40 éves az Alfa Romeo Alfasud

Az Alfasud, az alsó középkategória limuzinjaként kategóriateremtő volt, ahogyan azt ma a technikatörténet értékeli. A Golf előtt három évvel mutatták be, 1971-ben a Torinói Autószalonon, 1972 nyarán került az autókereskedőkhöz. Jellemzője a fronthajtás, nagy és jól pakolható raktér, a 3,89 m hosszú autó ideális a mindennapi családi használatra. Az Alfasud receptjéhez még csipetnyi olasz hangulat és sportosság is tartozik, melyet Giorgio Giugiaro kevert ki. Italdesign stúdiójában született a VW első Golf és Scirocco is.

Az Alfasud alapmotorja boxer, 4 hengerű, hengerenként két szelep, fogazott szíjas hajtású OHC, furat/löket 80x59 mm, 1186 köbcentiméteréből 63 lóerőt hoztak ki 6000-es fordulaton.

Elöl független kerékfelfüggesztés, hátul merev hidas, torziós rugóval és Panhard-rúddal. Mind a négy keréken tárcsafék.

A gyártás délre, a Nápolyhoz közeli Pomigliano d`Arco-ba került, ahol új gyárat alapítottak, hogy mérsékeljék az ottani munkanélküliséget. Nem indult sikerrel a gyártás, a modell gyerekbetegségei, a képzetlen munkaerő, anyagminőségi gondok, a korrózióvédelem hiánya rossz fényt vetettek az Alfasudre.

Kétajtós kocsiszekrénnyel 1973-ban jelent meg modellvariáns, motorja 1,2 literes volt, 68 lóerejével 160 km/h végsebességet ért el. Az Alfassud, köszönhetően az autósportban elért eredményeinek és a minőség javulásának, lassan egyre népszerűbb lett.Giardinetta néven 1975-ben kombi változat is piacra került. A gyártás 1983-as befejezéséig mintegy 907 ezer darab került ki a gyárból, ehhez jön még 121 ezer Alfasud Sprint kupé modell is. Az Alfasud utóda az Alfa Romeo 33. Ebből a modellből is több mint egymillió darabot gyártottak 1994-ig. A „golf-kategóriát” megalapozó Alfasud méltán kap helyet az autógyártás ikonjai között.