Goodwoodban ünnepel az Audi

A goodwoodi Festival of Speed-et, a világ legnagyobb történelmi motorsportrendezvényét idén huszadik alkalommal rendezte meg Lord March az Anglia déli részén található családi birtokon. A lord édesapja építtetett annak idején versenypályát a családi ház mellett, de a létesítmény szép lassan feledésbe merült. A fiú felélesztette a sportos hagyományt a Festival of Speed létrehozásával, amely mára legendássá vált. Az Audi Tradition két fontos évfordulót ünnepelt a rendezvényen.

Az Audi az autósport egy igazi ikonjával, az 1936-os Auto Union Type C versenyautóval színesítette a látnivalók sorát, valamint az Audi Sport történelmének két mérföldkövét ünnepli: 1983-ban, 30 évvel ezelőtt az Audi Rallye quattro A2 volánja mögött Hannu Mikkola az Audi pilótái közül elsőként szerezte meg a ralivilágbajnoki címet, 25 évvel ezelőtt pedig, a szériában való szereplésének első évében, az Audi Sport az Audi 200 quattróval diadalmaskodott az amerikai TransAm-sorozatban.

Az idei Festival of Speed alkalmat ad Hannu Mikkola számára, hogy visszatekintsen a motorsportban eltöltött éveire. Harminc évvel ezelőtt éppen Angliában szerezte meg ralivilágbajnoki címét, az Audi Rallye quattro A2 pilótájaként. Az emlékezetes novemberi pillanat az 1983-as szezon utolsó versenyének, az RAC Rallye-nak a befejező szakaszára esett. Egyedül Walter Röhrl előzhette volna meg a pontversenyt vezető Mikkolát, de Röhrl nem tudott elindulni, így Mikkolának már csak be kellett fejeznie a versenyt a cím megszerzéséhez. Így emlékezett vissza: „Elképesztő volt a feszültség, majd megkaptuk a hírt és onnantól teljesen nyugodtan tudtam vezetni az RAC Rallye-n.” Talán nem is annyira nyugodtan, mint állítja, hiszen az előkelő második helyen végzett – a szintén Audival versenyző – Stig Blomqvist mögött, és megszerezte a bajnoki címet.

Az Audi Tradition meglepetéssel készült Hannu Mikkola számára: néhány évvel ezelőtt az AUDI AG, a márka történelmét gondozó részlegének alkalma nyílt visszavásárolni azt a versenyautót, amely megnyerte az 1983-as RAC Rallye-t. Az alapos felújítás véget ért, az autó eredeti fényében tündököl, és az 1983-as ralivilágbajnokot kérték fel goodwoodi bemutatására.

Huszonöt éve, 1988-ban, a raliban aratott sikerek után, az Audi Sport a pályaversenyzésre összpontosított, a négykarikások drámai sikerrel tértek vissza a nemzetközi motorsport világába: az Audi 200 quattro, egy néhány hónap alatt fejlesztett versenyautó felforgatta az amerikai TransAm-sorozatot. Az Audi 200 quattróból és az öthengeres turbófeltöltésű motorból kiindulva egy összkerékhajtású, 510 lóerős versenyautó született. A szezon végére tizenhárom versenyből nyolcat az Audi nyert, ezzel elhódítva a gyártói világbajnoki címet. A pilótaruhát Hurley Haywood, Hans-Joachim Stuck és Walter Röhrl öltötték magukra, az egyéni bajnoki cím Haywoodot illette. A Festival of Speed-en Hans-Joachim Stuck vezette az Audi 200 quattro TransAm-et.