Felméretlen felmérés

Október végén a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a Kutatópont piackutató cég közreműködésével az autójavító szakmával kapcsolatos felmérést tett közzé. A sajtónak adott anyag meglehetősen szűkszavú, közhelyes és jobbára semmitmondó. Nem szól a felmérés módszeréről, a megkérdezettek kiválasztásáról, köréről, a kérdésekről. Ez lenne indításként a minimum, ha hiteles akar lenni. Odadobják az első megállapításukat: „Az eredmények rámutattak, hogy a márkaszervizek munkájával a válaszadók összességében elégedettebbek, mint a márkafüggetlen szervizek esetében, azonban az autótulajdonosok még mindig drágábbnak tartják a márkaszervizeket.” A mondat mind szintaktikailag, mind szemantikailag kifogásolható, logikailag is van benne törés. Komoly munka ennyire nem általánosít, és nem sért. Ezek után ismét bukfenc bukfenc hátán: „Ezt a vélekedést a márkaszervizek az idősebb autókra is kiterjedő, rendkívül kedvező ajánlatokkal igyekeznek javítani, ezért továbbra is érdemes a márkaszervizektől ajánlatot kérni.”

Ezt követően kapunk egy olyan megállapítást, melyhez nem kellett felmérés: „A Kutatópont piackutató cég elemzése azt mutatta, hogy a szerviz kiválasztásakor elsősorban a gépkocsik életkora a meghatározó: minél fiatalabb egy autó, annál nagyobb arányban viszik azt márkaszervizbe, az életkorral egyenes arányban nő azok száma, akik máshol javíttatnak. A kimutatások alapján a garanciaidő lejártáig az ügyfelek 83 százaléka marad a márkaszerviz mellett, utána ez a szám fokozatosan csökken. Budapesten jobb a helyzet, itt a garanciaidő lejártával is többen választják a márkaszervizt.” Vajon lehet egy autót „nagyobb arányban vinni márkaszervizbe”?

„Budapesten jobb a helyzet…” – milyen alapon jelentik ki, hogy az a jobb, ha márkaszervizbe viszik az autót? Azt a bizonyos „alapot” kellett volna kifejteni, talán akkor megállna a kijelentés.

„Az MGE „Értünk hozzá” kampányában részt vevő márkaszervizek az idősebb autókra jelentős kedvezményekkel akciókat hirdetnek, így érdemes felkeresni a márkaszervizeket” – tanácsolja Erdélyi Péter. Ez tény, de ez a beszúrás mit keres egy felmérésben? A felmérésben ez a reklám helye?

„Megfigyelhető, hogy az autósok akkor is a márkaszerviz segítségét kérik, ha a gépkocsin olyan probléma jön elő, amit az egyéb műhelyekben nem tudtak megoldani.” Így IS van, de az ellenkezőjére is számos példa van. „Magyarán komoly szaktudást vagy diagnosztikai műszert igénylő beavatkozásra van szükség.” Ilyen megállapítást komoly felmérő nem mond, ez ennél lényegesen komplexebb kérdéskör. Tegyük hozzá, hogy a franchise és független javítók pontosan tudják, mi a márkaszerviz kompetenciája és oda küldik az ügyfelet.

Két okból sem folytatjuk kritikánkat, az egyik, hogy ezzel majdnem véget ért a közzétett „felmérés”, tehát nincs mit elemeznünk, másodsorban azért, mert ez így nem tett jót a márkaszervizeknek, erre nem akarunk ráerősíteni. Éppen ellenkezőleg! Nincs mértékadó szakmatársunk, aki ne tudná, hogy a márkaszervizeknek – ha valóban jól csinálják – a gyári támogatás miatt sok területen óriási előnyük van a független javítókkal szemben. Ez nem vitatható.

Kár, hogy az igazi előnyöket és valós gondokat a felmérés nem tudta felszínre hozni.