Köszönjük, Mérnök Úr...

Gyakran beszélgetek autószerelő mesterekkel, és egyre több panaszt hallok a javíthatatlan, bonthatatlan alkatrészekre és a szerelhetetlen konstrukciókra. Természetesen lehetetlen nem létezik, mindenre van megoldás, de nem mindegy, mennyi idő alatt jövünk rá és az sem mindegy, hogy mennyi időbe telik a javítást elvégezni. Új rovatunkban azokat a szerkezeteket és műszaki megoldásokat mutatjuk be, amelyek létjogosultsága nehezen magyarázható, és akarva-akaratlanul is borsot törnek a szerelők orra alá.

A „Köszönjük, Mérnök Úr...” rovat azért jött létre, hogy megoszthassuk kollégáinkkal tapasztalatunkat és figyelmeztethessük őket egy-egy szerkezet javítási nehézségeire. Korábban is foglalkoztunk ilyen kérdésekkel a „Szétszereltük” rovatunkban, azzal a szándékkal, hogy megmutassuk, a gyáriak szerint nem javítható alkatrészek javítására van-e esély. Számítunk olvasóink aktivitására! Ha olyan esettel találkoznak, amire illik a feljebb említett leírás, akkor ne habozzanak elküldeni szerkesztőségünkbe! A legjobb, ha képekkel és szöveges leírással együtt juttatják hozzánk meglátásaikat, tapasztalataikat, de bármi észrevételt szívesen fogadunk!

„Egyszer jönne ide az a mérnök, aki ezt megtervezte....”

„Az se látott még autót, aki ezt kitalálta...”

„Szedje ki az, aki megtervezte!”

„Már jobban utálom a mérnököket, mint a politikusokat!”

Gyakran hangzanak el ezek és hasonló mondatok a műhelyekben a nehezen szerelhető, értelmetlennek tűnő szerkezetek miatt. A mérnökök dolga sem egyszerű, hiszen nemcsak megfelelően működő alkatrészeket és konstrukciókat kell tervezniük, hanem meg kell felelniük az előírásoknak, a helyigénynek, és az előállítási költségre szánt keretet sem szabad túllépni. A komplex probléma megoldása nem egyszerű, kompromisszumokat kell kötni a tervezés során, melyek az autóhoz hozzányúló szerelőn csapódnak le. Természetesen vannak olyan esetek is, amikor a gyártó direkt változtat egy-egy konstrukción olyan gyakran, hogy a független javító nehezen tudja már követni a módosításokat. Ez két szempontból is a gyártó malmára hajtja a vizet: egyrészt az utángyártóknak nem éri meg gyártani az adott alkatrészeket, mert kis darabszámban fogynak, másrészt az információhiánnyal küzdő független szervizek nem képesek kellő gyorsasággal és hozzáértéssel nekilátni a munkához, így az ügyfelek márkaszervizben tartására is alkalmas ez a tervezői módszer.

Csak összefogással tudunk ezen a helyzeten javítani, ezért nem szabad magunkban tartani egy-egy praktikát, a legjobb, ha a közösség tudása gyarapodik azáltal, hogy mindenki a saját tapasztalatait megosztja a többiekkel. Éppen ezért szívesen teszünk közzé leírásokat, ismertetőket olyan szerkezetekről, melyeket Önök problémásnak ítélnek. Ha ilyen konstrukcióval találkoznak, ne habozzanak értesíteni minket (ori.peter@xmeditor.hu), hogy mások is tanulhassanak belőle.