Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Szakmai vita a műszaki vizsgáztatásról

Bíró Márk parlamenti képviselő (FIDESZ) kezdeményezésére az NFM-ben munkabizottság jött létre, azért, hogy a gépjárművek időszakos műszaki vizsgálatával kapcsolatos, jelenleg hatályos rendelkezéseket felülvizsgálja, annak érdekében, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztető, szakmaiatlan tevékenységek jelentős mértékben visszaszoruljanak, a műszaki vizsgáztatás tisztuljon, megfeleljen alapvető céljának. A munkabizottságba meghívták azokat az érintett társadalmi szervezeteket, melyek stratégiai megállapodást kötöttek az NFM-mel, így az Autós Nagykoalíciót, a Magyar Autóklubot, a MASSZ-t. Az Autós Nagykoalíció tagegyesületeivel, az AOE-vel és a GVOE-vel vesz részt szakértői szinten a tárgyalásokon. Már lezajlott a második ülés is, melyen a szakértők fejtették ki álláspontjukat.

A munkabizottság első ülésén megnevezett problémák:

– kifogásolható műszaki állapotú járművek levizsgáztatása,

– sok esetben kifogásolható a hatósági ellenőrzési gyakorlat,

– indokolatlanul kevés az ellenőrzések száma,

– az ellenőrző szervezet (közlekedési felügyelőség) maga is végez időszakos vizsgálati tevékenységet, melyet más hatósági szervezet nem ellenőriz.

Az Autós Nagykoalíció felvetette, hogy a műszaki vizsgáztatásra vonatkozó korszerűsítő elképzelések a Felelősség és Függetlenség jegyében szülessenek meg.

hirdetés

A Magyar Autóklub véleménye szerint országosan nem egységes a járművek időszakos megvizsgálása kapcsán tapasztalt jármű-műszaki megfelelőséghez kapcsolódó jogszabályok értelmezése, illetve gyakorlati végrehajtása. Jelezte, hogy a jármű műszaki vizsgáztatási tevékenység végzéséhez szükséges engedélyhez túl könnyű hozzájutni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság a feljogosított vizsgálóállomások tevékenysége minőségét javítandóan a hatékonyabb ellen-

őrzésre, elsősorban ellenőri humán erőforrás fejlesztésre tett javaslatot. A szükséges hatósági kontroll erősítése a következő lépésekkel valósítható meg:

– a hatósági ellenőrzési kapacitás vizsgálóállomásszámhoz, vizsgálati darabszámhoz igazítása;

– a jelenlegi hatósági szerződés engedélyre cserélése, ami jogi szempontból több lehetőséget biztosít a hatóság részére (pl.: darabszám és nyitvatartási idő korlátozása, engedély visszavonása stb.).

A GVOE a feltételrendszer szigorítását vetette fel, amely egyrészt képes korlátozni a vizsgálóállomások számát, másrészt biztosítani a magasabb szintű munkavégzést.

A tárca szakfőosztálya egyetértett Bíró Márk úr felvetésével, mely szerint a közvetlen Kormány irányítása alá tartozó közigazgatási egységek az Államreform Bizottság keretei között történő átalakítása számos olyan, az időszakos vizsgálatot érintő szabályozási kérdést vet fel, amelyeknek érdemi vizsgálata elkerülhetetlenül fontos.


Kapcsolódó dokumentum:


74


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés