Gyakorlati tapasztalatok a mobilitás jövöjéről

Az Electric Mobility Showcase program a német kormány és az autóipar közös kezdeményezése. Célja, hogy Németország legyen az elektromos mobilitás legnagyobb piaca és vezető szolgáltatója.

A projektek minden évben tárcaközi támogatást kapnak négy minisztériumtól. A program lényege, hogy a gyártók és döntéshozók tapasztalatokat szerezzenek az autók hétköznapi használatából, kiadva az autókat egy-egy felhasználói kör reprezentatív képviselőinek.

Az Audi már korábban is részt vett az Electric Mobility Showcase programjaiban 2012-ben, az Audi A1 e-tron tesztelésével és folytatja együttműködését a német kormány ezen programjával. Az Audi gyakorlati tapasztalatokat nyújt a mobilitás fenntartható jövőjével kapcsolatban. Április közepétől 40 darab Audi A3 e-tron Sportback kerül az utakra.

„Az első alkalommal 2012-ben vettünk részt az Electric Mobility Showcase programban. Értékes tapasztalatokat gyűjtöttünk arról, hogyan boldogul a tisztán elektromos hajtás a minden­napi használat során” – „Most a programban továbblépünk – magyarázta prof. dr. Ulrich Hackenberg, az Audi igazgatótanácsának műszaki fejlesztésekért felelős tagja – az Audi A3 e-tron bevetésével, amely az első sorozatgyártású plug-in hibrid modellünk. Célunk, hogy kielemezzük autóink kezelhetőségét a mindennapos használat különböző szituációiban, mire számítanak a kísérlet résztvevői és milyenek a valódi tapasztalataik.”


1. ábra: a töltőcsatlakozó lábkiosztása: felső sor (PP, CP) kommunikáció a gépjármű és a töltőállomás között; középső sor balra (L1) L1 fázis, középső PE védővezeték, jobbra N nullvezeték; az alsó kettő üres. A kapcsolóegység felső kapcsolója a töltésprofil-választó (programozás), kijelző LED; azonnali töltés.
A LED-kijelzés információi:
LED pirosan világít – töltőcsatlakozó dugó felismerte, de nincs reteszelve, töltés nem lehetséges
LED sárgán világít – dugó felismerte, reteszelt, de nincs hálózati feszültség
LED sárgán villog – dugó felismerte, reteszelt, de a váltó választókar nincs P helyzetben, töltés nem lehetséges
LED 4 másodpercenként zölden felvillan majd 60 s-ig, majd kialszik – a töltési folyamat időzítője aktív, a programozott indulási időtől megkezdődik a töltés
LED zölden villog – töltés
LED zölden világít, utána kialszik – a töltés befejeződött

A berlini teszt résztvevői tizenöt Audi A3 e-tront használnak majd, amelyekkel az otthonuk és a munkahelyük között ingáznak városi környezetben. A tízautós müncheni projekt a nyilvános töltési lehetőségeket helyezi reflektorfénybe, és olyan tesztalanyok tapasztalatait vizsgálja, akik nem rendelkeznek saját töltőpontokkal. Végül Stuttgartban tizenöt Audi A3 e-tront használnak majd magánháztartásokban és a kézbesítési szolgáltatók alkalmazottai.

A német piacra szánt A3 e-tron modellek tüzelőanyag-fogyasztási adatai:

vegyes tüzelőanyag-fogyasztás: 1,5–1,7 l/100 km

vegyes energiafogyasztás: 114–124 Wh/km

vegyes szén-dioxid-kibocsátás: 35–39 g/km


2. ábra: az autó töltőkábelei: hagyományos háztartási konnektor (230 V/10 A), 3-fá- zis (400 V/16 A), áramkút-csatlakozó (230 V/16 A). Gyorstöltés nem lehetséges. Töltési idők: 1-fázis (230 V) 3 óra 45 perc, 3-fázis 2 óra 15 perc.

(A tüzelőanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás a megadott tartományon belül a választott könnyűfém keréktárcsa/gumiabroncsok függvénye. A hatékonyság nem csak a tüzelőanyagtól függ, befolyásolhatja a vezetési magatartás és egyéb, nem műszaki tényezők.)