ACEA tanulmány - A nehéztehergépjármű-közúti szállítás dekarbonizálása

A Semmering-vasút történetéből ismert, hogy a pályaépítő főmérnököt megkérdezték, nem túlzott bátorság-e, hogy ehhez a pályához nincs még mozdony, amelyik megmászni képes lenne.  Karl von Ghega főmérnök válasza legendássá vált: „Megépítjük a pályát, lesz majd mozdony is hozzá.” És valóban: a vasútvonal 1854-es megnyitására kifejlesztették az első alkalmas gőzmozdonyokat. Minden hasonlatnak szánt érvelés kicsit sántít, de analógiát találhatunk benne: vannak kiváló „mozdonyaink”, értsd villanykamionjaink, de nincs megnyugtató töltőhálózat, se fizikailag, se gazdasági vonatkozásaiban.

Ez a dokumentum az ACEA és az Eurelectric közös szakpolitikai ajánlásait foglalja össze, melyek célja a nehéz-tehergépjárművek (HDV) zéró kibocsátásúvá való átállásának elősegítése Európában 2040-ig. A kiindulópont a megnövelt uniós CO2-kibocsátás-csökkentési célok (2024/1610 rendelet), melyek értelmében 2030-ra 300–400 ezer zéró kibocsátású teherautónak kell közlekednie, és az új járművek harmadának is zéró kibocsátásúnak kell lennie.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.