Lapszél

Vigyázzunk a jó ügyfélre!

Amikor alig van újabb ügyfél, vevő a szolgáltatásban, nálunk, lapkiadónál alig van új előfizető, akkor a régieket, hűségeseket különösen illik és alapvető érdek is megőrizni, megbecsülni. A fogyasztó, a vevő, a megrendelő hamar elpártol, főleg a mai szegény világban. Átmegy máshoz, vagy „megoldja” másképpen, hiszen a feketegazdaság tálcán kínálja a rizikós, de olcsó megoldásokat.

Mindig fejcsóválva olvasom, ha egy cég az új vevők csábítása érdekében kedvezményt, ajándékokat ad, miközben a régieknek csak a fizetési felszólítást küldi. A csábítási trükkökre rákényszerül kereskedelem, szolgáltatás, mert nagyon kell az új partner, vevő, előfizető, de a törzsgárdatagságot is illik valamiképpen honorálni. A régi, megbízható partner érték.

Amikor gyenge, egyre gyengébb az üzletmenet, a cégek erre válaszokat keresnek. Okos intézkedésekre és kapkodó, csapkodó reakciókra egyaránt van példa. Az ügyfélkör ügyeskedései, például néhány szolgáltatás más forrásból való beszerzése természetesen bosszantja az eladó céget, és próbál bekeményíteni.

Jönnek az ellenőrzések, például a használt szoftverek jogtisztaságának ellenőrzése, erősödik a környezetvédelmi, a munkavédelmi, a NAV-vizsgálat. Nem lenne ezzel baj, ha…

– nem mindig csak a legálist, a szem előtt lévőt, az ellenőrzés számára problémamentest vennék elő, ha a kommandók segítenék a legálisakat azzal, hogy a feketesereget gyengítenék,

– ha lenne valóban méltányosság, ha az eddigi „bűntelenséget” figyelembe vennék egy aktuális probléma megítélésénél, a szankció kiszabásánál, ha figyelembe vennék, hogy eddig az illető, az adott vállalkozás már mennyi adót fizetett be (melyből a kedves vagy nem kedves ellenőrök is élnek).

Ne értsenek félre, nem a rendszabályok betartása ellen szólok, de amikor a vállalkozások, elsősorban a szolgáltatók lét, nem lét határhelyzetén vannak (az okokat nem kell részleteznem), és (még) legálisak, adófizetők, a megértést, a támogató ellenőrzést érzem időszerűnek. Nincsenek aranytojást tojó vállalkozások, akik vannak a kis- és középvállalkozási szektorban, azokra – ez országérdek – most vigyázni kellene. Ők munkáltatók, van lendületük, hogy fejlődjenek. Kormányzati kommunikáció szerint (is) a jövő zálogai.

Oda nem figyeléssel, indokolatlan adminisztratív nehezítésekkel, indokolatlan szigorral, packázással hamar át lehet őket lökni a fekete oldalra.

E lapszél megírását egy panaszos levél váltotta ki. Nagy autóalkatrész- és garázsberendezés-gyártó cég szoftverelőfizetést megújító levelének hangvétele eltévesztette a mai, sajnos érzékeny helyzetben az illőt. Egy eddig jó ügyfélnek talán nem megfenyegető, a szankciókat hangsúlyozó szövegezést kellene adni. Köszönni kell a sokéves partnerséget, ismertetni az új feltételeket és természetesen az ellenőrzés módját. A disztingvált ügyfélkezelés meghálálja magát.

Ne feledjék, mindig „van másik!”