra működik. Ezt a „hibát” a járműgyártók szándékosan generálják, mert ha szét van húzva a kábel, azt vélik, hogy valaki „babrált” a kameránál, tehát újra kell kalibrálni. Ha valaki nem húzza szét a kábelt, akkor az autó nem tudja, hogy szélvédőt cseréltek rajta és nem tudja „kikényszeríteni” a kalibrálást. Visszatérve a Volvo kamionra, a kalibrálás szükségességére vonatkozó hiba Volvo/Renault esetén a következő: U300054 – ECU – hiányzó kalibrálás.”

Szóval ezért nem szeretik széthúzni a kábelt se gyújtáson, se anélkül, mert ha az autó ezt észreveszi, akkor nem lehet megúszni a kalibrálást.


Nem szóltunk a személygépkocsi szélvédőcseréjéről ⓱, de talán nem is kellett, mert a műveletsor közel azonos. A kalibrálást itt Hella Gutmann műszerrel végezték, a kalibráló segédeszközök is a Hellától szerezhetők be. A kalibrálás – írtunk már erről – műszakilag alátámasztható, indokolt. A műhelyek, ha túlzott és felesleges precizitásnak tartják ezt a műveletet és nem végzik el, gondoljanak arra, hogy egy balesetnél, pláne, ha halálesettel járt, a bíró (mert súgnak neki) megkérdezi, volt-e a kamera kalibrálva. Nem kell kifejtenünk, kit fognak súlyosan elmarasztalni.

Forrás:
https://www.texa.com/products/axone-nemo
https://www.texa.com/products/navigator-txts
http://www.pilisautouveg.hu