Lapszél-Impresszum

MONDJÁK A MAGUKÉT…

De többnyire csúsztatva és legtöbbször szakmailag helytelenül is. A nagynevű, mindent visz netes hírportálokkal van bajom, azoknak is az autós írásaival, de némely autós tv-műsort is ide sorolok. (Már egyszer „elmélkedtem” róla, de úgy látom, örökzöld problémám ez, és gondolom, nem csak az enyém…)

Az autós témák mindig jól jönnek, növelik a látogatottságot, az emberek rákattintanak. A portál témafeldolgozása a bulvár szabályai szerint készül, ez a természetrajza. Ez részemről messze nem lesújtó megállapítás. A jó bulvár, jó. Könnyed, nem üli meg az agyat, egyéni stílusa van, sarkít és kicsit túloz, figyelemfelkeltő. De a figyelemhajhászás miatt erősen torzul, sokszor – már a címében is (tudom, ez fontos) – félrevezető és főleg sajnos demagóg. Egyoldalú, ámító, lázító, előítéletekre ható, és azt gerjesztő. Ez nem a műszaki témák világa. Műszakilag, a maga szintjén legyen annyira mélyenszántó, amennyire a nem szakmabeli, de érdeklődő olvasónak megfelelő, igazmondó. Természetesen nem mélyenszántó egyetemi szint, hanem okos ismeretterjesztés, mely nem tartalmazhat téveszméket.

Mivel sokszor találkozunk olyan műszakinak szánt anyagokkal, amelyek a fenti „intelmeknek” messze nem felelnek meg, óhatatlanul aggályoskodhatunk, hogy a többi anyag is csak ennyire, azaz semennyire sem alapos. Remélem, sokakban ez bizalomvesztéshez vezet. Az autós cikkek egy része sajnos nagyon egyoldalú. Kijelentenek valamit, miszerint ez így van. Így is lehet! A mai autótechnika, finoman szólva is, szerteágazó, a konkrét kivitelek sokfélesége zavarba ejtő. Többek között ez a javítók bánata és kínja, mert ezeket javítani kell tudni, mindegyiknek saját gyerekbetegsége, gerontológiája és geriátriája van. (Ha már az orvostudományból átvettük a diagnosztikát, és a kórelőzmény feltárása, az anamnézis is nagyon fontos a műszaki életben, talán az öregkori orvoslás kifejezésének átvétele, egy könnyed bulvárosban, nem szentségtörés…)

Bírálni, kritizálni lehet. Alapjog. Annyival kiegészítem, hogy a miért úgy van „megmondása” hozzáteendő. Az „Elgurult a konstruktőr gyógyszere” sommás megállapítás nemcsak bántó, hanem hozzá nem értést is sugall. Oly korban élünk, amikor kötelmek tucatja szorítja a fejlesztőt, konstruktőrt. Ezeknek meg kell felelniük, mert különben vagy nem kap forgalomba hozatali engedélyt az autó, mert nem felel meg a típusvizsgálati követelményeknek, vagy a gyártó, konszern pénzbírsággal tudja csak piacra hozni. Ez utóbbi mögött a szén-dioxid-kibocsátási korlátozás áll.

Annak, hogy ezeket globálisan kritizálják, elemezzék a felső „hatalmak” döntéseit, melyek kényszerpályákat jelölnek ki, azt az újságírás tegye is meg, akkor, ha van hozzá megalapozott érvanyaga. Ha nincs, akkor az csak demagógiai, populizmus.

A posztolók pedig kontráznak, rátesznek néhány lapáttal.

Közhely, hogy az írástudóknak felelősségük van. Ez a szakmák íróira is vonatkozik, kiemelten egy annyira előtérben lévőre, mint az automobilizmus.