VCDS Ross-Tech 2. rész
A VCDS, azaz a VAG-COM Diagnostic System az amerikai Ross-Tech cég VW csoport modelljeit lefedő, gyártófüggetlen diagnosztikai rendszertesztere. A VCDS magyar (HGJ) és a román (ROJ) verziójának hivatalos rendszergazdája, Molnár József úr engedélyével a műszer szakmai háttérinformációiból válogatunk. Sorozatunk második részében a 3,0 l TDI CR, a G40 és G163 Hall jeladók, a 17 100 sebességváltó diagnosztizálásához kapunk értékes tudnivalókat.
3,0 L TDI CR
Az indítómotor vezérlése
Teljesen automatikus indítás (nyomógombos indítás): az indítómotor-vezérlést az indítási funkció kezdi el, működteti és fejezi be.
„Félautomatikus indítás” megállapított hiba esetén az indítómotor-indítást a gépkocsivezető végzi (50-es pont), a megszakítás az indítási funkción keresztül történik.
Az indítómotor-vezérlés feladata és értelme
Az automatikus indítási funkció (nyomógombos indítás) célja az indítási folyamat vezetői komfortérzetének fokozása és egyidejűleg a gépkocsivezető által előidézett, esetleges kezelési hibák korrigálása. Ezzel a komfortfunkcióval megvalósul az ún. komfortindítás, amelynél az 50-es pont egyszeri rövid működtetése (a vezérlő inicializálása után) létrehozza a vezérlő által ellenőrzött indítási folyamatot. Az indítómotor vezérlését tehát a funkció kezdi el, működteti és fejezi be.Ha hibát észlel a rendszer, akkor félautomatikus indítás történik. Az indítómotor csak az 50-es pont jelének érzékelése alatt működik (a gépkocsivezető amíg a gombot a 2. fokozaton nyomva tartja, ill. a kulcsot az indítás helyzetben tartja. Az indításmegszakítás úgy történik, mint a teljesen automatikus indításnál.
A következő részegységek vesznek részt az indítómotor-vezérlésében:
– EZS (elektronikus gyújtáskapcsoló),
– indító-nyomógomb (2 fokozatú),
– FBS (bejutási és indítási jogosultság vezérlő),
– CAN-kapu (Gateway),
– sebességváltó-vezérlő (az előválasztókar-helyzet kiértékelése),
– motorvezérlő.
Az elektronikus gyújtáskapcsolót (EZS) néhány gépjárműváltozatban kibővített funkciókkal ellátott gyújtáskapcsolóval (EZS-plusz) és indító-nyomógombegységgel helyettesítik. Ezáltal lehetséges a gépkocsi beindítása a nyomógombos kapcsolón keresztül, amikor a kulcs a gépkocsi utasterében van (kulcs nélküli működtetés). A kommunikáció a kulcs és az elektronikus gyújtáskapcsoló között vezeték nélkül történik. A gombbal történő indításnál a féket működtetni kell, annak elkerülése érdekében, hogy az utas beindítsa a gépkocsit. Ha a kulcs behelyezésre került, az indítás a kapcsolóval (2 fokozatos) nem lehetséges. Az elektronikus gyújtáskapcsolóban, a kulcshelyzettől függően kódolásra kerül egy 6 kapcsolóból álló kapcsolási mátrix. Ezáltal a kapcsoló hibás reagálásánál még lehetséges a kulcshelyzet átvitele a bejutás- és indításjogosultság-vezérlőbe.
Működésleírás
Az indítási funkció a motorvezérlőbe telepített. Amint a gyújtáskapcsoló 50-es pont jelet küld (az indítási kívánság a bejutás- és indításjogosultság-vezérlőtől mind analóg, mind CAN-üzenetként jut el a motorvezérlőhöz), a motorvezérlő vezérelni kezdi az 50-es vonalat:
1. indítómotor-relét (-J53-) és az 50-es pont 2. indítómotor-relét (-J695-) és ezzel az indítómotor áram alá kerül.
A relé vezérlésének előfeltételei:
– valószínűsített 50-es pont jel (CAN-jel és egyidejűleg analóg jel),
– a bejutás- és indításjogosultság-vezérlő analóg jele motorvezérlőnek,
– a bejutás- és indításjogosultság-vezérlő CAN-jele a gateway-en keresztül a motorvezérlőnek,
– valószínűsített P/N-jel (CAN-jel és egyidejűleg analóg jel) a sebességváltó-vezérlőtől,
– nincs motorfordulatszám,
– nincs indítómotor-utóüzemelés,
– nincs erőátvitel, azaz aktivált P/N-jel vagy interlock-kapcsolás jel,
– első indítási kísérlet ebben a vezérlőciklusban,
– a vezérlő-reszetjelek száma a megengedett határértéken belül van.
Az indítómotor-vezérlés akkor kerül befejezésre, ha a következő feltételek egyike teljesül:
– a motor előírt fordulatszáma teljesült (motorindítási fordulatszám),
– erőátvitel felismerve, azaz nincs sem P/N-jel, sem interlock-kapcsolás jel,
– az akkumulátor legkisebb feszültsége lefelé átlépve,
– a motor mechanikus blokkolása,
– a hibás indítások száma túllépi a küszöböt,
– a motor indítási kísérletének időtartama felfelé túllépve.
A max. vezérlési idő indítási folyamatonként 8…10 másodperc, ismételhető összesen 200 másodperc.
Hőmérséklettől függően kb. 10 – 15 kísérlet; a számláló a 15-ös pont „be” funkciónál 10 perc után visszaállításra kerül.
Diagnosztika
Ha a beépített diagnosztikai funkciók egyike felismer egy hibát, akkor az indítás már csak félautomatikusan lehetséges. Ez azt jelenti, hogy az indításhoz a gépkocsivezetőnek működtetni kell az 50-es pontot a teljes indítómotor-vezérléshez. A gépkocsivezető reakciója felismerhető rendszerhiba esetén az 50-es pont elengedése, ami az indítás azonnali megszakítását jelenti. Ha a gépkocsivezető az 50-es pontot túl hosszan tartja nyomva, szokás szerint indításmegszakítás történik a fent felsorolt megszakítási kritériumok szerint.
Az összes hibát a műszerfalon levő EPC-lámpa jelzi.
A következő be- és kimeneteket ellenőrzi a fedélzeti diagnosztika a motorvezérlőben:
– a sebességváltó-vezérlő P/N jelvezetéke,
– a bejutás- és indításjogosultság-vezérlő 50-es pont jelvezetéke,
– az 50-es pont visszacsatoló jel jelvezetéke (50-es pont visszajelzés az indítómotor állapotáról az indítómotor-relének)
– az 50-es pont 1. indítómotor-relé (-J53-) vezérlése,
– az 50-es pont 2. indítómotor-relé (-J695-) vezérlése.
Továbbá rendelkezésre áll diagnosztika a mechanikus hiba felismeréséhez (indítómotor meghibásodott, ill. blokkolva van) és relédiagnosztika a „megszorult” indítómotor-relé felismeréséhez. A megszorult indítómotor-relé felismeréséhez a 50-es pont visszacsatoló jel használható (50-es pont visszajelzés az indítómotor állapotáról az indítómotor-relének). A meghatározott fordulatszámnál az indítómotor-relé kikapcsolásra kerül. Ha az 50-es pont visszacsatoló jel még megvan, akkor „beszorult” indítómotor-relével van dolgunk. Ha ez az indítómotor-relé mégis rendben lenne és az áramkört az előírásoknak megfelelően megszakítaná, azonban a másik relé lenne „beragadva”, akkor ezt nem lehetne megállapítani, mert az indítómotor-relék sorba vannak kötve. Ezért az utolsó indítási folyamattól függően mindig a másik indítómotor-relé kerül először kikapcsolásra. A kiegészítő diagnosztikai információkat a 95. és 96. mérőcsoportok tartalmazzák. Az 1- 4 mezőkben, amelyeket a VCDS-HGJ buborékban is megjelenít. Minden aktív bit a megfelelő funkció állapotát jelzi.
095 1. indítómotor-vezérlés
1) 50-es pont
X X X X X X X 1 aktív
2) P/N - kapcsoló
X X X X X X X 1 aktív
3) Indítómotor-relé 1
X X X X X X X 1 aktív
4) Indítómotor-relé 2
X X X X X X X 1 aktív
A mért értékek csak az indítási folyamat alatt aktívak, amennyiben a jelek rendben vannak. A VCDS felasználóknak: gyújtást bekapcsolni, 01-Motor cím alatt kiválasztani a 095 mérőcsoportot majd a gyújtáskapcsolót továbbműködtetve indítózni. Így az indítás ideje alatt a megfelelő mezőkben láthatók az aktív bitek. Ha kell logót (felvételt) is lehet készíteni.
096 2. indítómotor-vezérlés
1) 50-es pont
X X X X X X X 1 aktív
2) Indítómotorvezérlés-kikapcsolási feltételek
- - - - - - X 1 reléhiba
- - - - - - 1 X P/N-kapcsoló reteszelés
3) Indítómotorvezérlés-kikapcsolási feltételek
X X X X X X X 1 Motorindítási fordulatszám elérve
X X X X X X 1 X Menetsebesség-küszöbérték
X X X X X 1 X X Maximális indítási idő izzításfüggő
X X X X 1 X X X Maximális indítási idő
X X X 1 X X X X 15-ös pont
X X 1 X X X X X 15-ös pont reteszelés
X 1 X X X X X X 50-es pont és 50-es pont ismételt indítás reteszelés
1 X X X X X X X egynyomú hibafelismerés
4) Hálózati feszültség [V]
Hibák és a hibák következményei
1 – Rövidzárlat 50-es pont, gyújtáskapcsoló (indítási követelmény a gépjárművezető-azonosító rendszertől a gyújtáskapcsolón keresztül a motorvezérlő egységnek). Feszültségre kapcsolás.
Motorindítás a „15-ös pont be” funkcióval történik
2 – Gyújtáskapcsoló 50-es pont, rövidzárlat a test felé
Motorindítás nem lehetséges, mozgásképtelen
3 – Gyújtáskapcsoló 50-es pont, szakadás
Motorindítás nem lehetséges, mozgásképtelen
4 – P/N vagy interlock-kapcsolás, rövidzárlat az A fesz. felé
Motorindítás nem lehetséges
5 – P/N vagy interlock-kapcsolás, rövidzárlat a test felé
Motorindítás P/N vagy interlock-kapcsolás nélkül lehetséges
6 – P/N vagy interlock-kapcsolás, szakadás
Motorindítás nem lehetséges, mozgásképtelen
7 – 50-es pont visszacsatoló jel az A fesz. felé
Az indítómotor folyamatosan működik
8 – 50-es pont visszacsatoló jel, rövidzárlat a test felé
50-es pont visszacsatoló jel vezetéke, rövidzárlat aktiváláskor
9 – 50-es pont visszacsatoló jel, szakadás
Automatikus indítás nem lehetséges
10 – 50-es pont be -relé (-J53- indítómotor-relé) beszorult
Az indítómotor a diagnosztika végéig tovább működik (indítási folyamat vége)
11 – 50-es pont be -relé (-J53- indítómotor-relé) kapcsolófunkció nélkül
Motorindítás nem lehetséges, mozgásképtelen
12 – 50-es pont ki -relé (-J695- 2.indítómotor-relé) beszorult
Az indítómotor a diagnosztika végéig tovább működik
13 – 50-es pont ki -relé (-J695- 2.indítómotor-relé) kapcsolófunkció nélkül
G40 és a G163 Hall-jeladók
A -G40- Hall-jeladó a motorfordulatszám-jeladó jelével együtt az 1-es henger gyújtási időpontját adja. A -G163- vezérműtengelyszöghelyzet-érzékelő a vezérműtengely-állítás működésének ellenőrzésére szolgál, valamint a -G40- meghibásodása esetén redundáns jelforrásként (pótinfóként) szolgál. Ha mindkét jel kiesik, a kopogásszabályozás kikapcsolódik és az előgyújtási szög visszaállítódik, mert a hengermegfeleltetés nem lehetséges. Nincs 1-henger-felismerés. A motor a Hall-jeladó jele nélkül tovább jár, azonban nehezen indítható be. Hibafelismerés esetén a motorvezérlő minden főtengely-fordulatnál egy gyújtószikrát ad. A befecskendezés a szívószelepnél „helyettesítőértékből” valósul meg a zárt szívószelep elé. Emiatt a keverékképzést csak kismértékben befolyásolja, és nem lesz érezhető változás. A hibadiagnosztika segítségével azonnal behatárolható.
Motorindítás nem lehetséges, mozgásképtelen.