A dízelek tisztítják a város levegőjét
A független emisszióvizsgálatok már azt mutatták, hogy a legújabb dízelek jóval az NOx -határ alatt maradnak – ellentétben az Euro 5 és az Euro 6b elődeikkel. A szakemberek most úgy találták, hogy a részecskekibocsátás szintén töredéke annak, ami régen volt. Valójában az Euro 6d-Temp dízelgázok még a PM-et is felszívják a levegőből.
Ez az egyik legfontosabb következtetése egy tanulmánynak, amelyet az Auto, Motor und Sport szaklapban publikáltak. A PM-kibocsátás eredményeinek és a környezeti levegő értékeinek összehasonlításához a kutatók először megmérték a részecskék számát Stuttgart városának központjában. A magas részecskekoncentrációval rendelkező napokon kb. 50 000 részecskét találtak egy cm3 levegőben. Az alacsony szennyezettségű napokon ez a mennyiség körülbelül 10 000 részecske/cm3 volt.
A BMW 740d-vel, a Citroën C5 Aircross BlueHDi-vel, a Kia Optima Sportswagon CRDi-vel és a VW Tiguan TDI-vel elvégzett vizsgálat kimutatta, hogy a kipufogógázokban a PM-szám teljesen független a beszívott környezeti levegő részecskekoncentrációjától. Még akkor is, ha a PM mennyisége a beszívott levegőben húszszor nagyobb volt, a kipufogógázban nem volt nagyobb részecskekoncentráció.
Regenerációs módban, azaz, amikor a dízel részecskeszűrő megtelt, és a kipufogógáz hőmérsékletének növelésével valamint a felhalmozódott PM elégetésével meg kell tisztulnia, a kibocsátás 200 000 részecskére nőtt cm3 -en. A motor normál működése során ez a szám kevesebb, mint 10 000/cm3 -re esett vissza. Ha azonban az autót olyan napokon is használják, amikor nagy a részecskekoncentráció (50 000 részecske/cm3 ) és a motor egyenletes terhelés mellett kb. 15 000 részecske/cm3 -t bocsát ki, ez valójában azt jelenti, hogy a motor a városi levegőt tisztítja.
A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy azokon a napokon, amikor a levegőben kevés szemcsés anyag található, az új dízelüzem csak a legelőnyösebb körülmények között tisztítja a levegőt, míg a nagy részecskekoncentrációval terhelt napokon szinte mindig.
A legújabb dízelmotorok – még a nagyobb regenerációs kibocsátások fi gyelembevétele mellett is – biztosítják, hogy a motoron és a kipufogóvezetéken áthaladó levegő kevesebb részecskét tartalmaz, mint a környezeti levegő. Amit az idősebb dízelek bocsátanak ki, azt az új dízelautók törlik.
Ehhez adjuk még hozzá azokat a megállapításokat, amelyek szerint a WLTP és az RDE bevezetése drasztikusan csökkentette az NOx -határértékeket, jóval a 80 mg/km küszöb alá, és ezt az új dízelek messze alulmúlják, így tehát nem tűnik észszerűnek a legfrissebb modellek betiltása a városközpontokból. Éppen ellenkezőleg.