A Nemzetközi Év Motorja Díj - 2015

Az év Nemzetközi Motorja Díjat, mely egyike a legértékesebb autóipari elismeréseknek, az Engine Technology International szervezésében ítélik oda. A nemzetközi zsűrit 34 ország 84 elismert autós szakújságírója alkotja, köztük van Szécsényi Gábor, „Az autó” főszerkesztő-helyettese is, akik tapasztalataik alapján állítják fel saját sorrendjüket azokról a motorokról, amelyeket vezetési komfort, menetteljesítmények, fogyasztás, valamint a legújabb technológiák alkalmazása tekintetében a legjobbnak ítélnek. A brit Engine Technology International című szaklap által immár 17. alkalommal megszervezett Nemzetközi Év Motorja díjátadóra június 17-én, szerdán került sor a németországi Stuttgartban, az Engine Expo kiállítás keretei között.

A HÁROMHENGERŰEK ÁTÜTŐ SIKERE

A PSA PureTech

Az 1,0–1,4 liter hengerűrtartalmú motorok kategóriájában az első díjat a PSA Peugeot Citroën által kifejlesztett 3-hengerű PureTech turbómotornak ítélték oda. Méltó megkoronázása ez a douvrini (Pas-de Calais megye) Française de Mécanique üzemben mind ez idáig több mint 100 ezres darabszámban előállított motor sikerének. A különösen nagy teljesítményű, 3-hengerű PureTech motorcsalád, mely átlagosan 18%-kal csökkenti a fogyasztást és a CO2-kibocsátást a korábbi generációs motorokhoz képest, a következő verziókat foglalja magában:

- a 2012-től Trémeryben (Moselle régió) évi 640 ezres darabszámban gyártott 1,0 és 1,2 literes szívómotorokat,

- a 2014 óta a Française de Mécanique-ben évi 320 ezres és

- a kínai Xiangyang üzemben évi 200 ezres darabszámban előállított 1,2 literes turbómotorokat.

A PureTech motorcsalád a következő modellekben található meg: Peugeot 108, 208, 308, 2008, 3008 és 5008, Citroën C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus és C4 Picasso, a DS 3 és DS 4, valamint a Dongfeng Peugeot 308S és 408.

A Ford EcoBoost

A Ford 1,0 literes, 3-hengerű EcoBoost erőforrása a 2015-ös Év Motorja választáson negyedszer bizonyult az 1,0 liter alatti lökettérfogatú motorok legjobbjának. A motor négy év leforgása alatt nyolc Év Motorja díjat nyert, s ez a világ egyetlen erőforrása, ami háromszor is általános győzelmet aratott e megmérettetésen.

Az európai piacon tíz modell kínálatában is szerepel az 1,0 literes EcoBoost-egység, amit 2014-ben minden ötödik Ford-vásárló megrendelt új autójához. A Ford európai üzemeiben (a németországi Kölnben és a romániai Krajovában) gyártott, 100, 125 és 140 lóerős változatban készülő, 1,0 literes EcoBoost-motorokkal hajtott Ford-modellek ma már a világ 72 piacán kaphatók. Műszaki újításaiért az erőforrás 2013-ban elnyerte a nemzetközi Paul Pietch-díjat, s az elmúlt évek során számos további elismerést szerzett, többek közt a Királyi Mérnöki Akadémia Colin Campbell Mitchell-díját, a Nagy-Britannia Királyi Autóklubjának Dewar-díját, valamint az amerikai Popular Mechanics magazin Áttörés Díját is. A Ford az első autógyártó, amelynek háromhengeres blokkja felkerült a Waard 10 Legjobb Motorjának listájára.

A már bevált megoldások mellett a Ford most új módszerrel, a 3 hengerből 1 henger lekapcsolás-technológiájával kísérletezik, hogy még kedvezőbbé tegye az erőforrás tüzelőanyag-fogyasztását. A Ford tervező partnerével, a Schaeffler Group vállalattal közösen tesztel egy új, kéttömegű lendkereket, ami még szélesebb terhelés- és fordulatszám-tartományban teszi lehetővé a hengerlekapcsolást, emellett pedig minimumra csökkenti a zaj, a vibráció és a nyersesség szintjét. (Erről az új fejlesztésről az Autótechnika következő számában jelenik meg írás.)

A BMW Group

A Nemzetközi Év Motorja Díj 2015-ös megmérettetésén a BMW Group négyszeres győzelmet aratott. A BMW i8 plug-in hibrid sportautó jövőbe mutató hajtáslánca két kategóriában is győzedelmeskedett, és az idei verseny abszolút elsőségét is elnyerte. A 2,5–3,0 liter közötti motorok megmérettetésén a BMW M3 és a BMW M4 motorházteteje alatt dolgozó soros hathengerű M TwinPower Turbo-motor végzett az élen.

A BMW i8 hajtásáról gondoskodó belső égésű, 1,5 liter hengerűrtartalmú, háromhengerű BMW TwinPower Turbo erőforrás az 1,4–1,8 liter közötti motorok versenyében diadalmaskodott, elektromos motorral párosított hajtáslánca pedig a legjobb új erőforrásnak járó díjat és a 2015-ös Nemzetközi Év Motorja Díjat is elnyerte. A BMW i8 plug-in hibrid sportautó háromhengerű, belső égésű erőforrása 170 kW/231 lóerő teljesítménnyel hajtja a hátsó kerekeket, míg a 96 kW/131 lóerő teljesítményű elektromos motor lítium-ion akkumulátorból – amely az autóba épített, hagyományos háztartási konnektorról is feltölthető – nyeri a működéséhez szükséges energiát, és erejét az első tengely felé továbbítja. A két erőforrás egységéből létrejövő, a BMW Group által kifejlesztett és gyártott plug-in hibrid hajtáslánccal a BMW i8 az EU-ciklus tesztkörén tisztán elektromos üzemmódban 37 kilométert tett meg és 120 km/h végsebességre képes. A BMW i8 a plug-in hibrid járművek EU-ciklus szerinti tesztkörén mindössze 2,1 liter átlagos tüzelőanyag-fogyasztási értéket és 11,9 kWh-s áramfogyasztást produkált, 100 kilométerre vetítve. A jövőbe mutató sportautó károsanyag-kibocsátása pusztán 49 gramm CO2 kilométerenként.