Haszonjárműmotorok felújítása

A személyautók motorjai óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 30 évben. Kevesebb mechanikai problémával találkozhatunk, és egyre inkább az elektronikus alkatrészek meghibásodása vált elsődlegessé. Az új modellek esetében sokszor a gyártó már nem is teszi lehetővé a felújítást (pl. az új 1,4-es, háromhengerű TDI-motor nem fúrható), sok esetben pedig a felújítás költségei a jármű értékével vetekszenek, így csak akkor gazdaságos a felújítás, ha hosszú távra tervezünk az autóval. A sok extrával rendelkező, családhoz nőtt autók esetén a hazánkban alkalmazott nagy adminisztrációs költségek miatt 100 ezer km távlatában már előnyös lehet a felújítás mellett dönteni.

A HASZONGÉPJÁRMŰVEKNÉL MÁS A HELYZET

A haszonjárművek esetében másik irányba billen a mérleg nyelve, amikor a felújítás és a járművásárlás között kell dönteni. A haszonjárművek motorjai robusztusabbak, a felújításokat jobban viselik, valamint a felújítási költségek és a jármű értéke között nagyobb a különbség. Természetesen a probléma jellegétől és a cserélendő alkatrészek számától is függ a felújítás gazdasági mérlege, de egy kiszámíthatóan üzemelő felújított motor hosszú távon jövedelmezőbb, mint egy bizonytalan állapotú, amely a legrosszabb helyzetekben mondja fel a szolgálatot.

A FORTUNA BT.

Kezdetben csak motorfelújítással indult a cég működése, kerti gépek, segéd-motorkerékpárok motorjainak javításával foglalkoztak, majd 1980-ban tevékenységi körük kiegészült személyautók motorjainak felújításával, és a járművek javításával. Ezzel párhuzamosan indult el az alkatrész-értékesítő üzletág is. Míg a nyolcvanas, kilencvenes években még főként személyautó- és teherautó-motorokkal foglalkozott a gazdasági társasággá 1990-ben alakult (s akkor újabb 200 m2-es műhellyel bővült) Fortuna Bt., ma már főprofilként a kamionok, buszok, illetve mezőgazdasági nagygépek motorjai jelentik náluk a főprofilt, de természetesen megmaradt a személyautó-motorok felújítása is. Az akár 12 hengeres motorok mellett egyéb fődarabok, váltók, adagolórendszerek, indítómotorok javításával is foglalkoznak.

2010-ben egy új, 400 m2-es szervizcsarnok építésébe kezdett a Fortuna Bt., melyet 2011-ben adtak át. Az új szervizcsarnokban a beérkező motorok szétszedése és mosása, illetve próbapadi járatása történik, annak érdekében, hogy kiderüljön, esetleg van-e megmenthető alkatrész a felújításra hozott motorban, abban mi minden, és milyen javításra szorul.

A motorgenerál teljes körű, komplett motor érkezik a műhelybe, és a kész motor is egyben hagyja el az üzemet. Kapacitási problémák miatt a motor kiszerelését nem tudják elvégezni, ezért az továbbra is autószerelői feladat. Ha a Fortuna Bt. szakemberei által javasolt felújítási folyamatot kéri a megrendelő, akkor munkájukra garanciát is vállalnak. A beszereléshez is tanácsokkal látják el a szerelőmestereket, hogy a felújított motorok még sokáig bontatlanul üzemelhessenek az ügyfeleknél.