Cégvezetőknek mondom!

Az autóalkatrész-kereskedelem cégeinek a munkatársaival, de a garázsberendezéseket forgalmazó vállalkozások szakembereivel is szeretek beszélgetni, legyenek azok kisebb-nagyobb főnökök, termékfelelősök, vagy „csak” pultosok. A számukra szükséges szinten jól ismerik a termékeket, a cikkszámok a kisujjukban vannak, a helyettesíthetőségeket tudják.

Ez a dolguk, ez a munkájuk. Gyártói brosúrákból és a szerelőkkel való beszélgetésből többnyire ismerik a szerelésüket, a típushibákat, élettartamukról is vannak ismereteik, tudják, melyik mit ér, mi a minőségi „rangsoruk”. Ezek az információk értékesek, izgalmasak, a szakma sűrűjéből valók, és csak ezektől a kollégáktól szerezhetőek be.

Mégis úgy gondolom, úgy tapasztalom, hogy tudásuk néhány szakmai vonatkozásban hiányos. Ha szélesebb áttekintésük lenne, úgy vélem, ez segítené a munkájukat.

Miről is van szó?

Amikor szóba elegyedünk, általában egy cikkíráshoz én szeretnék tőlük információt kérni, a miértekről (ezt később kifejtem), az általuk forgalmazott termékcsalád új, már nálunk is futó autókban benne lévő, de a kínálatban még nem található termékekről szinte semmit sem tudnak. Pláne semmit az általuk nem forgalmazott konkurens termékekről.

A „miértek”: a ma autótechnikája tele van eddig sohasem létezett, „meglepő” alkatrészekkel, melyeket az előírások kényszerítenek ki. Ezeket szintén nem ismerik, még nagy vonalakban sem. Vannak olyan alkatrészek, melyekkel még „finomabb” lesz az autó – nyugodtabb futású, csendesebb, komfortosabb, biztonságosabb.

Ma az autóban minden intelligens (legalábbis annak mondják). Ez van! Néha sajnos az összefüggésekről, a miértekről kapitális butaságokat is hallok tőlük, mintha nem is az autósszakmában élnének. Amit mondanak: „micsoda őrültség!, „felesleges marhaságok!” „Azért csinálják, hogy javíthatatlan legyen”, „bezzeg régen sokkal egyszerűbb volt”, „már megint miért változtattak rajta?, „én olyanról még nem is hallottam, de nem is érdekel! – és így tovább.

Talán, ha a „miérteket” nagy vonalakban tudnák, ha a már létező új technikát (amelyik hamarosan a polcaikra kerül) és a hamarosan várhatót is kicsit ismernék, ha saját termékcsoportjukból kitekintenének, saját területükön is jobban éreznék magukat, felkészültebbek lennének. Mondom én, tudva, hogy nem mindenkinek van erre igénye. De tudom, hogy sokaknak van!

Az is baj, hogy a munkáltatók – ugyan vannak kivételek! – mindezt feleslegesnek tartják. Részben tudom is, hogy miért!

Tapasztalatom, és sajnálatosnak tartom, hogy ezeknek a cégeknek a vezetői, a „csúcsmenedzserek” egészen elképesztően tájékozatlanok. Ezért a problémát sem látják.

Amit hiányolok, az a specializáción túlmutató, a látókörbővítést, a tájékozottságot növelő felkészítés. Talán csak évente egyszer. Én a vezetőkkel kezdeném!