Agybénító

A bűnüldözési technológiákkal foglalkozó európai szervezethez, az ENLETS-hez (European Network of Law Enforcement Technology Services) köthető az autók távirányítással történő megállításának tervezete (Remote Stopping Vehicles). A fenti szervezet az „Europol Platform for Experts”-hez tartozik. Az ENLETS-ben 26 EU-s ország dolgozik együtt.

Az új bűnüldöző technika Európában a rendőrség munkáját hivatott jelentősen megkönnyíteni. Ezzel ugyanis egy csapásra vége lenne – tervezi/gondolja a társaság – a különböző krimikbe illő részleteknek, ahol a rendőrség több autóval (helikopterrel) megpróbálja valahogy megállítani a bűnözőket.

A dolog lényege, hogy a rendőrség és a közlekedés többi résztvevője számára teljesen veszélytelenül egy jármű távolról, gombnyomásra történő „kikapcsolása” (ún. Safe Stop), az eddigi értesülések szerint elektromágneses impulzus segítségével.

Ha egy ilyen impulzus eltalálja a motormenedzsmentet, akkor a motor megáll. A digitális motorelektronika lebénul és addig, amíg az impulzus az elektronikára hat, nem lehet a motort ismét elindítani. (Ha jól tudom, az amerikaiak ezt az elvet már használják helikopterről az USA bűnüldözésében.) A bénító hatás kb. 30 méteren belül hatna – és persze a motorcsónakokat is meg lehetne vele állítani.

Ennek a technológiának az alkalmazása az EU-ban is helikopterről történne. (Ez például problematikus lehet a budapesti belváros szűk utcáiban, de akár Amsterdam egyes helyein is.) Egyelőre azonban még a szervezet az ehhez konkrétan szükséges közös (EU) standardok definícióján dolgozik.

A szervezetnek más ötletei is vannak, hogy mi mást kéne még „standardizálni”, de egyelőre ezekről többet – hivatalosan – nem tudunk meg. Annyit konkrétan máris közöltek, hogy a következő két évben a rendszám automatikus felismerését kívánják még bevezetni. Az EU országaiban ez a technológia sok országban nem megvalósított, Németországban erősen vitatott, Angliában már létezik. Angliában az autópályán nem az egyszeri max. sebesség átlépése büntetett, hanem a megengedett (kiszámított) átlagsebesség átlépése. Tehát azt büntetik, ha valaki következetesen, hosszú távon ignorálja a törvényt. Ehhez azonban szükséges a rendszámfelismerő IT-technológia alkalmazása. Nagy-Britanniában a hivatalos parkolókban, mint pl. a repülőtéri parkoló, vagy az állomások parkolója, az automatikus rendszámfelismerés már hosszú ideje bevezetett. Ehhez a technológiához tartozik, hogy a vezetőt több kamera különböző pozícióból lefotózza, mikor a parkolójegyét az automatából kiveszi. Ez a polgároknak érthetően nem tetszik, és ennek sok oka van. Ezt a gyakorlatot az észak-írországi terrorizmus elleni harcban vezették be. Minden radarra, kamerára nagy táblákkal és jó előre felhívják a figyelmet. Az egyes megfigyelő kamerák egymást „értesítik”, egymásnak jelet adnak át, majd az egyes kamerák automatikusan a rendőrségi monitoron megjelennek, tehát folyamatában követhető a megfigyelt autó, személy. Ennek a rendőrség szempontjából optimálisan elvárt eredménye, hogy ha a keresett bűnöző valahol parkol, akkor a kamerák segítségével már be is van azonosítva és ezáltal letartóztatható.

Ha az ENLETS irányítása a hollandokon múlna, akkor ők bevezetnék, amin már úgyis dolgoznak, de egy kis pénzhiány miatt még nem jutottak a végére, hogy a közlekedés megfigyelésében a drónokat is bevezessék. Ők egyszerűen az eddig bevált katonai technológiát gondolják a civil életben is alkalmazni. Ezt a gondolatot azonban eddig a hollandoknak még nem sikerült az ENLETS különböző ülésein keresztülvinni.

A 2008-ban alapított ENLETS munkacsoport büdzséje elég szerény: 2013-ban 587 e€, melyet a brit és a holland kormány az adófizetők pénzéből ad. A jövőben ezt 915 e€-ra szándékoznak növelni. Ezzel az összeggel a következő hat évben a tervezett projekteket kívánják finanszírozni.

Ha az ENLETS-en múlna, akkor az agybénítóhoz szükséges hadver és szoftver már egy pár éven belül be lenne építve az új, Európában forgalomba helyezett autókba.