A lambda-szonda kialakítása sem mindegy!

Egy Suzuki Swift 1.3 (motorkód: G13, évjárat: 1994) jött, hogy világít a műszerfalon a motordiagnosztikai lámpa.

Ennél a típusnál még nem volt OBD-csati, hanem a motortérben elhelyezett 6 lábas szervizcsatiba kell két lábat összezárni és a műszerfalon kivillogja a hibakódot. Vagy arra alkalmas műszerrel a kommunikációs vonalra ráállni. Ez utóbbit végeztük el, és kisvártatva figyeltük a képernyőn a villogásokat. Kidobta, hogy: lambdaszonda nem elfogadható jel. Élőadatra itt nincsen lehetőség úgy, hogy kint a motortérben kell tovább kutakodni, miért is nem elfogadható az a jel. A szondára pillantva láttam, hogy szép új darab, nemrég cserélték. Ez egy egyszerű egyvezetékes szonda volt. A vezetékét széthúzva multiméterrel megmértem, hogy működik-e a szonda, de hosszas várakozás után is csak egy valamit láttam a multiméter kijelzőjén, a 0,00 V-ot. Se kép, se hang! Pedig már elég meleg volt a kipufogógáz, ami egyben a szondafűtés is. Valami jelnek jönnie kellett volna már. De semmi. Biztosan bele való ez?

A tulajdonos szerint nemrég került bele. Máshol olvasták ki a hibakódot, ugyanezt, de ő szerezte be a szondát, és szereltette be. Az autósboltban „ezt adták” címszóval. Hát jó, legyen. Biztos voltam abban, hogy ez nem bele való annak ellenére, hogy az ellenkezőjét állítják. Nem is olyan alakú, mint a gyári Suzukié. Szerencsére megvolt az eredeti, amit kivettek, és ezt összehasonlítva vele, beigazolódott a gyanú. Teljesen más. Ugyanis a gyárinak a szonda fedő- és védőburkolata föl van vagdosva, hogy a kipufogógáz a belsejébe tudjon áramlani. A másiknak viszont nem volt. Azt a szondát a gázáramlás irányába, egy bizonyos szögbe szerelik, mert abba csak így tud beáramlani a kipufogógáz szemből. És most ezért nincsen semmilyen jel, fel sem tud melegedni a szonda kerámia. A régit visszaszereltem, és kértem, szerezzen be egy tényleg hozzávalót.

Ez bizony egy tanulságos melléfogás volt. Sokan szeretik ész nélkül cserélgetni a szondát, mert az kézreesik, meg egy 22-es kulcs fogja. Kiveszem, beteszem, fizetés és viszlát. Könnyű préda!

Igen ám, de nem mindig a szonda a bűnös, sokszor a keverékképző rendszerben van a hiba, ezáltal a szondát csak bűnbaknak kiáltja ki a fedélzeti diagnosztika. És azt nekünk kell kideríteni, mi a gubanc, különben cserélhetünk 5 szondát is, nem lesz jó a kocsi! Ez esetben a szonda kialakítása volt a nem mindegy!

Nyári Attila