A Scania elektromos hajtású tehergépeket tesztel

A Scania 2016 februárjában megkezdi elektromos tehergépkocsik tesztelését az „elektromos közúton”, amelynek megvalósulása immár bizonyossá vált, ugyanis a svéd közlekedési hatóság jóváhagyta a Gävle Electric Road projekt támogatását. A projekt bemutatja és kiértékeli az áramvezetési technológiát, amely felsővezetékeken keresztül juttatja el az elektromos áramot a pantográf áramszedőkkel felszerelt járművekhez.

A Gävle Electric Road projektbeli beruházás összhangban áll a svéd kormány azon céljával, miszerint 2030-ra energiahatékony és fosszilis energiaforrásoktól független járműállomány jöjjön létre, ami egyúttal erősíti Svédország versenyképességét. A projekt pénzügyi hátterének jelentős részét, mintegy 77 millió svéd koronát az állam biztosította, míg a fennmaradó 48 millió svéd koronát különböző vállalatok és a Gävleborg régió finanszírozta.

A Scania teherautói egy két kilométer hosszú tesztútvonalon végeznek majd árufuvarozási szolgáltatást, amelyet Gävle kikötője és Storvik között építenek ki az európai 16-os autópálya (E16) mentén. A tehergépkocsikat a Scania által kifejlesztett elektromos hibrid hajtáslánccal szerelik fel.

A tehergépkocsik felsővezetékekből kapják az áramot a fülke mögötti vázra szerelt pantográf áramszedőn keresztül. Ezzel a technológiával a Siemens és a Scania 2013 óta végez közös kísérleteket villamosított tehergépkocsikkal a Siemens Berlin melletti kutatóközpontjában.

A nehéz-tehergépkocsik elektromos hajtása ily módon lehetővé teszi, hogy a teherautó elektromos áram felhasználásával, valamint hagyományos hibrid járműként is elláthassa fuvarfeladatát, miközben a fosszilis üzemanyag alkalmazásával járó károsanyag-kibocsátás akár 80–90 százaléka is megszűnhet. Az üzemeltetési költségek egyrészt az elektromos motor nagy hatásfokának köszönhető kisebb energiafelhasználás miatt csökkennek, másrészt az elektromos áram eleve olcsóbb energiahordozó, mint a gázolaj.

„A villamosítással jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, és ez a technológia a fosszilis energiaforrásoktól mentes közúti fuvarozás egyik sarokköve lehet. Az elektromos utak révén a meglévő úthálózat felhasználásával a fuvarozás környezetkímélőbb formája valósítható meg” – mondta Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania ilyen irányú kutatásaiért felel.

A Scania egy másik kutatási kezdeményezésben is részt vesz az Electric Roads Project keretében, ahol városi buszok üzemeltetése közben tesztelik az indukciós technológiát. Egy elektromos hibrid hajtáslánccal ellátott Scania városi buszt állítanak mindennapos üzembe Södertäljében, 2016 júniusában. Az egyik buszmeg­állóban elhelyezett töltőállomásnál a jármű csupán hat-hét perc alatt az egész útvonalra elegendő energiával töltődhet fel.

Forrás: Scania