Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

CO2 – 2015

A JATO közzétette a 2014. évi európai gyártói szén-dioxid flottakibocsátási adatokat. Mint az ismert (írásunk jelent meg az Autótechnika 2014/9. számában), az autógyártókat megadott termelési darabszám felett kötelezik, hogy piacra hozott gyártmányaik átlagban, a járműtömeg tömeg össz. átlagának függvényében ne haladjanak meg egy CO2-emisszió határértéket az érvényes tesztciklus kilométerére vetítve. Ennek középértéke a már sokszor említett 130 g/km. Gyártói túllépés esetén, a 2015-ös adatok alapján, büntetést kell a gyártónak az EU kasszájába befizetni.

A 2014-es tényadatok nagyon biztató képet festenek: a gyártók mindegyike maradéktalanul teljesíti a határértéket! A 2014-es európai átlag 123,3 g/km, 2013-hoz viszonyítva a javulás 3,5 g/km.

Az élmezőnyt 20 nagyszériás gyártó sorában a Renault vezeti 108,4 g/km értékkel, 1,8-et javítva. Ehhez a kedvező értékhez tudni kell, hogy a Renault elektromos autó eladása, mely a számításban súlyozottan számít, már komoly tétel. A Zoe modell vezeti a villanyautó-eladási statisztikát, a többi EV-t is beleszámítva, 2014-ben 11 ezer darabot értékesítettek. De kiugróan jó adatokkal – értsd kis fogyasztással – bírnak a konszern modern motorjaival szerelt autói, a 0,9 literes turbóbenzines, 3 hengerű és az 1,5 literes dízel.

A Peugeot van a második helyen, 109,4 g/km emisszióval. A 108-as és 208-as kisautók, de a C-szegmenshez tartozó 308-as is 102,5 g/km értékkel hozza a dobogós helyet.

A Citroën került a harmadik helyre 111,4 g/km CO2 flottaátlag-kibocsátási értékkel. Itt a C4 1,2 turbóbenzinese sokat nyomott a latban. A C1 2. generációja 96,9 g/km értékével a rekorderek egyike.

A Toyota egy helyet visszaesett, 2014-es adata 112,5 g/km. Az Auris-eladások fele és a Yaris-eladások harmada már hibrid.

A Nissan érte el a legnagyobb javulást, 15,4 g/km javulással most 113,8 átlagértéket hoz. Mindegyik modell sokat javult, így például a Qashqai, Pulsar, Note és az X-trail.

A flottaátlagot a nagyautó, nagymotorok húzzák felfelé. A konstruktőröknek itt is csökkenteniük kell. Az SUV-szegmensben a javulás 6,4 g/km, az átlag 152,1 g/km. Az a gyártó, amelyik itt hibrid modellt kínál, pl. a Mitsubishi plug-in hibridje sokat javít az átlagon.

hirdetés

A JATO 23 európai ország piacát is felmérte.

Hollandia vezet: azt ösztönző adópolitikája révén érte el, hogy országflottája 106,8 g/km értékű legyen, a javulás itt a legkisebb, 2,1 g/km, de a jó értéket tovább csökkenteni nem könnyű.

Norvégia 110,4 g/km-rel ugyan csak a harmadik, de a legdinamikusabb javulást mutatja (12,8 g/km). A norvég kormány sokat tesz annak érdekében, hogy az elektromos autózást elterjessze. Az EV járművek országos részaránya 12,4%, míg az európai átlag csak 0,45% (!).

A magyarországi járműpark átlagos CO2-emissziója 131, 5 g/km. Érdemes az országtáblázatot is áttanulmányozni! Például láthatjuk, hogy Svájc a sereghajtó és a németek is kullognak (a jólét teszi)…

Forrás: JATO pr@jato.com


A SZERKESZTŐ KIEGÉSZÍTÉSE

Az eredmények az ismert, kijelölt kényszerpályán haladva születnek, hiszen a határérték még csekély túllépése is olyan pénzbüntetéssel sújtja a gyártókat, mely komoly versenyhátrányba lökheti őket. Az első etap lezárul, a másodikra való felkészülés közepén vagyunk, ez a 2020-ra érvényes 95 g/km flotta átlag-
érték. Igen ám, de…

Ha a jelenlegi vizsgálati tesztciklus (NEDC) változatlan maradna, ha nem is gond nélkül, de a 95-ös érték teljesíthető lenne. Kérem, olvassák el ehhez a témához e lapszámunk vezércikkét. Az EU tervei szerint azonban 2017. szeptember 1. után a típusvizsgálatoknál már egy új tesztciklus, az ún. Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP) váltja az NEDC-t. Komolyabb baj nincs, csak a dolgok torka véres…

A tesztciklus tisztán instacioner, pihenőidők nélküli, generált motorterhelése közel a kétszerese a jelenleginek. Ehhez ha nem igazítják hozzá (nem növelik meg) a határértékeket, hagyják a régit, az megoldhatatlan feladatok elé állítja a gyártókat. Óriási fejlesztési pénzeket kell kiadni, lökik a rendszert a villamosítás felé. Pedig ez még számos vonatkozásban korai. Halljuk, hogy a nagy gyártók – a neveket Önök úgy is tudják – lobbizni kezdtek az EU illetékes bizottságainál, az Európa Parlamentben, kérve, sőt követelve a tervek ismételt átgondolását. Országok is az ügy mellé álltak, mert féltik autóiparukat, a munkahelyeket. Magyarország is köztük van.


Kapcsolódó dokumentum:


13_14


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés