Sárvári műhelylátogatás

Takács Gyula sárvári autószerelő mester, régi ismerősünk – aki, mint mondja, Szaki-tanuló folyóiratunk lelkes olvasója volt – már régen hívta szerkesztőségünket, látogassuk meg szervizét, sok szakmai érdekességet fog mutatni, de hozzátette, várjuk meg a megfelelő alkalmat.

Erre most kerülhetett sor, mert ugyan új szervizét már egy éve vette birtokba ➊, de napjainkra került a dolgok (üzlet)menete a rendes kerékvágásba. A javításra váró autókkal tele nem kis udvar és a műhely mutatja, a megrendelők bizalmát bírja.


Látogatásunk apropóját az ígért műszaki érdekességek adták, első helyen a teljes mértékben önállóan tervezett és épített PD próbapad, mellyel az adagolóporlasztókat saját hengerfejükbe szerelve lehet vizsgálni, így a mérési eredmények jobban közelítik a valóságot.

Takács Gyula legtöbb idejét a dízelműhelyben tölti, ahol adagolókat, CR-pumpákat és injektorokat, valamint a már korábban említett padon PD-adagolóporlasztókat vizsgálnak be, újítanak fel és kódolnak.

A Sárváron és környékén élő autótulajdonosok nagy valószínűséggel jól ismerik Takács Gyulát. Édesapja révén már korán megismerkedett az autószerelő szakmával, melyet gyermekkora óta aktívan űz. Érkezésünkkor is a műhelyben tevékenykedett, egy VW Transporter PD-adagolóporlasztóit szerelte fel a saját fejlesztésű mérőpadjára.

A vizsgálópad több szempontból is egyedülálló: alkalmas a hengerfejben, vagyis a valós beépítési környezetben, valós himbabeállítással, valós bütyök alakkal mérni, ráadásul a vezérlőjelet egy VW-motorvezérlő szolgáltatja, melynek gyári motorvezérlőjét úgy alakították át, hogy csak ezt a feladatot lássa el ➋.


A pad építése során sok érdekességre bukkantak: a vezérlő a vizsgált adagolóporlasztókon is végzett korrekciót, ugyanis a fordulatszámjelet szolgáltató érzékelő jeleiből a vezérlő tudott következtetni arra, hogy melyik hengernél nem volt megfelelő az előállított nyomás, mert az adagolók bütykös tengelyét hajtó elektromotornak abban a szögtartományban könnyebb dolga volt, érzékelhető volt a szögsebesség növekedése.

Nem volt egyszerű, de sikerült a motorvezérlő korrekcióját állandó 0-n tartani, illetve azt a fordulatszám-tartományt, ahol elvégzi a korrekciót, a vizsgált tartományon kívül helyezni.

A Cam-Boxhoz képest további előnye a padnak, amellett, hogy egyszerre négy porlasztót tud vizsgálni, az, hogy a BIP-jelet pontosan meg lehet határozni a vezérlőre kötött VAG-COM szoftver segítségével, mintha csa az autóba lenne beépítve a PD-elem.

„Egészséges” BIP-jel ismeretében az adagolóporlasztós rendszerek teszte- lése és beállítása sokkal pontosabban és biztosabban elvégezhető, mint a hagyományos vizsgálópadokon. Megtekinthettük a PD-tesztert működés közben is, valamint végigkövethettük egy PD-elem felújításának teljes folyamatát ➌.


Takács Gyula nagyon büszke a padjára, de mint mondta, még mindig van fejleszteni való a PD-felújítási és vizsgálati rendszerén.

A dízelműhelyben megmutatta a többi vizsgálópadot is, melyeken a nagynyo- mású szivattyúkat és CR-injektorokat tudja bevizsgálni. Forgóelosztós adagolók teljes körű vizsgálatát és felújítását is el tudja végezni, de soros adagolókkal nem foglalkozik.

A Delphi injektorok vizsgálatát és kódolását egy CRi-PC-n végzi. Mint mondta, sajnos annyira érzékenyek már ezek a rendszerek, hogy kódolás nélkül lehetetlen jól megcsinálni őket.

Azt a problémát is megosztotta velünk, hogy a diagnosztikai berendezések piacán nehéz találni olyan műszert, ami az injektorok feltanítását problémamente-sen elvégzi, pedig csak az ő műhelyében legalább 8 eszközt kipróbált már.

Takács Gyula végezetül még elárult egy fontos szabályt, amiről sokan megfeledkeznek, ha CR-rendszereket javítanak: minden injektor- vagy nagy- nyomású szivattyú javítás alkalmával alaposan ki kell tisztítani a teljes tü- zelőanyag-rendszert. A tank tisztítása elengedhetetlen ahhoz, hogy nyugodtan adjon garanciát munkájára. Tapasztalatai szerint töredékére csökkennek a garanciális problémák, ha nem spórol- ják el a teljes rendszertakarítást.