Impresszum|Lapszél

Automatizált haszongépjármű-specifikus járműirányítási funkciók megvalósítását, tüzelőanyag-fogyasztás és károsanyag- kibocsátás csökkentését, közlekedésbiztonság növelését célzó kutatás indul az MTA SZTAKI vezetésével, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozásában. Ezzel Magyarország is csatlakozik a közlekedés leginnovatívabb kutatás-fejlesztési trendjéhez. Automatizált járműirányítási funkciók kidolgozására alakult kutatócsoport a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének vezetése alatt. Céljuk olyan koncepciókat kidolgozni, amelyek lehetőséget teremtenek automatizált menetre, gazdaságos és környezetbarát üzemre, valamint a közlekedésbiztonság növelésére.

Nem hiába olvashatunk egyre gyakrabban automatizált irányítástechnikával rendelkező járművekről szóló híreket, az IHS Automotive tanulmánya szerint 2050-re már szinte teljesen eltűnhetnek az utakról a mai értelemben vett autók (bátor kijelentés!).

A most induló hazai kutatási projekt a járműtechnológia fejlődését befolyásoló globális trendekkel párhuzamosan olyan innovatív megoldásokat tervez, amelyek a járművek automatizálása által lehetőséget adnak a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére, a közlekedésbiztonság növelésére, a magas komfortszint és az alacsony összköltség megteremtésére, továbbá az elektromobilitás közösségi közlekedésben történő alkalmazására.

A projekt kapcsolódik a hazai és a nemzetközi stratégiákhoz és trendekhez, lehetőséget ad új kutatói munkahelyek teremtésére, valamint megalapozza a partnerek további együttműködését a Horizon 2020 EU Társadalmi kihívások témakörén belüli „Okos, zöld és integrált közlekedés” stratégia által meghatározott témákban.

A projekt vezetője és a kutatásfejlesztés irányítója az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet (MTA SZTAKI), ami a hazai irányításelmélet és járműirányítás kiemelkedő intézménye. A prof. Bokor József vezette konzorcium tagja a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. multinacionális vállalat, a BME EJJT Járműipari Tudásközpont, amely az irányításelmélet hazai oktató-kutató helye, a MABI-BUS Kft. autóbuszgyártó és a Trigon-Electronica Kft. gépjárműhajtáslánc kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalat.

A konzorcium olyan automatizált haszongépjármű-specifikus járműirányítási koncepciókat tervez kidolgozni, amelyek lehetőséget teremtenek automatizált menetre, gazdaságos és környezetbarát üzemre, továbbá az elektromobilitás közösségi közlekedésben történő alkalmazására.