Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

NEM LESZEL EGYEDÜL…

Az alábbi MTI-hír önmagában is rendkívül érdekes és egyben egy eddig csak „fenyegető”, mára valósággá váló megfigyelési korszak nyitányára is felhívja a figyelmet. Íme a hír.

A CIG Pannónia Életbiztosító, a Griffsoft Zrt., valamint a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciuma olyan eszközt fejlesztett, amely lehetővé teszi a használatarányos díjjal járó casco biztosítás megkötését.

A fejlesztés révén a gépjárműbe egyszerűen beszerelhető, GPS- (helymeghatározó) és GSM- (mobiltelefon) technológiával is ellátott mérőberendezés segítségével elérhetővé válnak a gépjármű használatával kapcsolatos információk. Ez alapján fizetheti majd a használó a casco díjat. A technológia rendkívül körültekintően kezeli a személyes adatokat. A biztosító csak a díjszámításhoz szükséges, összesített adatokat kapja meg, de például azt, hogy mi volt a jármű útvonala, nem tudhatja meg – hangsúlyozták. A tulajdonos viszont egy netes felületen keresztül – a megfelelő azonosítást követően – egy külön rendszeren követheti nyomon a saját, részletes adatait. A magyar biztosítók évekkel ezelőtt felvetették: igazságosabb lenne a casco, de a kötelezőé is, ha a biztosítási díjat a megtett úttal – a használattal – arányosan fizetnék a járműtulajdonosok. Ez az első lépés a megvalósulás felé.

hirdetés

Nézzük a továbbiakat! Az autókba épített „fekete doboz”, mely a gépjármű ütközése előtti és utáni néhányszor tíz másodpercet rögzíti, régi gondolat és realizált technika. Ez az EDR (Event Data Recorder). Az USA törvényhozói a MAP-21 megnevezésű (Moving Ahead for Progress in the 21st Century Act) törvénybe foglalt „fekete doboz kötelező használata” alfejezetet korábban megszavazták. Akkor a beépítésre vonatkozó autógyártói kötelezettséget elsőként a 2015-ös modellév autóira határozták meg, így már az idén szeptember 1-jével szériatartozék lesz az eseményadat-rögzítő (EDR). Balesetnél visszamenőleg rögzíti a gázpedál állását, az elkormányzási szöget, a fékezési adatokat, az autóra ható gyorsulásokat, a biztonsági öv használatot, a lámpák működését.

A vonatkozó jogszabályok kimondják: az adatok felett az autó tulajdonosa rendelkezik, azt csak bírósági végzésre kötelező kiadnia a baleseti nyomozáshoz, illetve a bírósági perhez.

Európa, a személyiségi jogok kérdése miatt, hosszú ideje halogatja ennek bevezetését. Azt azonban senki nem tiltja, hogy a gépkocsi vezetője önként maga szolgáltasson EDR típusú adatokat. Egyes biztosítók, például a svájci AXA Winterthur, az ügyfél kívánságára GSM-kapcsolatú eseményrögzítőt építenek be, ami nemcsak balesetnél, hanem napi használatnál is folyamatosan adatokat közvetít. Aki ezt használja és igazolódik, hogy defenzív vezető, jelentős kedvezményt kap a biztosítási díjból.


Kapcsolódó dokumentum:


74


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés