Feszítőgörgő-beépítési problémák
Daewoo és Chevrolet 1,4 16V, 1,5 16V, 1,6 16V CT 887 K1 feszítőgörgővel
Probléma
A feszítőgörgő mutatója a szereléskor letörik (1. ábra) és megsérti a bordásszíjat
(2. ábra).
Két ok is lehetséges:
1. A vízszivattyút nem lazították fel a szíjfeszesség beállításához, mint ahogyan az előírt.
2. A főtengely előírt másodszori körbeforgatásánál túl nagy a szíjfeszesség (furatjelölés az alaplapon), az ütköző végállásában befeszül (3. ábra) és a mutató letörik.
Megoldás:
1. Lazítsa fel a vízszivattyút, majd a megfelelő célszerszámmal (J-4249 2) fordítsa el és 8 Nm-rel ismét húzza meg.
2. A mutatónyelvnek mindenkor terhelésmentes állapotban kell lennie. A másodszori főtengely-körülforgatás után a két jelzésnek fedésben kell lennie.
Opel 1,4 16V, 1,6 16V, 1,8 16V, 2,0 16V CT 870 K1, CT 873 K1, CT 975 K3 feszítőgörgővel
Probléma:
A feszítőgörgő már rövid futás után zajossá válik. További üzem után az ellentartó eltörik és a szíj elveszti a feszességét. Ez értelemszerűen motorhibához vezet.
Ok:
A feszítőgörgő mutatója hideg állapotban nincs a jelzésnél és minden munkaütemben felütközik, ez okozza a zajt (4. ábra).
Megoldás:
Az Opel/GM speciális eljárást ír elő csere alkalmával a bordásszíj feszességének beállítására. Feszítéshez az állítóexcentert az óramutató járásával ellentétesen (balra) kell forgatni. A bordásszíjhajtást, azaz a motort kétszer, az állítóexcentert teljesen megfeszítve (5. ábra), kézzel körbe kell forgatni. Csak ezután lehet a feszítő állítóexcenterét jobbra forgatva, a „new” jelölésre beállítani
(6. ábra). Ez az eljárás azért szükséges, mert a bordásszíj így kerül rendesen a helyére.
Opel / GM 1,7 DTI CT 1014 K3 átalakítókit 32703 motorszámig
Probléma:
Az feszítőgörgő nem passzol a régi helyére. A motortartót nem lehet felszerelni.
Ok:
A régi, CT 1014 K1 mechanikus feszítőgörgőt (7. ábra) az „Opel TIS” alapján nem lehet többet alkalmazni, és általánosan új kialakításúra kell cserélni, mint ahogyan az a 328704-es motorszámtól gyárilag is van (8. ábra).
Megoldás:
Ahhoz, hogy az új feszítőt fel lehessen szerelni, a mellékelt csapot kell a befecskendező-szivattyú bordáskereke mellé, jobbra behajtani. Ebbe fog beakadni a módosított feszítőgörgő rugója.
Emellett a régi motortartót ki kell cserélni a szintén mellékelt új motortartóra (9. ábra), mivel az új feszítőnek nincs alaplapja, mely a régi kialakításnál távtartóként is szolgált. Meghúzási nyomaték: 49 Nm.
7. ábra
Audi / VW 2,4 / 2,5 l-es, öthengeres TDI CT 939 K1-5 feszítőgörgővel
Probléma:
A feszítőgörgőről egy öntvénydarab letörik, vagy a rugó eltörik. Következményként a szíj átugrik, illetve a feszítő működésképtelen (10. ábra).
Ok:
A feszítőgörgőn olajszennyeződésre utaló jelek vannak (11. ábra). A teflonbevonatú csúszótárcsa működésképtelen (12. ábra).
(1. ábra)
(2. ábra)
(3. ábra)
(4-5. ábra)
(6. ábra)
(7. ábra)
(8. ábra)
(9. ábra)
(10. ábra)
(11. ábra)
Az olajszennyeződés a görgő meghibásodását (a rugó túl nagy oszcillációját) vonja maga után. Emiatt a főtengely és a vezérműtengely tömítőgyűrűit ellenőrizni kell, adott esetben ki kell cserélni. Amennyiben szükséges, az olajszivattyúház tömítését is ki kell cserélni.
Szarka János
Forrás: http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/kfz-ersatz_de.html