125 éves az Opel – A legnagyobbtól a legbizonytalanabbig

Az Opel 125 évvel ezelőtt kezdett el autókat gyártani. Az Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann az első Rüsselsheimben gyártott autó volt, amely 1899 tavaszán hagyta el a gyárat. 1899 óta az Opel több mint 75 millió járművet rakott kerekekre. Az autógyártásra vonatkozó döntés nem sokkal a cégalapító, Adam von Opel halála után született, aki varrógépekkel és kerékpárokkal tette hatalmassá a gyárat. A jól képzett munkaerő és a hasonló gyártási módszerek voltak az alapvető előfeltételei annak, hogy az 1920-as években a legnagyobb német autógyártóvá váljon, mielőtt Adam leszármazottai eladták a céget az amerikai General Motors csoportnak. Az úgynevezett Doctor’s Car 4/8 HP és különösen a „Laubfrosch”, amelyet 1924 óta gyártottak futószalagon, sikeres modellek voltak Rüsselsheimből. Az Opel a P4-gyel, a Blitz teherautóval és az önhordó acélkarosszériás Olympiával Európa legnagyobb autógyártója lett. 

Az Opel – mely mint ismert, „nem kop el” – a magyar automobilizmus többszörösen is meghatározó márkája, sokáig piacvezető, az országos gépkocsiállomány sokáig legnagyobb darabszámú márkája, népautó is, a luxus kategória jeles tagja is, és sportkocsi, ralibajnok. A modern hazai autógyártás története 1992-től kezdődik, amikor a General Motors Autóforgalmazó Kft. megalapítja szentgotthárdi Opel összeszerelő és motorgyártó leányvállalatát. 1992 márciusában legördül a szalagról az első Magyarországon gyártott modern kori autó, az első Opel Astra.

A nyugatnémet gazdasági csoda során az Opel átmeneti piacvezetővé és a VW Csoport legfontosabb versenytársává emelkedett. A Rekord, a Kapitän/Admiral/Diplomat, a bochumi kompakt Kadett volt a bestseller, később pedig a Corsa kisautó és a Manta sportkocsi is hozzájárult a márka sikeréhez.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.