A Historic autóversenyzés – mit is jelent?

A Historic-versenyzés alapjait maga az autóversenyzés mint sportág és az abban érdekeltek tették le még a kezdetek-kezdetén. Ez a kissé ellentmondásos kijelentés érthetővé válik, ha megismerjük, hogy mit is jelent az, hogy Historic-versenyzés.

A mai formájában ismert autóversenyzés, legyen az pálya-, hegyi vagy raliver- senyzés, az ’50-es évek elején indult el világhódító útjára és lett az egyik leg- népszerűbb sportág napjainkra. Története során versenyző generációk nőttek fel és váltották egymást, de az autózás szeretete egy soha el nem múló érzés, ami örökké ott van minden, autósportot szerető ember szívében. Az első nagy generációk, miután szögre akasztották a sisakjukat, kis idő elteltével rájöttek, hogy versenyzés nélkül nem lehet élni.

A megoldás tálcán kínálkozott, régi autókkal a régi ellenfelek ellen versenyezni, ahogy az a maga idejében volt, ezzel megszületett a Historic-versenyzés mint sportág, melynek a mottója sem lehetne más, mint ahogy az FIA* szabálykönyv is kezdődik. A Historic verseny nem egyszerűen egy kategória, ahol serlegeket lehet gyűjteni, hanem egy különleges sportág, melynek legfőbb jellemzője az autók, és azok története iránti odaadás.”

Ezzel már meg is érkeztünk a mába, ahol az FIA által elismert komoly szabályrendszerrel rendelkező önálló sportágról beszélhetünk, amely egyre népszerűbb és nemcsak az idősebb, hanem a fiatalabb korosztályok körében is. Sok fiatal versenyző itt kezdi versenyzői pályafutását, amelynek sok oka közül az egyik az lehet, hogy itt olyan legendás versenygépekkel van lehetősége versenyezni, amelyek csak a régi autós újságok címlapján voltak láthatók valamikor.

Az FIA égisze alatt működő FIA Historic Munkabizottság kidolgozta és folyamatosan finomítja szabályrendszerét, nemzetközi bajnokságokat ír ki, és év végén parádés díjkiosztón jutalmazza az eredményes versenyzőket. Évenként kiírásra kerül a Historic Forma–1-es bajnokság, a Historic Hegyi Európa-Bajnokság és a Historic Rallye Európa-Bajnokság.

Fontos szempont a versenyhelyszínek kiválasztásánál, hogy nagy múltú híres versenyek legyenek azok, mint pl. a Historic Rallye EB esetében a görög Akropolisz Rallye vagy a spanyol Costa Brava Rallye. A jelenlegi szabályozás szerint az 1990. 12. 31-ig homologizált autókkal lehet Historic-versenyeken indulni.

Az időbeni különbözőség miatt, a már említett egyenlő versenyzési feltételek biztosítása érdekében a homologizáció dátuma szerint különböző periódusok kerültek kialakításra, amelyek az ún. korcsoportokba szervezve alkotják a bajnokságok alapját. A Historic Rallye EB szabályzata az alábbi korcsoportokra írja ki a bajnokságot.

1. Korcsoport
1931. január 1.–1957. december 31-e között épült utcai autók és az 1958. január 1.–1969. december 31-e között homologizált túra- és GT autók (E, F, G1 periódus);
2. Korcsoport
1970. január 1.–1975. december 31-e között homologizált túra- és GT autók Gr. 1-4 (G2, H1 periódus);
3. Korcsoport
1976. január 1.–1981. december 31-e között homologizált túra- és GT autók Gr. 1-4 (H2, I periódus);
4. Korcsoport
1982. január 1.–1990. december 31-e között homologizált túra- és GT autók Gr. A, N, B (J1 és J2 periódus).

Magyarországon 2007 óta beszélhetünk Historic-versenyzésről, amikor is az MNASZ létrehozta a Historic Munkabizottságot azzal a céllal, hogy fektesse le az alapjait a hazai Historic-versenyzésnek, alkossa meg szabályait és írjon ki bajnokságokat. Az idén már nyolcadik alkalommal kiírt Országos Historic Rallye Bajnokságon mérhetik össze tudásukat a versenyzők.

A bajnokságok lebonyolítási rendszere kevés kivételtől eltekintve megegyezik a manapság alkalmazottal, ezért gyakran egy esemény keretében rendeznek futamokat a Historic és a modern autók részére. A technikai szabályokat illetően viszont már teljesen más a helyzet. Tekintettel arra, hogy különböző időpontokban homologizált autóknak kell egyenlő versenyzési feltételeket biztosítani, az FIA megalkotta a „K” Függeléket, a Historic versenyzők bibliáját, ami egy rendkívül bonyolult és minden részletre kiterjedő szabályrendszer.

1906 és 1921 között a nemzetközi versenyeket az ACF által kiadott Commission Sportive szabályozta, majd 1922-től napjainkig az FIA (1947-ig AIACR-ként ismert). A kétüléses versenyautókra vonatkozó C Függeléket 1950-ben vezették be, és 1966-tól a „J” Függelék részévé vált. A túra- és GT autókra vonatkozó „J” Függeléket 1954-ben vezették be.

A „K” Függelék alapgondolata szerint minden Historic autó maradjon meg abban a formában, ahogy ezen rendelkezések szerint versenyzett, hacsak biztonsági okokból nem szükséges a módosításuk. A fentiekből következően alapkritérium az autóknál, hogy korhűek legyenek. Ez azt jelenti, hogy minden egyes alkatrészüknek ugyanolyannak kell lenniük, mint amikor homologizálták** őket. Nem kell viszont eredetinek lenni az autónak.

Vagyis, ha valaki most vesz egy Ford Escort MkII-es karosszériát, abból is építhet versenyautót, de csak az eredetivel megegyezőt, úgy, ahogy az a homologi- zációnak és a már említett korabeli „J” Függeléknek is megfelel. Nem alkal- mazhatók a modern technológiák úgy az anyaghasználat, mint a műszaki megoldások terén sem.

Nem használhatók versenyabroncsok, csak kizárólag a közúti közlekedésre engedélyezett „E” jelzésű gumiabroncsok. Persze a gumigyártók sem tétlenkednek, vannak Historic gumik „E” jelzéssel. Itt nincs programozható ECU vagy elektronikusan vezérelt nyomatékelosztás, itt a színtiszta mechanika és a nyers erő dominál. Változatok egy témára a kb. 280 LE teljesítményű Ford BDA motorok WEBER 48 DCO2 SP karburátorral és Lucas mechanikus befecskendezővel.

Fontos megemlíteni, hogy van egy kivétel korhűséget illetően, ami nem más, mint a biztonság. Például a versenyzők ruházatának, a bukósisakoknak és a biztonsági öveknek a jelenlegi szabályoknak megfelelőnek kell lenniük. A plexiablakokat polikarbonátra kell cserélni. Minden autót a legkorszerűbb automata tűzoltó rendszerrel kell felszerelni. Ez szintén biztonsági követelmény.

Tilos az alumínium bukócső használata, sőt bizonyos mér- tékig eltérhetnek az eredeti bukócsőtől is, ha az a biztonságot javítja, mint az látható a Lancia Rallye 037 esetében, ahol egy teljesen újra tervezett többkomponenses, korszerű bukóketrecet ír elő a szabály. Az elkészült Historic versenyautót az FIA-val is el kell fogadtatni.

Erre  szolgál az FIA által kiadott dokumentum, az ún. HTP (Historic Technical Passport), ami az autó főbb adatait tartalmazza, és fényképeket a különböző szerkezeti elemekről. A HTP-nek kettős célja van: először is rendezvényeken a technikai ellenőrök és delegáltak általi használatra való, másodszor pedig a rendező segítségét szolgálja az autó osztályba sorolásánál, és a verseny eredményének a megállapításánál.

A HTP kiadásánál rendkívül rigorózusan jár el az FIA, erre jó példa az alábbi eset. Néhány éve készült el egy 21016-os Zsiguli, amelyet a Pécsi Volán színeire fényeztek. A dokumentáció kiküldésre került az FIA-hoz, ahonnan az a válasz érkezett vissza, hogy szükség van egy olyan fényképre, amely bizonyítja, hogy ilyen autó, ilyen dizájnnal nemzetközi futamon is rajthoz állt.

A korhűség a technikai részleteknél annyira komoly dolog, hogy ha egy alkatrész annak idején engedélyezett volt, de nem használta a gyár, akkor az most sem építhető be. A 911-es Porsche-nál volt egy ilyen példa, amelyet K-jetronic befecskendezővel homologizáltak. Az akkori szabályok engedélyezték egy hármas Weber karburátor alkalmazását, de mivel ilyet a gyár nem használt, ezért ez most sem engedélyezett.

Az eredményességet tekintve a nyerő autótípusok folyamatosan változnak, ahogy időben haladunk előre, mivel a szabályok is változnak, mint az idén is, amikor nagy ugrással az eddigi 1986. december 31. helyett már az 1990. december 31-ig homologizált autókkal is lehet Historic-versenyeken indulni.

Mindjárt meg is jelentek az összkerékmeghajtású és turbómotoros Lancia Delta Integrale (330 LE) és a Ford Sierra Cosworth (300 LE) típusok, és érdekes párharc alakult ki a régebbi technikát képviselő hátsó kerekes Porsche Carrera RSR (320 LE) és a Lancia 037 (330 LE) típusok között, amibe nagy ritkán bele tud szólni a Ford Escort RS (280 LE) is.

Összességében elmondható, hogy a maga idejében a ralipályákon nem oly sikeres Porsche RSR az utóbbi években mindent vitt, a legsikeresebb autómárka volt. Az elkövetkezendő időkben a Lancia lehet a befutó, ha figyelembe vesszük, hogy az FIA az évjárat kérdésben moratóriumot hir- detett, azaz az elkövetkező 10 évben ez a szabály nem változik.


*FIA – Nemzetközi Automobil Szövetség
** Homologizáció – megfelelőség, az autósportban minden autót az FIA homologizál