A fuser megdolgoztatott

Talán egy hónapja került hozzánk egy Peugeot 307-es, egy másik szerelő hozta diagnosztikára, mert kissé rángat és világít a checklámpa. Kiolvasva a hibatárat, a 3-as henger égéskimaradására panaszkodott.

 

Megállapítottam, hogy valószínű szelepszorulása lesz. Ezután a szerelő elvitte a kocsit, nekiállt, levette a hengerfejet, majd a gépműhelynél beigazolódott a szelepszorulás.

Megcsinálták, szerelőnk összerakta, majd beindítva a motort már rohant is vissza, hogy a jármű ugyanolyan, nem változott semmi. Kicsit meg is szeppentem, alapos vizsgálódás után ritkán fordul elő ilyen velem, de ismét elkezdtem a szokásos dolgokat (próbaút, hibatárolvasás, kompressziómérés, hidegen és melegen, kiszerelve a gyertyák, járó motornál. Lényegesen jobb lett a kompresszió.). De rögtön kiderült, itt valami más probléma lehet, a hibatárolóban először vezérműtengelyállítás korai, ezután kései, majd áramköri hiba jelent meg.

Erre számítottam, másnap megnéztük a vezérlést, minden jel a helyén volt, ezért elkezdtem a vezérműtengelypozíció-állítót tesztelgetni. Olajnyomást kapott, kiszerelve, megvezérelve hibátlanul működött. Itt kezdett inogni az önbizalmam. Eddig minden jó, mégis siralmasan indul, majd ha bemelegszik, csak 3 henger megy. Egy kicsit hosszabb próbaút során, hangsúlyozom, hogy reggel, munkába menet, ismét kipróbáltam, az első ami feltűnt, mikor a kocsival otthonról kiállva csuktam be a kaput (mert ekkor már éjszakára sem szívesen váltam meg kedvenc márkámtól), hogy éreztem az erős katalizátorszagot, ezért beérve a munkahelyre, CO-t mértem, ami elég sok volt, majd oszcilloszkóppal elkezdtem a gyújtásjelet nézni a sortrafónál. Itt rögtön kiderült, hogy a szikrát összevissza adja a vezérlő. Főleg a 4-es hengerét egyszerre a kettessel.

Ezt már ezen a hosszabb út során be is írta hibának, és érezhető is volt, hogy az említett hengernek sokkal hidegebb a kipufogóleömlője. Ekkor kértem szkópos kollégáim segítségét, van-e valakinek főtengely- vezérműtengely referenciamérése, hátha mégis a vezérlésnél van valami. Ennek hiányában nekiláttam, hogy kiveszem a szívóoldali vezérműtengelyt, hátha eltömődött a vezérlőszelep és a pozícióállító közti olajcsatorna (pl. egy kis tömítőpasztával). Szerencsére nem kellett ennyire messzire menni. A vezérlést lebontva rögtön feltűnt, hogy a szívóoldali vezérműtengely fedőcsavarja alatt lévő leszorítócsavar nincs központban. Ahogy a képen is látszik, szerelő kolléga összerakásnál fogta az állítható vezérműtengely pozíciójának szabályzóját, mely egyben a fogaskerék is, és ahogy sikerült, jól ráhúzta. Az ék szerencsére egy tüske, ami átnyomódott a leszorítócsavar oldalára, és félrebillentette azt (sajnos későn jutott eszembe fotózni, pedig ezt érdemes lett volna levenni), ami épp egy pár fokkal, de nem a megfelelő helyre került vissza. Szerencsére nagy kár nem keletkezett, csak ami a képeken látszik.

Mindezt helyretéve, a hibákat törölve és a tanult értékek nullázása, valamint két hét túlórázás után a jármű hibátlanul működik. Hát ennél rövidebben nem sikerült összefoglalnom eme történetet, remélem, nem fárasztottam senkit soraimmal, köszönöm a figyelmet.