VW Passat elektromechanikus rögzítőfék ellenőrzése műszaki vizsgán
Az elektromos rögzítőfék normál üzemében, a működtetése után a fékerőt igen gyorsan növeli. Görgős fékerőmérő padi vizsgálatnál gyors fékerőnövekedés, dinamikus erőváltozások nem értékelhetőek, csak lassú változású és kitartott fékerők mérhetőek. A VW modelleknél a gyártó a műszaki vizsgán történő méréshez „műszaki vizsga”, vagy a német irodalomban olvasható „TÜV” üzemmódot programozott, hogy a rögzítőfék előírásosan mérhető és kiértékelhető legyen.
Azt, hogy ez a funkció melyik típusnál, melyik modellévtől élő és azt, hogy melyik összkerékhajtási rendszernél miként valósul meg, a műszaki leírások tartalmazzák! Konkrét példánk csak a Passat típusokra vonatkozik!
Az előírt feltételek betartása után a műszaki vizsga üzemmód automatikusan aktiválódik. A rögzítőfék-vizsgálatot az alábbiakban leírtak szerint kell végrehajtani.
Elsőkerék-hajtású gépkocsiknál
A műszaki vizsga üzemmód aktiválása:
– a biztonsági öv legyen becsatolva,
– a hátsó tengely álljon az egytengelyes görgős fékerőmérő padon, az első kerekek ne foroghassanak,
– a gyújtást adjuk rá (a motornak nem kell járnia),
– az Auto-HOLD funkció legyen kikapcsolva,
– a hátsó kerekeknek legalább 5 másodpercig folyamatosan forogni kell 2,5 és
9 km/h közötti sebességgel.
A „műszaki vizsga üzemmódba” való belépést az elektromechanikus rögzítőfék hibajelző sárga színű lámpa (K214) – felvillanása jelzi.
A folyamat:
Az elektromechanikus rögzítőfék a „műszaki vizsga üzemmódban” nem zár teljesen az első gombnyomásra (kapcsolófül-meghúzásra).
A fékerő az elektromechanikus rögzítőfék kapcsoló (E538) négy egymást követő működtetésével fokozatosan nő. Egy-egy fokozatban ki kell várni a fékerő állandósulását.
(Sajnos egyes hazai próbapad-mérésvezérlő, kiértékelő programok a „komótos” mérést (időben elhúzódó működtetést) nem tolerálják, és a fékerő gyenge értékelést hamar kijelzik.)
Az elektromechanikus rögzítőfék kapcsoló ötödik működtetése az elektromechanikus rögzítőfék oldásához vezet.
Automatikus kilépés a „műszaki vizsga üzemmód”-ból – ha az első kerekek sebessége nagyobb, mint 0 km/h,– a hátsó kerekek sebessége kisebb, mint 2,5 km/h vagy nagyobb, mint 9 km/h,
– ha a gyújtást kikapcsoljuk.
Összkerékhajtású gépkocsiknál
A műszaki vizsga üzemmód aktiválása:
– a biztonsági öv legyen becsatolva,
– a hátsó tengely álljon az egytengelyes görgős fékerőmérő padon, az első kerekek ne foroghassanak,
– a gyújtást adjuk rá, de a motor ne járjon,
– az Auto-HOLD funkció legyen kikapcsolva,
– a hátsó kerekeknek legalább 5 másodpercig folyamatosan forogni kell 2,5 és
9 km/h közötti sebességgel.
A „műszaki vizsga üzemmódba” való belépést az elektromechanikus rögzítőfék hibajelző sárga színű lámpa (K214) felvillanása jelzi.
A folyamat hasonló az előbbiekben leírtakkal:
Az elektromechanikus rögzítőfék a „műszaki vizsga üzemmódban” nem zár teljesen az első gombnyomásra (kapcsolófül-meghúzásra).
A fékerő az elektromechanikus rögzítőfék kapcsoló (E538) négy egymást követő működtetésével fokozatosan nő. Egy-egy fokozatban ki kell várni a fékerő állandósulását.
Az elektromechanikus rögzítőfék kapcsoló ötödik működtetése az elektromechanikus rögzítőfék oldásához vezet.
Ezt követően indítsuk be a motort és várjunk legalább 5 másodpercet, hogy a szervohatás kialakulhasson.
Automatikus kilépés a „műszaki vizsga üzemmód”-ból – az első kerekek sebessége ha nagyobb, mint 0 km/h,– a hátsó kerekek sebessége kisebb, mint 2,5 km/h vagy nagyobb, mint 9 km/h,
– ha a gyújtást kikapcsoljuk.
(NszI)
És típushibák mégis vannak…
Iveco 814043S motorkódú, 2800 cm3-es járművet kaptam azzal a problémával, hogy hidegen nehezen indul, füstöl, és üzemmelegen leáll. Márkaszervizben cseréltek motorvezérlő egységet, végeztek szoftverfrissítést is. Mégis fennáll a probléma. Még hideg volt a motor, amikor megkaptam, ezért mentem egy próbakört, hogy lássam, érzékeljem amire panaszkodtak. Valóban, üzemmelegen leáll. A motor nem jár szépen, hanem tarakkírozik, mintha levegős lenne a nagynyomású rész. Hosszú ideig a Fiat Ducatónál is fennálló hibasorozat miatt két gyanúm volt, de kezdjük hibakiolvasással: a hibatárolóban
8 db hibát találtam. Mind a 8 hiba a
2. henger porlasztójára panaszkodott. Járó motornál géppel vizsgáltam az alapjárati korrekciót, ami a többi 3 hengernél megfelelő volt, de a 2-es hengernél negatívba hajlott erősen. Az egyik gyanúm: a porlasztócsúcs ragad meg. A résolajveszteség mérése során azonban megfelelőnek bizonyult. Ezek után eszembe jutott, hogy ennél a típusnál típushiba a porlasztó csatlakozójának hibája, melyet csak a vezetékköteggel lehet cserélni. Lehúzva a csatlakozót és az érintkezőket összébb nyomva, megszűnik a probléma, emlékeztem vissza egy régebbi esetre. Gyorsan megcsináltam a csatlakozós témát. Próba: jól indul, jól megy, hibakódot nem tárol el 50 km megtétele után sem, nem is kormol, de még csak nem is füstöl.