Át kell írni a tökéletesség fogalmát

A Consumer Reports amerikai szervezet, mely ugyanezen a néven havonta ad ki az Autótechnikához hasonló megjelenésű magazinokat, melynek 7,3 millió előfizetője van. A szervezet 1936 óta vizsgál, értékel, hasonlít össze, mér fel és tesztel fogyasztói termékeket, szolgáltatásokat, mind gyakorlatban, mind  aboratóriumi körülmények között. Ezek eredményeit adja közre magazinjában és internetes oldalán, melyen – legnagyobb bosszúságomra – csak pénzért lehet hozzájutni az információkhoz. Mert az információk alaposak, részletesek és megbízhatóak.

Hogy érik ezt el? Egyszerűen. A szervezet nem vesz fel hirdetéseket, az árukat, melyeket tesztel – beleértve a gépkocsikat is –, a saját pénzén vásárolja meg, és miután nem egy profitra dolgozó szervezet, nincsenek részvénytulajdonosai, akik befolyásolni akarnák a szervezet politikáját. Pártatlansága egyedülálló. Oly annyira, hogy nem fogad el közületi előfizetőket sem, hogy a pártatlanságához ne férjen kétség. A publikált vizsgálati és teszteredményei logikusak, áttekinthetőek és legtöbbször összehasonlíthatók más azonos termékekkel. Ajánlásokat is ad, mit érdemes vásárolni. Termék-összehasonlító táblázatai rendkívül szemléletesek. Az autók értékelésében is nagy tapasztalatot szerzett Consumer Reports újabban bajba került és most vakargatják a fejüket, mit kell tenniük. Ugyanis a Tesla Model S P85D típusú, összkerékhajtású, akkumulátor erőforrású kocsija az értékelésnél a lehetséges 100 pontból 103 pontot kapott. Az elemzésnél kiderült, hogy a kocsi teljesítmény- és haté- konysági mutatói annyira felülmúlták az ismert normákat, hogy az értékelési módszeren változtatni kellett. A Consumer Reports közleménye szerint ennek kizárólagos oka a jármű kivételes műszaki mutatói voltak. Mindezek eredményeképpen a jármű mégis 100%-ot kapott úgy, hogy a tökéletesség fogalmát új normákhoz kötötték. Ez a személygépkocsi volt a leggyorsabb, amit a szervezet valaha tesztelt. A kocsi nulláról 60 mérföldes sebességre (97 km/h) 3,5 másodperc alatt gyorsult fel úgynevezett őrület üzemmódban, amit a tesztelés óta felülmúlt a gyártó által újonnan bevezetett kacagtató üzemmód, mely még gyorsabban lövi ki álló helyzetből a kocsit 3,0 másodperc alatt.

A P35D egy összkerékhajtású, nagy teljesítményű gépkocsi, a Model S továbbfejlesztett változata, melynek kalkulált tüzelőanyag-fogyasztása 2,7 liter benzin 100 kilométerenként. Végsebessége 250 km/h. Maximális nyomatéka 0–5100 min-1 fordulatszám-tartományban 930 Nm, összteljesítménye 515 kW/700 LE (elöl 165 kW, hátul 350 kW). Akkukapacitása (a beépített legnagyobb értékű) 90 kWh. Hatótávolsága európai menetciklus szerint kb. 480 km. Tájékoztatásul elmondom, hogy az EPA, az USA Környezetvédelmi Hivatalának mérései szerint a 2012–2014 között gyártott Tesla Model S Performance fogyasztási adata 85 kWh kapacitású akkumulátorral 24,2 kWh (együttes városi és autópálya-üzem). A tesztciklustól és a feltételektől a fogyasztási adatok nagyon függenek, pontosan úgy, ahogy a benzineseknél vagy a dízeleknél. Nem rossz. Nem csoda, ha át kell kalkulálni a kiértékelési táblázatokat. Bár, szerény véleményem szerint, ha az értékelésbe beszámítanák az egy töltéssel megtehető távolságot vagy az áramfeltöltés idejét, vagy tán mind a kettőt, a Porschék és a Bentley-k előrébb kerülnének a rangsorban.

De nézzük, hogy látják az eredményeket a Consumer Reports illetékesei. A gépjármű- vizsgálatokért felelős főnöke, Jake Fisher azt a kommentárt fűzte a dologhoz, hogy lám-lám, sikerült belepillantanunk a jövőbe, amikor is képesek leszünk olyan gépkocsikat vásárolni, melyek nemcsak kényelmesek, biztonságosak és gyorsak, hanem rendkívül energiatakarékosak is. (Ő talán még nem olvasott az autonóm kocsikról, melyek átveszik az uralmat közútjainkon…)

A kocsi adatait elemezve és besorolva, a Consumer Reports-nak át kellett gondolnia, hogy milyen súlyozást adjon egy jármű méréseredményeinek, mint például a gyorsulási adatoknak, mely a Tesla kocsi esetében fele volt sok más autó mért értékének. Amikor a kocsik már nevetségesen gyorsak és fogyasztásuk röhejesen alacsony, a régi lineáris skálát ki lehet dobni az ablakon.

A szuper gyors és gazdaságos P85D típus azért nem volt hibátlan. A tesztelők kritizálták az utasfülkében használt anyagok minőségét, összehasonlítva más luxusautókéval, valamint, hogy a kocsi keményebb rugózású és hangosabb, mint az alap Model S. Arról a Model S-ről beszélünk, mely az elmúlt két évben vezette a gépkocsi-tulajdonosok megelégedettségi listáját 98%-os pontszámmal, míg három évvel ezelőtt, amikor először mérték fel, 99%-ot kapott. Nem rossz egy gyártótól, aki nem is létezett pár évvel ezelőtt. No és aki ilyen kocsit szándékozik vásárolni, mennyi pénzt is takarítson meg a malacperselyben? Itt vannak az árak: Model S USD 105 000 P85D USD 127 820 Az árak helyi szokás szerint nem tartalmazzák a forgalmi is egyéb adókat, a vizsgadíjakat, valamint a szállítási és felké- szítési költségeket. Too bad – mondja az angol.