Formula-E a pesti utcán

Az ABB, amely névadója a világ első, teljesen elektromos hajtású autók számára rendezett Formula–E versenysorozatnak, az e heti budapesti „Nagy Futamra” elhozta az egyik másodgenerációs, elektromos hajtású versenyautót. Magyarországon ez az első alkalom, hogy az ABB Formula–E bemutatta, hogy milyen lehetőséget kínál az e-mobilitás a fenntartható közlekedési megoldások terén.

A jelenlegi bajnoki versenyszezonban a pilóták között ötödik helyen álló belga versenyző, Jérôme D'Ambrosio mutatta be Budapesten az ABB Formula–E párizsi futamáról érkező autó képességeit. D’Ambrosio az egyik legtapasztaltabb pilóta a Formula–E versenysorozatban, eddig a 2014-ben útjára indított bajnokság minden egyes futamán rajthoz állt.

Az ABB FIA Formula–E bajnokság kiváló lehetőség arra, hogy a villamosítási és digitalizálási technológiákat az autóversenyzés körülményei között teszteljék, finomítsák az elektromos autók konstrukcióját és működését, illetve fejlesszék az infrastruktúrát és a kapcsolódó digitális platformokat. Budapesten megközelítően már 70 db DC-töltő üzemel, míg a fővároson kívül – főként a nagyobb városokban – további 54 töltőt telepítettek. Ezek a számok azt jelzik, hogy az ország EV-infrastrukturális piacán még jelentős növekedési lehetőség rejlik. Az ABB Magyarországon Vácot választotta ki a töltőberendezés-gyártás egyik helyszínéül. A váci üzem 2011 óta szállítja a világpiacra az e-töltők széles választékát.

A magyarországi M1-es autópálya bábolnai szakasza mellett több, ABB által szállított 350 kW-os Terra HP-töltő kerül majd telepítésre. Ezek a töltők egy autót 350 kW/h, még két autót egyidejűleg 150 kW/h teljesítménnyel képesek tölteni.

Motorsportrajongóként minden új szakágra, járműre felfigyel az ember. Amelyik ráadásul fut hazánkban, vagy valamelyik idelátogató világsorozatban szerepel, azt szinte „kívülről fújjuk”. Na de Formula–E? Téli, ínséges időszakban elkezdtük nézni a Eurosporton, sok nagy név, érdekes stratégiák és késhegyre menő küzdelem. De ez még nem elérhető?!

De. A tárgyalásokról azt hallani, komoly szinten vannak, és a Nagy Futamon az ABB meghívására élőben megnézhettük már a második generációs autót, és az azt kiszolgáló technikát. Hab a tortán, hogy az egyik legtapasztaltabb pilóta, Jérôme D'Ambrosio maga is itt járt, és készségesen válaszolt a záporozó kérdésekre.

Nagyon homogén a sorozat: 8 verseny, 8 győztes. D'Ambrosio, aki versenyzett már más együléses és hosszú távú kategóriákban, maga is elmondta: itt kihívás maga a jármű vezetése (nincs például kormányszervo), főleg a szűk belvárosokban kialakított pályákon. A második generációs autó már padlógázon is kibírja a versenytávot, alapban 200 kW-tal, plusz két lehetőség is rendelkezésre áll a teljesítménynövelésre. Az egyik egyedülálló, hiszen a rajongók internetes szavazatai alapján kap ún. FanBoostot, ezzel +100 kJ energia felszabadítható, így az autó akár 250 kW teljesítményt is elérhet, a másik pedig egy rövid idejű plusz 25 kW, ami egy támadó üzemmód (Attack Mode). Ennek felhasználási stratégiája a versenyző által szabadon választott a futam alatt.

Érdekes vélemények alakultak ki a Nagy Futam résztvevői között, a versenyzőknek tetszik a lehetőség és az új irány, míg a szurkolóknak nem igazán. Egy biztos, mivel az autósport nagyon sok újítást hozott a mindennapok autózásába, mi csak nyerhetünk vele…

Fotó: Szalay
https://www.fiaformulae.com/en/discover/cars-and-technology