Cadillac, a "Világ Mértékadója"

Nincs olyan autós ember, főleg szakember, akinek a Cadillac valamit ne mondana, kezdve attól, hogy egy amerikai romantikus filmben látta, egy slágerszöveg kulcsszavaként cseng a fülébe vagy éppen Elvis Presley arany Cadillac-je jelenik meg a szeme előtt. A Cadillac idol, sokaknak álom, a luxus netovábbja, a rock and roll korszak életérzésének egyik megtestesítője és végül, de számunkra messze nem utolsó sorban, az autótechnikai újítások úttörője. A gyárat éppen 111 éve alapították: ez ugyan indokolhatja, hogy megemlékezzünk róla, és meg is tesszük, de most nem ez mozgatott minket. Van Magyarországon Cadillac Múzeum – igencsak ritkaság a világban is –, a márkáról szóló megemlékezésünkre múzeumlátogatásunk ad okot.


A múzeum bejárata. A múzeum egész évben, mindennap nyitva tart, 10 órától este fél 7-ig​​​​​​​

Keszthely főutcáján sétálva, a Kossuth utca 77. szám kapuján benézve, az udvaron három Cadillac is parkol. Rátaláltunk, ez a Cadillac Múzeum. Illő módon előre bejelentkeztünk, így a gyűjtemény igazgató tulajdonosa, Garamvölgyi Gyula már vár minket. Sokat nem késtünk, talán csak pont egy évet.

„Igen, a múzeumot 2012. június 30-án nyitottuk. Nincs nagy kiállítói terünk, az udvaron álló autókkal együtt most éppen 11 autónk van. Azt szerettem volna megvalósítani és ez remélem sikerült is, hogy a Cadillac világába vigyük el a látogatót. Egy Cadillac volánja mögé beülni nekem ma is nagy élmény, úgy gondolom, másokat is elvarázsol. A Cadillac, túl a világelső technikai innovációkon, a társadalmi élet minden területén jelen volt és jelen van. Önmagukra valamit is adó színészeknek, politikusoknak és gengsztereknek volt Cadillac-jük, és ehhez történetek százai kapcsolódnak. A kiállítás tablói erről is sztoriznak, természetesen a hiteles cégtörténetet és a technikai innovációk soráról szóló ismertetőket is olvashat a látogató. Az előcsarnokban pedig múltat idéző cadillac-es filmeket vetítünk a régi modellekről, gyártásról, sőt néhány játékfilmrészlet is megnézhető.”


Cadillac Phaeton Convertible (1923)


A kormányon kézi gáz és kézzel állítható előgyújtás található
Cadillac LaSalle 345-B Sedan A motor lökettérfogata 5793 cm3, V8, OHV, 115 LE

Neki indulunk a múzeumi túránknak, ha térben nem is nagy, de időben és tartalomban óriási.

Igazi autós ínyenceknek azt javasoljuk, hogy ennek a kis múzeumnak a megtekintése hasonló például egy görögországi utazáshoz: csak felkészülten lehet menni, hogy meglegyen a „csatlakozás”. Egy tetőnyitó szerkezet, egy motortér, egy műszerfal, egy alváz csak akkor mond itt igazán valamit, ha mi is jártasak vagyunk ebben a világban.

A története során főleg luxusautókat gyártó Cadillac amerikai autógyár az egyik legismertebb autómárka a világon. A céget 1902-ben – 111 éve – alapította Henry Leland, majd 1908-ban eladta a vállalatot a General Motorsnak, amely azóta is birtokolja a Cadillac-et. Az Oldsmobile márka megszűnése után a legöregebb működő amerikai autógyár lett. A név eredete Detroit alapítójához, Antoine Laumet de La Mothe Cadillac nevéhez kötődik, aki egyben Henry Leland őse is volt, és így róla kapta az autógyár a nevét. A jármű logója a családi címerüket vette alapul, de a logó az évek során többször is változott. A Cadillac 2010 óta jelentős változásokon megy át, a GM világautónak szánja. Ezzel a legendás Cadillac-korszak talán le is zárul. A GM-nek ma az egyik legfontosabb célja, hogy a fiatalabb korosztályt is elérjék, jelenleg ugyanis vásárlóik átlagéletkora 60 év felett van.


Cadillac LaSalle 345-B Sedan

A gyűjtemény legidősebb tagja az 1923-as Cadillac Phaeton Convertible. Motorja 5153 cm3, V8, 60 LE. Az ötszemélyes cabrióból 2000 darab készült. Van kompresszora a gumiabroncs felfújásához és egy másik a benzinpumpa működtetéséhez. Indítómotorja, a motor beindítása után, áramfejlesztő dinamóként működik.

A régiek sorát az 1932-ben készült, gazdagon krómozott díszítésű Cadillac LaSalle 345-B Sedan folytatja. „Ő” a Keresztapa című filmben is vállalt epizódszerepet. 
A „futóműkeménység” állítható, a váltó már rendelkezik szinkronnal, a golffelszerelésnek külön tárolórekesze van. (A kedves látogató ne feledje el, hogy megnézze: a LaSalle Cadillac típuscsalád miről is volt nevezetes és ki a névadója!)


Cadillac 62 Sedan (1942). A Cadillac által gyártott harckocsiba ennek az autónak a 150 LE-s motorjából építettek be kettőt


A háború utániak termében, a háttérben áll a Cadillac Eldorado Convertible (1954). Ha van türelmünk, keressük meg, hol van a tankbetöltő nyílása, és a hátsó szárny történetét is hallgassuk meg

A II. világháború előttiek sorának harmadik tagja az 1942-es Cadillac 62 Sedan. A motort Garamvölgyi úr beindította, „pöccre” indul és jár, mint a Doxa. Gyártását a hadiipari átállás miatt hamarosan le kellett állítani, a gyár a háború alatt tankokat, önjáró lövegeket gyártott. E korszak szlogenje így hangzott: „Famous in peace – Distinguished in battle”, azaz híresek békeidőben, kiválóak a csatában.

Belépünk a kiállítás következő termébe, ahol az egyik „zászlóshajó”, az 1954-es Cadillac Eldorado Convertible fogad. Innen azonban már kérjük olvasóinkat, hogy személyesen folytassák nézelődésüket, hiszen reméljük, hogy kedvet kaptak, akár még ezen a nyáron, a múzeum meglátogatására.

Az Autótechnika csak „csipeget” a veterán autók témaköréből, a gyönyörű oldtimerek bemutatásából, mert ez csak hobbi témakörünk, de elmélyülünk a veterán technikában, mert azt illik tudni, hogy honnan jöttünk.

Kiváló anyagot kaptunk Szentmártony Gergely úrtól a Cadillac autótechnika történetéről, annak időrendi felsorolásáról. Bizony az ember elcsodálkozik, hogy mi mindenben volt a Cadillac úttörő, mi minden jelent meg elsőként autóikon, vagy elsőként a sorozatgyártásukban.


Önmagáért beszél…