AGR-szelep villamos mérése

Az Opel Corsa B 1,0 literes, háromhengerű, X10XE motorjának AGR-szelepe gyakran meghibásodik. A motorhibák okai között a dicstelen első helyek egyikét foglalja el. Az elkormozódás mellett sajnos gyakori a villamos hiba is.

A szelepet a motor-ECU vezérlésére villamos beavatkozó mozgatja – a pneumatikushoz viszonyítva – igen gyorsan. A szelep mindenkori helyzetét, elmozdulását potenciométeres útadó jele csatolja vissza az ECU-nak. A motor-ECU így képes hibakódokat is hozzárendelni:

hibakód P0403: AGR-szelep feszültség nagy (kicsi) áramkör nyitott.

Ok: vezérlőáramkör-szakadás vagy rövidzár


1. ábra: a villamos csatlakozó aljzatoldali nézete szerinti lábkiosztás: Pin1 – tekercs kapcsolt test, Pin2 – potenciometer test, Pin3 – potenciometer tápfesz., Pin4 – potenciometer jel (csúszka), Pin5 – tekercs tápfesz.


2. ábra

hibakód P1405: AGR-szelep feszültség „kell” érték nagy (kicsi), AGR-jel inkorrekt.

Ok: AGR-jel (útadó) nem elfogadható (jeladóhiba, szelepszorulás).

Ellenőrző villamos mérések

Villamos ellenőrző mérések a gyártó cég (Pierburg) szerint.

Ellenállásmérés

Az AGR-szelep tekercsellenállása Pin1 és Pin5 között mérve kb. 8 ohm.

Az AGR-szelep potenciométer ellenállása Pin2 és Pin 3 között mérve 4 kohm ± 40%.

A Pin 4 és Pin 2 között, valamint Pin 4 és Pin 3 között mérve, együtt (összegezve) kb. 
4 kohm-ot kell hogy adjon. A mért értékeknek nem szabad ingadozniuk.

Feszültségmérés

Az AGR-szelepről lehúzott csatlakozó kapcsain mérünk. Gyújtást ráad.

Pin5 és motortest között kb. 12 voltnak kell megjelennie.

Pin3 és test között, valamint Pin2 és Pin3 között a feszültség értéke 4,5... 5,2 V.

Ha ez a feszültségérték nem jelenik meg, akkor vezeték vagy motor-ECU hiba lehet.

Vezérlőfeszültség-ellenőrzés

Motor-ECU-tól AGR vezérlőfeszültség-kiadás ellenőrzése. A rendszer összedugott állapotában, üzemmeleg motor alapjáratán Pin1 és Pin 5 között a feszültség 0 volt. Gázpedál-benyomásra a feszültségnek kb. 5 voltig kell növekednie.

Visszacsatoló jel ellenőrzése

A potenciométeres útadó ellenőrzése. A rendszer összedugott állapotában, üzemmeleg motor alapjáratán Pin4 és test között a feszültség „kell” értéke < 1,1 volt. Ha ezt nem éri el, a feszültség > 1,1 volt, az AGR-szelep szelep-
üléke nem tömít. Tisztítás, szelepcsere.

A gázpedált lenyomva a feszültségnek 
3 voltig kell növekednie. Ha ezt az értéket nem éri el – a feszültség kisebb –, a szelep nem nyit kellő mértékben. Tisztítás, csere.

Ha nincs feszültségváltozás, a szelep megszorult, tisztítás, csere.

Az AGR-szelep kiszerelése

Az AGR szelepbe a kipufogógáz a hengerfejből érkezik és oda is áramlik vissza.

A hűtőközegnyomás leépítése céljából a kiegyenlítőtartály fedelét kellő óvatossággal nyissuk meg.

Húzzuk le az AGR-szelep villamos csatlakozóját és a mellette lévő hőmérő csatlakozóját.

A vízcsövet lazítsuk meg, óvatosan húzzuk le, a kiömlő hűtőközeget fogjuk fel. A kábelköteg-rögzítést vegyük le a szelepről. Az AGR-szelepet a hengerfejről 4 csavar oldásával leszerelhetjük. A leszerelt szelepet a házzal együtt 2. ábránk mutatja.

Ha a szelepegységet cserélni kell, a hőmérőt szereljük ki. Visszaszerelésnél tiszta felületre hordjuk fel a tömítőmasszát, az érzékelő meghúzási nyomatéka 11 Nm.

Új vagy megtisztított AGR-szelep visszaszerelésénél alkalmazzunk új tömítést. A csavarok meghúzási nyomatéka 8 Nm.

Töltsük föl a hűtővizet, ellenőrizzük a tömítettséget, ha kell, légtelenítsünk.

NszI

Forrás:

www.opel-voting.de

www.kspg-ag.de