Gépkocsik értékelése, kárbecslése, javítása

Több évtizeddel korábban elkezdett piaci tájékozódás után – ennek akkoriban a cikk írója is részese volt, mint az AJAKSZ szakértője – 2013-ban alapította meg a német DAT GmbH magyarországi kirendeltségét. Az 1931 óta Németországban működő vállalat jelenleg Európában az egyik piacvezető, a gépkocsik értékbecslése, kárbecslése, javítási árkalkulációinak piacán. A hazai cégalapítás után eltelt időszak adott alkalmat a beszélgetésre az ügyvezető igazgatóval, Gergely Lászlóval és munkatársával, Markovics Lászlóval, a cég szakmai és értékesítési vezetőjével az eddig elért eredményekről.

– Igazgató úr, kérem, először tegyünk egy kis visszapillantást a harmincas évek Németországába! 

– A ’30-as évek világválsága idején bizonyos esetekben irreális áron cseréltek gazdát a gépkocsik. Ez a tendencia aztán olyan széleskörűvé vált, hogy felfigyelt rá a német kormány is. Hamarosan megszületett az intézkedés. Ezután a használt autók értékesítése csak az akkor megalapított DAT (Deutsche Automobil Treuhand GmbH) értékbecslése alapján megállapított áron történhet. Az azóta elmúlt időszakban jelentős adatbázis jött létre a vállalatnál, amely megalapozta a további tevékenységeket is. 

– Milyen időszakok különböztethetők meg a németországi anyavállalat életében az elmúlt évtizedekben?

– A vállalat életében három nagy korszakról beszélhetünk. Az első időszak jellemzője a gépkocsik értékbecslésének megalkotása volt. Ez az időszak az alapítástól 1984-ig tartott. Eközben sokan mondták, hogy mennyire hasonlít a DAT értékbecslése a Schwacke katalóguséhoz. Pedig ez fordítva igaz, hiszen az már történelmi tény, hogy először a DAT értékbecslése létezett és csak ezt követően állították össze az első Schwacke-katalógust, amely a használt autók árbecslésének alapja volt.


Gergely László ügyvezető igazgató DAT Magyarország

– Mi történt az ezt követő időszakokban?

– A második időszak 1984-től 2012-ig tartott. Az adatbázis bővítésén és az értékbecslés továbbfejlesztésén kívül a javítási kalkulációk megalkotása következett. Közben kialakult, hogy a javítóipari tevékenység területén Németországban a DAT a piacvezető, hiszen évente 33 millió értékbecslést és 6 millió kárbecslést végeztek ezzel a programmal a különféle vállalkozások. 

Amint a CD, mint adathordozó megjelent a piacon, a partnereknek a kalkulációk végzéséhez szükséges programot és az adatbázist CD-lemezen adták át. 

A DAT gondozásában, Németországban a gépkocsik értékesítésével kapcsolatos információk újság formájában is rendszeresen megjelennek. Ez azért lehetséges, mert a gépjármű-kereskedők jelentős része a DAT rendszerhez online csatlakozik, így valósul meg a folyamatos adatszolgáltatás. Fontos törekvés tehát, hogy egyre több gépjármű-értékesítő csatlakozzon a hálózathoz, hogy ez a szolgáltatás is minél pontosabb piaci tükröt nyújthasson az érdeklődőknek. Az ezen adatok alapján szerkesztett újságokból megismerhetők a legújabb autópiaci tendenciák, és közlik az aktuális statisztikai adatokat is. Az utóbbi időszakban Európa egyre több országában vették használatba a DAT által nyújtott szolgáltatásokat. Közben nagy hangsúlyt fektettek a külföldi piacok megszerzésére. Így 2003-ban Oroszországban, 2006-ban Ausztriában, 2008-ban Szlovákiában és 2009-ben Romániában alapítottak kirendeltséget.

– Milyen újdonságokat hozott a harmadik időszak? 

– A DAT harmadik időszaka 2012-ben kezdődött, és jelenleg is tart. Folytatódtak a cégalapítások: 2013-ban Hollandiában, Lengyelországban és Magyarországon, 2014-ben már Kínában is működik DAT leányvállalat. Az intenzív fejlesztések eredményeként hazánkban alkalmazták először a csak online elérhetőséget. A tervek szerint az átállás erre a felhasználási módra Németországban 2017-ben fog megtörténni. A vállalat fontos feladatának tekinti a piackutatást és a szakmai oktatások, továbbképzések szervezését és megtartását, de folyamatosan lehetőséget biztosít a szakemberek konzultációira is. 


Markovics László, a DAT Magyarország munkatársa továbbképzést tart

– Mi a legfontosabb, amit az utóbbi időszak fejlesztései során sikerült a vállalatnak elérni?

– Fontosnak tartjuk, hogy a programfejlesztések során megvalósuljon, hogy a felhasználók a gépkocsi teljes életciklusában használják a DAT-programot. Ez azt jelenti, hogy az értékbecslésen kívül alkalmas a lízingelés ügyintézésére, a javítási kalkulációk elvégzésére, és a különböző értékcsökkenések megállapítására, illetve totálkár esetén Roncsbörze alkalmazásával a maradványérték megállapítására is. A karambolos javítások egységes költségszámítása a gyártói javítási technológia alapján történik. Jelenleg 19 nyelven használható a DAT-program, és ennek megfelelően az adott országok adatbázisának felhasználásával működhet. 

– Melyek az előnyei a hazánkban elsőként alkalmazott online elérési lehetőségnek?

– Az online elérésnek az előnye az, hogy a havi frissítések lehetőségei azonnal használhatóvá válnak. Nem kell mindig újabb CD- vagy DVD- lemezt igényelni, majd megkapni ehhez. Nincs szükség így például a program telepítésére, mert a rendszer bármely internetkapcsolattal rendelkező számítógépről elérhető és használható. A szigorú biztonsági protokoll pedig az adatvesztés kockázatát is kizárja. Az alkatrészárak és a járműadatok frissítése havonta, a felhasználó beavatkozása nélkül történik meg. 

– Hogyan használhatják az ügyfelek a DAT programját? 

– Havidíj fizetése ellenében használható a program. A számítógéppel vagy a laptoppal szemben nincsenek különösebb elvárások. Különböző, a havi használati gyakorisághoz igazodó, kedvező áron megvásárolható programcsomagokat ajánl a cég a vállalkozásoknak. Ennek köszönhetően átlagosan, egy kalkulációra jutó használati díj a legkedvezőbb lehet a magyar piacon. A részletes árlista a honlapon – http://www.dat.hu/hu/ertekesites/araink/karosszeria-javito-es-fenyezo-szervizek-reszere.html – megtekinthető.


Sérült gépkocsi első részének kalkulációs lapja

– Milyen új fejlesztések várhatók a közeljövőben?

– Kollégáink közben folyamatosan végzik a programok továbbfejlesztését. Augusztusra várható például az értékbecslésnél a kilométer-korrekció új modell szerinti bevezetése. Erre azért van szükség, mert jelentősen eltér az egyes országok és a különböző gépkocsi-üzemeltetők között. 

Hasonlóan változtatás várható a tulajdonosok számát figyelembe vevő korrekcióknál. Erre azért van szükség, mert például, amikor először két kereskedő között történik az adás-vétel, majd a gépkocsi lízingcéghez kerül és aztán a tulajdonoshoz, a papírforma szerint ő már a negyedik a kereskedelmi láncban, pedig valójában az első üzembentartója a gépkocsinak. 

Néhány specialitás még a program használatáról. Az sem okoz gondot a program használatánál, ha a sérült jármű lakóautó, lakókocsi, mezőgazdasági vontató, vagy éppen valamilyen haszonjármű-felépítmény, például egy plató vagy billenő teknő. Ezek javítási árkalkulációi is elvégezhetők. 

– Kik a DAT vállalat tulajdonosai? 

– A DAT GmbH tulajdonosai Németország legfontosabb autóipari szervezetei, mint például a VDA (Német Gépjárműipari Szövetség), VDIK (Nemzetközi Gépjárműgyártók Szövetsége) és a ZDK (Német Gépjármű-kereskedők és -javítók Szövetsége). 

Gergely László ügyvezető igazgató után munkatársával, Markovics Lászlóval folytatjuk a beszélgetést: 

– Térjünk rá a program gyakorlati használatára! Hogyan végezhető el például a karambolos gépkocsi javításának árkalkulációja? 

– Kisebb karosszériasérüléseknél szóba kerülhetnek az egyengetések, melyek időszükséglete egyénileg adható meg a számítógép által csillaggal megjelölt sorban. Lehetőség van azonban a rész-elemcserés és az elemcserés javításokra is. Ennél az adatbázis szolgáltatja a figyelembe vehető anyagköltségeket és a normaidőket. Nem marad ki a kalkulációból a szükséges segédanyagok felhasználása sem. 

– Hogyan javíthatók a súlyosabban sérült karosszériák? 

– Súlyosan sérült karambolos gépkocsik javításánál már szükség van az egyengető pad használatára. A program tartalmazza a gépkocsi egyengető padra helyezéséhez, és a küszöbfogókkal történő rögzítéséhez szükséges normaidőt. Ez tartalmazza a javítás előtt szükséges szerelési és előkészítő műveletek időszükségleteit is. 

Következhet a karosszéria deformációjának speciális mérőberendezéssel történő megállapítása, mely minden esetben megelőzi az egyengetést. Meg kell állapítani ugyanis, hogy a gépkocsi gazdaságosan javítható-e. 

– Jelenleg is „típuslapokkal” történik a kárfelmérés? 

– A DAT-program tartalmazza a különböző típusoknak megfelelő ábrákat, melynél megjelölhetők a sérült, javításra szoruló elemek és dönteni lehet afelől, hogy az kicserélésre kerüljön-e, vagy egyengetéssel lehetséges a javítás. Az előbbi esetben a program beszámítja az elem le- és felszerelésének normaidejét is. A számítógépes kalkuláció teljes mértékben kizárja, hogy bizonyos műveleteket kétszer vegyenek figyelembe. Például valamely homlokelem sérülésekor már beleszámítja a fényszórók le- és felszerelését, és az utána szükségessé váló beállítását is. Így ha a fényszórót is bejelölik a programba mint sérült, kicserélésre szoruló egységet, a fel- és leszerelés nem lesz még egyszer belekalkulálva a javítási költségek közé. A húzatásnál és az egyengetésnél használatos dózer és egyéb segédeszközök használatának költségeit is figyelembe veszi a program. Az ezekhez a műveletekhez szükséges idők viszont nem normázhatók, hiszen az jelentős mértékben függ a sérülés súlyosságától. Ennek különböző időszükségleteit tehát egyénileg kell megadni. Ezért a kalkulációban csillaggal megjelöli a számítógép ezeket a sorokat. 


Sérült gépkocsi hátsó részének kalkulációs lapja

– A szakszerű javításhoz például hidraulikus munkahengereket és különböző segédeszközöket is használnak. Ezeket például hogyan veszi figyelembe a program? 

– A javítások kiválasztásánál automatikusan figyelembe veszi ezen eszközök használatát is. De a program segítséget ad abban is, hogy kikereshető a javításhoz szükséges alkatrészek, karosszériaelemek rendelési száma, a gépkocsi alvázszámának ismeretében. Ezek a kalkulációknál figyelembe vett adatok a gyáraktól a szerződések alapján megkapott adatbázisokon alapulnak. Megadják az egyes szerelési műveletek normaidejét is, de gombnyomásra az átszámoltatható AW- (ArbeitsWert) értékre is. 

A programba beírhatók a vállalkozásnál alkalmazott különböző óradíjak, mint például, amelyek szerelői, autóvillamossági vagy fényezői munkákra vonatkoznak. 

A javításhoz szükséges alkatrészek a program segítségével kikereshetők a gyári cikkszám vagy a megnevezés szerint is. Az alkatrészárakat az adott ország aktuális, havonta frissített adataival veszi figyelembe. A kalkuláció nem feledkezik meg arról sem, hogy bizonyos szerelési műveletek után szükség van különböző feltöltésekre is, mint például a hűtőfolyadékkal, motorolajjal, hidraulikaolajjal vagy fékfolyadékkal történő feltöltésre. Ennél a gyártó által előírt folyadékfajtát és mennyiséget veszi figyelembe a program az ehhez szükséges műveleti idővel az aktuális áron. A futóműjavítások után például számításba vehető a műszeres futómű-beállítás is, vagy a fékjavítások után a görgős fékpadi mérés. 

– A karosszéria javítása után következhet a fényezés. Hogyan támogatja a program a fényezési költségek kalkulálását? 

– A DAT-program tartalmazza a számítógépes típuslapokon a karosszéria egyes elemeinek felületnagyságát. A különböző fényezési fajták megjelölésével, mint például javító fényezés, teljes új felület fényezése, illetve fém- vagy műanyag elemről van szó, végezhető el a kalkuláció. Ez utóbbi a képernyőn megjelenő típusspecifikus ábrákon jól látható, mert a különböző anyagok egymástól eltérő színekkel jelennek meg. Megadható továbbá, hogy az alkalmazott festék egy- vagy kétkomponensű, hagyományos vagy metálfényű stb. Ezek alapján egyszerűen meghatározhatók az anyagköltségek is. De a jégkárt szenvedett gépkocsiknál végezhetők fényezés nélküli, horpadásjavítási kalkulációk is. A DAT-program három fényezési rendszert kínál: a gyártói mellett az AZT és a DAT saját, Eurolack-rendszere is elérhető!


A motor javításához tartozó ábra

– Milyen egyéb szolgáltatást kínál még a DAT programja?

– Az értékelő program megfelelő rovatából például a „web scan”-t kiválasztva gyors áttekintést kaphatunk a gépjárművek kínálati árairól. Jelenleg ez csak német piaci adatokkal érhető el.

– Mit tudhatunk az eddig elért magyarországi sikerekről?

– Magyarországon már közel 200 helyen, elsősorban kis- és közepes méretű vállalkozásoknál használják a DAT programját, mely formailag egységes megjelenésű, könnyen áttekinthető. Az így meghatározott javítási költségeket és a teljes kalkulációt a biztosítók elfogadják.