Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. február | Olvasson bele!

A járműmotor-mágnesgyújtás 116 éves

hirdetés

A Bosch szakemberei 1897-ben – 116 évvel ezelőtt – tesztelték először a mágnesgyújtást járműben. Frederick Richard Simms az automobilizmus egyik angol megszállott úttörője, aki a Daimler Motorműveknél volt felügyelőbizottsági tag, Stuttgartba vitt egy de Dion-Bouton triciklit, hogy Robert Bosch és munkatársa, Arnold Zähringer megvizsgálják, hogyan működne ezen a mágnesgyújtás.


A de Dion-Bouton tricikli, mely elő- ször kapott mágnesgyújtást

 



Heinle & Wegelin gyártmányú utánfutós triciklit 1897-ben már az új Bosch „lengő fémhüvelyes” kisfeszültségű mágnesgyújtással látták el

 

Bizony meglepetéssel tapasztalták, hogy a motor milyen gyorsjáratú, ha nagyon meghajtják, akár 1800-at is forog percenként. Erre az addigi Bosch-féle, stabilmotorokhoz készített kisfeszültségű mágnesgyújtások nem voltak használhatóak.

hirdetés

 




Egy későbbi de Dion-Bouton motor Bosch mágnesgyújtással

A lengő fémhüvely jelképes ábrázolása

 

Idézzünk Csizmadia László gyújtástörténeti munkájából: „Már az első próbálkozásoknál megállapította Bosch, hogy a mágnesgyújtás addigi konstrukciója nem volt alkalmas arra, hogy a gyorsjárású De Dion-Bouton egyhengeres motorhoz megfelelő számú gyújtószikrát biztosítson percenként. A régi Bosch típusú kisfeszültségű mágnesgyújtás percenként maximum 180–200 szikrát tudott előállítani, a kis de Dion-Bouton motor azonban 1800 fordulatot tett percenként, amihez megfelelő számú szikrára volt szüksége. Bosch műhelymestere, Arnold Zähringer találta meg a megoldást: a nehézkes tekercselt forgórész helyett egy, a forgórész körül elhelyezett fémhüvely végezte a lengőmozgást, amely hüvely két részből állt, ill. az álló „forgórész” és a mágneses pólusok közti lengő mozgásáról egy, a motor által meghajtott excenter gondoskodott. A Zähringer-féle fejlesztést Bosch részére szabadalmaztatták. Ettől az időponttól kezdődően, Zähringer minden eladott (lengő persellyel tökéletesített) kisfeszültségű mágnesgyújtás után részesedést kapott.” A mágnesgyújtó lett a Bosch cég üzletileg legsikeresebb, az egész világon forgalmazott terméke.


Hugo Wegelin Bosch mágnesgyújtású triciklijével 1900-ban túraversenyt nyert

 


Kapcsolódó dokumentum:


61


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés