Soha ne feltételezz!

A címben szereplő mondatot egy kommandós kalandregényben olvastam mint tízparancsolat részét. Az autószerelésre ugyanúgy vonatkozik. A hibafeltárás mérésekkel alátámasztott logikus műszaki gondolkodás nélkül hazárdjátékká fajulhat, de ki az a szakember, aki soha nem hibázott?


1. kép

Egy 2007-es Opel Corsa D (Z13DTJ) tulajdonosa megelégelte, hogy 110 km/h az autója végsebessége. Hibakód: P0234. Töltőnyomás felső határérték átlépés. Lássuk az élőadatokat (1. kép)! A töltőnyomás-érzékelő feszültségének fura, valószínűtlen ugrálása erre az alkatrészre terelte a gyanúmat. A soros oldal itt többet nem segít. Első dolgom az érzékelő tápellátásának a mérése volt (2. kép).


2. kép


3. kép

Ez rendben van, tovább kell mérni. Minél jobban megismerem az oszcilloszkópomat, annál több alkalommal igyekszem használni. Egyelőre keréknyomást és izzítógyertya-meghúzási nyomatékot nem tudok vele mérni, de gyakorlatilag minden motordiagnosztikához használom. Ezúttal arra voltam kíváncsi, hogy a töltőnyomás-érzékelő jelvezetékén van-e feszültségesés (3. kép). Az A csatornára az érzékelőből kijövő, a B csatornára a motorvezérlőbe bemenő pinekre csatlakoztattam a Pico szkópot. A legjobb minden áramkört üzem közben mérni.


4. kép


5. kép

Mivel ennek a műszernek a szoftvere tartalmaz bizonyos matematikai egyenletekkel való mérési lehetőségeket, az A csatornából kivontam a B-t, így a végeredmény az lett, hogy nincs közöttük potenciálkülönbség (4. kép). Mit tesz a „jó diagnoszta”, ha megállapítja egy alkatrészről, hogy megfelelő? Kicseréli. Mentségemre legyen mondva, hogy aznap nagyon sok munka várt még rám. Próbaút: az autó teljesítménye még mindig gyenge, és időnként felvillantja a hibajelző lámpát (autó ikon benne egy villáskulccsal), utasítva, hogy keressek fel egy szervizt. Kösz, onnan jövök. Kitalálták, az autó nem javult meg. Az adatbázisunk szerint ezen a motoron változó geometriás turbófeltöltő van, szerintem meg nem.


6. kép

Nyomáspumpát csatlakoztattam a Wastegate-szelepet vezérlő membrán dobjára (5. kép). 2 bar-nál még nem nyitott! A turbó leszerelése közben alkalmaztam néhány autóipari szakkifejezést, amit nyilvánvalóan ismernek a kedves kollégák. Ahhoz tudnám hasonlítani ezt a munkát, mintha egy gyufásdobozban kéne összerakni egy ördöglakatot. A kiszerelt alkatrészt ismét nyomáspumpával vizsgáltam, és nyilvánvalóvá vált a hiba: összerozsdásodott a két tengely csatlakozása (6. kép). Alapos tisztítás és visszaszerelés után az autó tökéletesen működött. Számomra óriási tanulság, hogy el kell fogadni a jól végrehajtott méréseink eredményét, és mechanikai hibára ugyanúgy kell gyanakodni, mint elektromosra. A soros oldali feszültségértékre magyarázatom nincs, valószínűleg a diagnosztikai műszer hibája, tudjuk, hogy nincs minden típushoz tökéletesen használható márkafüggetlen készülék.