A technikai sportok új motorhajtó anyagai

Sokáig úgy volt, hogy az autó- és motorsport szolgált a technikai fejlesztés próbapályájaként; ha ott valami megfelelt, lehetett a szériagyártásba való átültetéséről gondolkozni. Példák sora bizonyítja: innen indult a tárcsafék, a turbófeltöltés, az elektronikus motorvezérlés (ECU), a szénszálas vázelemek használata, az aktív felfüggesztés, a félautomatikus kormányváltó (paddle shift) stb. Az utóbbi időben pedig a hibrid technika (ERS – MGU-K, -H).

A versenyautó-próbapálya rajtvonalán ma a reform motorhajtó anyagú autók állnak. A szén-dioxidtól mentes vagy körforgásos CO2-kibocsátásúak a nyerők a belső égésű motor további használhatósága szempontjából. Ez rendkívül fontos kérdés!

A Toyota és a Porsche, valamint a Bosch Engineering és az AVL a hidrogén motorsportban való felhasználásán dolgozik, ahogy azt a Springer híroldala kiválóan összefoglalja. 

Vajon a hidrogénmotorok és a szintetikus üzemanyagok jelentik a versenyzés jövőjét? 

Jelenleg a hajtáslánc-koncepciók diverzifikációját tapasztaljuk nem csak az utakon. A hajtásláncmegoldások sokfélesége a versenypályákon is növekszik. Több mint tíz évvel ezelőtt lépett be a hajtáslánc villamosítása a professzionális motorsportba. A Formula–1 volt az első versenysorozat, amely a 2009-es szezonban bevezette a hibrid hajtásláncot. 2012 óta a Le Mans-i 24 órás verseny szabályai engedélyezik a hibrid versenyautók használatát. Két évvel később az FIA Formula E követte a világ első teljesen elektromos motorsport sorozataként. De ez még nem minden: a mérnökök már egy ideje dolgoznak a hidrogén motorsportban való felhasználásán is.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.